Na Českou poštu si stěžovat můžete... S jakým výsledkem?!
Nedošel vám vánoční dárek? Stáli jste dlouhou frontu na poště? Stěžovat si můžete, dokonce u několika institucí. Ale to je taky všechno, co s tím můžete dělat. Výsledek je totiž velmi nejistý.
Podle Hany Hankiewiczové z Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) je letos Česká pošta v případě obyčejných zásilek povinna dodat následující pracovní den po podání nejméně 92,5 % poštovních zásilek. „V roce 2011 se tento ukazatel zvyšuje na 94 %,“ řekla Hankiewiczová. Zdá se to skoro neuvěřitelné.
Pošta spadá pod Johna
Na doručování, ale i na jiné potíže, si můžete stěžovat na ministerstvu vnitra, kam Česká pošta spadá. Další možnost je obrátit se přímo na Českou poštu s reklamací a poté i na poštovního ombudsmana. Pokud ani zde neuspějete, ještě je tu ČTÚ. Trošku zmatek, že? A navíc není nikde řečeno, jaké čekají poštu sankce.
Česká pošta je státní podnik a ministerstvo vnitra zde vystupuje v roli zakladatele. „Poštu ministerstvo nijak neřídí, pouze jmenuje generálního ředitele a dozorčí radu,“ řekl Pavel Novák z tiskového odboru ministerstva. Na otázku Blesku, zda je možné si na služby pošty stěžovat přímo na ministerstvu vnitra, uvedl, že ano, ale bez dalších podrobností.
Jak postupovat při reklamaci
V případě reklamace se obraťte na kteroukoli pobočku České pošty.
V případě stížnosti můžete záležitost projednat na jakékoli pobočce České pošty, případně na ředitelství regionu. Využijte i call centrum a e-mailovou adresu info@cpost.cz.
V případě dotazu se obraťte na pobočku nebo ředitelství České pošty.
Napište ombudsmanovi
Od loňského roku zavedla pošta institut poštovního ombudsmana. Než se však na něj obrátíte, musíte projít kolečkem klasické reklamace.
Jak kontaktovat ombudsmana
Pokud nejste spokojeni s výsledkem reklamačního řízení, s vyřízením stížnosti či dotazu, kontaktujte poštovního ombudsmana, a to:
Písemně (Poštovní ombudsman JUDr. Zuzana Kvášová, poštovní přihrádka 99, 225 99 Praha 025) nebo e-mailem na ombudsman@ cpost.cz
Vaší stížností se bude poštovní ombudsman zabývat a o výsledku byste měli být informováni nejpozději do 30 dnů.
Exkluzivní průzkum o České poště provedla společnost Sanep pro Blesk ve dnech 20. - 22. prosince 2010. Dotázala se 2104 osob, které představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let.
Kdy se obrátit na ČTÚ
Když se vám nepodaří problém vyřešit s poštou, máte možnost obrátit se na Český telekomunikační úřad, který činnost České pošty sleduje. Ten sice vydá stanovisko, ale protože není jejím nadřízeným, jeho verdikt je nezávazný a ani není určena lhůta, dokdy by měl ČTÚ stížnost vyřešit. Další nepříjemnou komplikací je, že stanovisko ČTÚ není pro žádnou stranu právně závazné, a tudíž nemáte možnost odvolání.
Co si o poště myslí čtenáři
Pominu-li, že mám balíky na cestě již týden a nikdo není schopen říct, kde jsou, s Českou poštou se prakticky nedá spojit jinak než si tam osobně dojít. Telefony buď neberou, nebo vás několikrát přepojí. V horším případě číslo ze seznamu České pošty neexistuje, jako u kolínské pobočky. Provoláte přes 100 Kč a promrháte telefonováním desítky minut, než se vůbec dovoláte, kam jste chtěli. Michaela Hložková
Jsem na rodičovské dovolené, takže když si něco objednám, jsem doma a poštu vyhlížím. Ale co mě rozpálí doběla je, když vidím pošťačku, jak jen projede kolem a ve schránce mám oznámení o uložení balíčku. Ať napíšou, že nemohla doručit zásilku, protože měla vozík plný reklam! Česká pošta je katastrofální. V létě mi přišel pohled k loňským Vánocům... Mocová
Už týden se bavím nad tím, co je Česká pošta za neschopnou instituci, a čekám a čekám a čekám, jak dlouho ještě budu čekat. Je to totiž vánoční dárek a zkazit Vánoce jako Česká pošta neumí nikdo. Oni nevozí balíky, ale jen lístky! Josef Velas
Tak mi připadá, že pošty chtěji všechny své zákazníky odradit od jejich služeb, aby je co nejméně lidé využívalo....Také nyní čekám na balíček týden, je středa, přitom v sobotu byl již na poště, v pondělí jsem měl ve schránce obsílku k vyzvednutí zásilky, ve sledování zásilky jsem se dočetl""ULOŽENÍ ZÁSILKY NA ŽÁDOST ADRESÁTA"""Říkám si, tak to teda ne!Mám placen balík "předání do ruky"tak mi ho sem hezky dodaji, když ne, poputuje zpět a já si objednám zboží přes jinou doručovací společnost.