Praha má jedno z nejvíce znečištěných ovzduší ve střední i západní Evropě. Velkou měrou se na tomto smutném faktu podílí stále narůstající počet automobilů se spalovacími motory, které dennodenně proudí pražskými ulicemi. Mnohé z nich přitom nejsou v dostatečném technickém stavu a produkují více emisí, než je zdrávo.

Staré auto v dobrém stavu je lepší než nové ve špatném

Podle odborníků vypouštějí nejvíce škodlivých emisí vozidla, která mají poškozený a nebo odstraněný filtr pevných částic. To se týká jak starých vozidel, tak překvapivě i těch novějších. „Nová vozidla kolikrát s určitými výjimkami produkují více emisí než ta stará,“ vysvětlil Michal Vojtíšek ze Strojírenské fakulty ČVUT, který za projektem stojí.

Video
Video se připravuje ...

Útroby vozu pro měření emisí odhalují změť kabelů a složitou techniku. David Zima

V praxi tedy vůbec nezáleží na stáří užívaného vozidla, ale na jeho technickém stavu. Za ten u jednotlivých vozidel odpovídají Stanice technických kontrol. „Jenomže z technických kontrol kladně vycházejí vozidla, která by povolení získat neměla. Měl by se proto změnit i systém technických kontrol,“ navrhuje Vojtíšek.

Jde o zdraví

Vysoká hodnota emisí vzešlých z výfukových plynů ohrožuje na zdraví i občany. Je proto více než žádoucí jejich vysoké hodnoty regulovat. Nanočástice z výfukových zplodin, které člověk vdechuje, se totiž usazují přímo v plicích, pronikají do krevního řečiště a mohou způsobit například rakovinu.

Pražský magistrát hodlá situaci řešit. Pokud by se měření emisí, na základě kterého by byly odhaleny a usvědčeny nejškodlivější vozy, neosvědčilo v praxi, nabízí se jiné varianty, které by se situaci snažily regulovat. Podle radní Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) přichází v určitou úvahu nízkoemisní zóny, mýtné nebo zavedení dnů, ve kterých by směly jezdit vozy jen s lichou nebo sudou SPZ. Jedná se však o krajní řešení.
Fotogalerie
11 fotografií