Dobrý den, pane doktore, mám 19letého syna s těžkým autismem, je už dospělý, ale je nezvladatelný. K rozbíjení věcí a útěkům se přidaly krádeže. Máme ještě další dvě děti - kluka 15 a holčičku 8 - kteří ve společné domácnosti s ním doma trpí. Jelikož autista strhuje všechnu pozornost na sebe a je nemocný, naše dvě zdravé děti to cítí - věnujeme se jim méně, i když se snažíme, zřejmě proto ačkoli jinak zdravé, dochází nyní k psychologovi. Tu situaci nezvládají. Vyčítají mi, že se o toho, podle jejich slov "blbečka" starám a že ho nepošlu do ústavu. Je tedy na našem případě zřejmé, že v případě inkluze by takovéto nezdravé děti s autismem mohly mít vliv na klima ve třídě a na jinak zdravé děti. Co si o tom myslíte Vy? Je možné, že by se zvýšil počet duševních poruch u jinak zdravých dětí tím, že do jejich třídy dáte ty znevýhodněné? Já myslím, že by se zvýšila pravděpodobnost. (Květa)
Nejsem zastáncem inkluzivního vzdělávání v podobě, v jaké je realizováno v našem vzdělávacím systému. Handicapovaní žáci mají využívat odborné podpory v odborných vzdělávacích institucích, nikoli v hlavním vzdělávacím proudu. Je to v jejich nejlepším zájmu, stejně tak, jako by bylo v rozporu s jejich nejlepšími zájmy, pokud by vytvářeli Vámi popisované klima ve třídě. A samozřejmě i v rozporu s nejlepšími zájmy ostatních dětí. Může to na ně mít v dětském kolektivu negativní vliv.