V Česku se rozmáhá crowdfunding, sbírky plní lidem sny. Víme, jak s nimi začít

  • Autor: ula - 
    8. 2. 2018
    06:25

    Máte v hlavě plán, o kterém jste přesvědčeni, že pomůže vám i dalším lidem? Sníte o tom, že vydáte knihu nebo si otevřete restauraci? Snů může být mnoho, ale k jejich realizaci musíte většinou mít hodně peněz. Pokud máte hluboko do kapsy, můžete nastartovat svůj projekt pomocí crowdfundingové kampaně, která se v Česku těší stále větší oblibě. O co vlastně jde?

  • 1.Co je crowfunding?

    Crowdfunding je v podstatě forma hromadného financování, díky kterému mohou vznikat zajímavé projekty, jež by jinak kvůli nedostatku financí nespatřily světlo světa.

    Druhy crowdfundingu:

    • Odměnový: Hithit, Kickstarter, Startovač
    • Podílový: Crowd Cube, CirkleUp
    • Veřejná sbírka: Darujme.cz, GoFundMe
    • Půjčkový: P2P, Zonky, Prosper

    Příklad: V roce 2014 vybral Zack Brown na Kickstarteru 55 000 dolarů (1,1 milionu korun) na bramborový salát. Všichni pak podle jeho vzoru začali spouštět podobné salátové kampaně. Zázrak se ale neopakoval.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 2.Odměnový crowdfunding

    Odměnový crowdfunding patří mezi nejoblíbenější formy crowdfundingu vůbec. Stačí mít originální nápad, vytvořit mu působivou prezentaci, na kterou se fanoušci chytí, a máte z poloviny vyhráno. Nepředstavujte si to ovšem jako charitu. Za finanční příspěvek musíte své fanoušky náležitě odměnit. Vaše kampaň je vlastně takový předprodej, kterým získáváte peníze k realizaci projektu, nebo také e-shop s prozatím neexistujícím zbožím, například sbíráte peníze na otevření kavárny a jako odměnu nabízíte šálek kávy.

    Ovšem kromě toho, že získáváte peníze, se vám také dostává velmi důležité zpětné vazby. Díky tomu můžete zjistit, že vaší cílovou skupinou je vlastně někdo úplně jiný, než jste si původně mysleli. Podněty fanoušků vám také pomohou produkt ještě vylepšit. Zároveň skrze crowdfundigovou kampaň svůj projekt propagujete, rozšiřujete povědomí o něm a zvětšujete svou komunitu.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 3.Jak začít?

    Mnoho lidí si naivně myslí, že vytvořit úspěšnou crowdfundingovou kampaň je velice jednoduchá věc, avšak pohled na počet neúspěšných projektů napříč platformami ukazuje, že tomu tak není. Před každým úspěšným projektem většinou stojí dlouhá a důkladná příprava.

    „Není to o tom, že svůj projekt umístíte na Hithit, Kickstarter nebo jiný portál, všichni se na něj začnou skládat a vy si někdy pak možná založíte facebookovou stránku, Instagram nebo web a začnete se tvářit, že jste profesionálové. I ten nejgeniálnější nápad potřebuje dobrou prezentaci a nejlépe alespoň nějakou vybudovanou komunitu,“ vysvětlují experti z portálu Ušetřeno.cz.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 4.3 základní otázky, které si musíte položit

    1. Je můj nápad dostatečně jasně formulovaný? Umím říct, co se stane, až penízu vyberu?
    2. Mám to komu říct? Existují lidé, které můj projekt zajímá? Nějací fanoušci?
    3. Mám lidem co nabídnout? Nějaké odměny? A mají ty odměny něco společného s mým projektem?

    Video Pavel nedostal půjčku od banky: Půjčil si od lidí na Internetu. Levněji - Andrea Ulagová, Jan Jedlička

  • 5. Jak vybrat portál?

    Další otázkou, na kterou před spuštěním své kampaně musíte znát odpověď, je: „Chci s projektem prorazit v ČR nebo v zahraničí?“ Od toho se odvíjí vybrání odpovídající platformy.

    Pokud byste totiž chtěli zaujmout převážně domácí publikum a projekt umístili například na Kickstarter, pravděpodobně nebudete mít takový úspěch. Zaprvé vše bude v angličtině, což bude pro Čechy nepohodlné, i když většina z nich v dnešní době anglicky umí, ale co kdyby si to přeložili špatně, zadruhé platby budou probíhat přes PayPal, který u nás není tak rozšířený atd. Raději si tedy vše předem rozmyslete.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 6.Flexibilní financování

    Na výběr máte dva různé typy financování (podle portálu, některé nabízí pouze jednu možnost).

    První je flexibilní financování, to znamená, že všechny peníze, jež vyberete, skončí ve vaší kapse, nemusíte se dobrat cílové částky. Což zní dobře, ale dokážete s polovičním rozpočtem zrealizovat svůj projekt, a ještě navíc odměnit všechny, kdo přispěli? Těžko.

