„Letošní rok je pokryt rozpočtem. V příštím roce nám chybí miliarda a v přespříštím miliarda a půl. Pokud se jedná o nároky ze zákona, tak ministr financí je musí respektovat,“ prohlásila odhodlaně Valachová.

Služebně nejmladší členka vlády tak reagovala na obavy krajů a měst, že peníze na inkluzi nebudou stačit, a to ani letos. Sama o finance obavy nemá. Na speciální pomůcky a další opatření má nově žák se speciálními vzdělávacími potřebami nárok ze zákona.

Ministerstvo financí se ale na její požadavky pozitivně netváří. Inkluzi mají navíc pokrývat také evropské dotace. „Na specifické vzdělávací potřeby dětí je šest a půl miliardy,“ přiblížila Valachová.

To je ale například podle Asociace speciálních pedagogů problém. „Pokud budou asistenti nebo jiné podpůrné opatření hrazeno z dotací, pak je potřeba sdělit, že projekty jsou dočasné. Co se stane, když projekt skončí?“ ptá se Marcela Bernardová.

Valachová tvrdí, že eurodotace nebudou využity k placení toho, co je třeba hradit ze zákona. Ze státní kasy chce také 13 miliard na platy zaměstnanců škol. To dopálilo Václava Klause mladšího (46, ODS). „Problémem socialistů je, že nakonec jim dojdou i peníze těch druhých. Ať ministryně zastaví pomatenou inkluzi a desítky projektů a ušetřené miliardy dá školám!“ reagoval.

„Musím trvat na svém stanovisku, že součástí navrhované vyhlášky musí být vyjádření, že případné finanční dopady budou zabezpečeny v rámci stanovených výdajových limitů kapitoly MŠMT,“ napsal už před nedávnem Valachové Babiš. Jeho rezort následně ustoupil a připustil další jednání.

Vítejte ve škole podle reformy Valachové

Blesk připravil model, jak taková běžná třída může vypadat.
Blesk připravil model, jak taková běžná třída může vypadat.

Učitel, další pedagog, asistent pedagoga, speciální pedagog, tlumočník znakového jazyka nebo přepisovatel. Ti všichni se mohou sejít v jedné inkludované třídě podle podmínek novely školského zákona.

Ministerstvo školství již vydalo Průvodce ředitele společným vzděláváním. Podle něj se „podpora žáků realizuje prostřednictvím podpůrných opatření“. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (původně se zdravotním a sociálním znevýhodněním nebo postižením) tak budou mít v „běžné“ třídě podle Valachové celý vějíř podpůrných opatření.

Blesk připravil model, jak taková běžná třída může vypadat:

Počet žáků ve třídě se může snížit na 17, pokud se společně vzdělávají 4 inkludovaní žáci. Žák má nárok na:

- podporu pedagoga, asistenta pedagoga nebo speciálního pedagoga;

- pokud má smyslové postižení, může využívat tlumočníky znakového jazyka nebo přepisovatele;

- na úpravu hodnocení nebo úpravu výuky;

- na využití speciálních učebnic i pomůcek.

Fotogalerie
11 fotografií