Netypická tramvaj typu T3 brázdí pražské ulice od ledna 2015. DPP s ní přimazává kolejnice, aby se snížil nepříjemný pískot a hluk dalších tramvají, a to především v kolejových obloucích.

Takový zájem nikdo nečekal

Přestože nejde o nový vůz, hvězdou se stala tramvaj až letos, a to díky Facebooku a mobilním telefonům. „Nečekala jsem takový zájem. Stránku jsme založili jen z legrace, protože se nám tramvaj líbila,“ řekla Blesku Eva Holická, zakladatelka facebookovské stránky.

V Praze jezdí jediná, je vždy o štěstí ji potkat. A spoustě fanoušků se zjevně líbí název,“ říká k faktu, že příznivců neustále přibývá. Lidé pošlou na stránku denně pět až deset fotografií, často selfie. „Dnes už spravujeme profil s kolegou ve dvou, abychom to stíhali. Denně přibývají noví a noví fanoušci,“ říká.

Video
Video se připravuje ...

Selfie z Prahy: Problém s Wi-Fi v nové tramvaji. A proč si město pronajalo ovce? Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček

Na internetu se už dokonce objevil song věnovaný této tramvaji. Autorem je pelhřimovské duo 2MS Jakuba Marka a Hany Minářů. „Včera jsem to slyšela,“ nechala se slyšet zakladatelka facebookovské stránky. „Komentovat to ale nechci. Sama jsem muzikantka, tak nevím, jestli se to sluší,“ dodala s úsměvem.

Posted by Mazací tramvaj on 24. srpen 2015

Víme, kde si počkat na fotku

Potkat mazací tramvaj bylo vždy trochu jako výhra v loterii. Po nečekané vlně zájmu však DPP pro Blesk odhalil jízdní řád „Mazavky“, jak jí říkají sami tramvajáci.

Mazací tramvaj jezdí každý pracovní den kromě lichých čtvrtků, kdy ve Vozovně Pankrác absolvuje prohlídku,“ prozradil Blesku mluvčí DPP Jiří Štábl. „Lidé ji mohou potkat ve všech částech Prahy, kde je trať. Jízdní řád je proměnný podle potřeb mazání, ale tramvaj většinou vyjíždí z Pankráce přes Nádraží Hostivař, Černokosteleckou, Průběžnou, Kobylisy, Palmovku, Karlovo náměstí, opět Nádraží Hostivař a dále.

Přehledná mapa, kdy a kde je možné potkat mazací tramvaj.
Autor: Blesk - Mária Rušinová

Je stařičká, říkali jí Ruka a umí odklízet i sníh

Denně najezdí mazací tramvaj až 230 kilometrů. Na vytipovaných místech před kolejovým obloukem nebo v něm aplikuje na kolejnice mazivo, čímž eliminuje hluk i pro ostatní tramvaje. „V polovině července jsme ukončili testovací provoz, kdy jsme měřili hladinu hluku. Na některých místech bylo díky mazací tramvaji dosaženo snížení hluku až o 30 decibelů,“ vysvětlil mluvčí. „Za měsíc spotřebuje mazací tramvaj přibližně 50 kilogramů maziva v celkové ceně okolo 50 tisíc korun,“ dodal.

Mazací tramvaj vyrobili v roce 1965 v dílnách ČKD na pražském Smíchově. V roce 1990 byla přestavěna na pracovní vůz č. 5572 a získala hydraulickou ruku pro převoz stavebního materiálu a náhradních dílů. „Tramvajáci jí neřekli jinak než Ruka nebo Sedmdesátdvojka,“ popisuje mluvčí. Po pěti letech však byla pro malou vytíženost hydraulická ruka demontována, v roce 2014 tramvaj dostala sněhovou radlici, kterou má dodnes.

„Od ledna letošního roku byl vůz osazen přimazávacím zařízením. Výsledky měření hluku prokázaly účinnost, kompletní promazávací zařízení tak bylo odkoupeno 25. července letošního roku do vlastnictví DPP za 290 tisíc korun.“