    Může se stát, že vyberete jen na zaplacení provize portálu a na odměny vám nezbyde.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 7.„Všechno, nebo nic“

    Druhým a častěji využívaným financováním je „všechno, nebo nic“. Buď vyberete cílovou částku, nebo nevyberete a všem, kdo přispěli, se peníze vrátí. Tento způsob financování má hned několik výhod. Odpadnou vám starosti s nedostatkem financí.

    Máte obrovskou motivační páku na lidi, když se cílová částka nevybere, projekt se nezrealizuje, a tím pádem nedostanou odměnu. A navíc je statisticky dokázáno, že kampaně „všechno, nebo nic“ spíše dosáhnou cílové částky a většinou ji i překonají,“ radí experti.

    Video Zdeněk ví, jak bezpečně platit po internetu. Základní rady, aby vás neokradli! - Andrea Ulagová, Jan Jedlička, Petr Soukup

  • 8.Prezentace je důležitá

    Nyní je na řadě prezentace. Popište lidem, na co potřebujete peníze a proč. A buďte přitom upřímní. Lidé vám musí věřit. Crowdfunding je hlavně o lidech, proto by měl být především lidský. Na to při vytváření kampaně nezapomínejte.

    Nezapomínejte ani na grafiku a video. Lidé neradi kupují zajíce v pytli. Ukažte jim, na co vlastně příspívají. Nahráváte CD? Navnaďte je písničkou, která bude součástí alba. Vydáváte knihu? Poskytněte jim malou literární ochutnávku. Natáčíte film? Nalákejte je na skvělý trailer.

    Pokud plánujete rekonstrukci či otevření podniku, nechte je nakouknout do návrhů a nakresů, budou se mít na co těšit. Důležité je samozřejmě také technické zpracování, amatérské video pořízené mobilním telefonem asi nikoho moc nezaujme. Ukažte, že máte nějakou úroveň, obzvláště pokud je váš projekt o grafice, designu, nebo audiovizuální tvorbě.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 9.Odměny

    Nevrhejte se do crowdfundingu, pokud nemáte lidem co nabídnout. Odměny jsou důležitým bodem celého projektu. Musí být lákavé a nejlépe souviset se samotným projektem. Nejjednodušší to mají samozřejmě ti, kdo prostřednictvím kampaně vybírají peníze na výrobu konkrétního produktu, jako odměnu jednoduše nabídnou hotový produkt nebo například slevu na něj.

    Nebojte se proto zeptat svých podporovatelů a fanoušků, co by se jim líbilo. Přece jen, oni jsou ti, kteří si to budou kupovat.

    Důležitá je také cena odměn. Měla by se skládat ze dvou složek. Reálné hodnoty včetně nákladů na poštovné + příspěvku, který poputuje na podporu vašeho projektu. V nabídce byste měli mít odměny v různých cenových relacích, aby si mohl každý vybrat dle svých možností. Nakonec určitě myslete na to, že vymyšlené odměny se musí líbit i vám. To vychází i z předpokladu, že tvůrce kampaně je většinou sám sobě cílovou skupinou.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 10.Jak poslat kampaň „do světa?“

     Vaše kampaň prošla schválením a už visí na portálu, teď máte 30 nebo 45 dní (podle vaší volby) na to, abyste přesvědčili lidi, že má smysl vám přispět, a vytvořili z projektu jejich srdcovku. Využijte každý den naplno. Aktualizujte. Komunikujte. Bude to náročné, ale vyplatí se to.

    Při rozjíždění kampaně pak nezapomínejte na jedno důležité pravidlo. Nerozesílejte odkazy po novinářích a nesdílejte projekt na sociálních sítích ve fázi, kdy vám ještě nikdo nepřispěl. Nebudete působit důvěryhodně, a lidé vám nebudou chtít přispět. Obraťte se nejdříve na rodinu, známé, kohokoliv, kdo vás podpoří i v té největší bláhovosti, a až vám přispěje a procenta plnění u vašeho projektu poposkočí, teprve pak oslovujte neznámé lidi. Ideální je mít před spuštěním připravený alespoň nějaký plán, pár bodů, kdy co udělat.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

  • 11.Příklad plánu propagace kampaně

    Fáze 0 %: Projekt rozešlete svým přátelům, známým a rodině. Lidem, kteří vás vždy podpoří.

    Fáze 15 %: Projekt začnete sdílet na předem nasmlouvaných facebookových stránkách vašich přáteli, kteří mají velké množství fanoušků.

    Fáze 35 %: Zviditelníte se rozhovorem, článkem v novinách / internetovém magazínu, který máte předem domluvený s redaktorem, kterému se váš projekt líbí.

    Fáze od 35 % dál: Zkoušíte, co se dá. Sdílíte projekt, na svých stránkách neustále aktualizujete informace o projektu, motivujete lidi nadále přispívat.

    Fáze 85 %: Uspořádáte offline akci, na kterou pozvete své fanoušky. Máte ji předem promyšlenou, k realizaci zbývá doladit jen pár detailů.

    Nastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundinguNastartujte svůj projekt prostřednictvím crowdfundingu | 

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa