Praha má jedno z nejvíce znečištěných ovzduší ve střední i západní Evropě. Velkou měrou se na tomto smutném faktu podílí stále narůstající počet automobilů se spalovacími motory, které dennodenně proudí pražskými ulicemi. Mnohé z nich přitom nejsou v dostatečném technickém stavu a produkují více emisí, než je zdrávo.
Staré auto v dobrém stavu je lepší než nové ve špatném
Podle odborníků vypouštějí nejvíce škodlivých emisí vozidla, která mají poškozený a nebo odstraněný filtr pevných částic. To se týká jak starých vozidel, tak překvapivě i těch novějších. „Nová vozidla kolikrát s určitými výjimkami produkují více emisí než ta stará,“ vysvětlil Michal Vojtíšek ze Strojírenské fakulty ČVUT, který za projektem stojí.
Útroby vozu pro měření emisí odhalují změť kabelů a složitou techniku. David Zima
V praxi tedy vůbec nezáleží na stáří užívaného vozidla, ale na jeho technickém stavu. Za ten u jednotlivých vozidel odpovídají Stanice technických kontrol. „Jenomže z technických kontrol kladně vycházejí vozidla, která by povolení získat neměla. Měl by se proto změnit i systém technických kontrol,“ navrhuje Vojtíšek.
Jde o zdraví
Vysoká hodnota emisí vzešlých z výfukových plynů ohrožuje na zdraví i občany. Je proto více než žádoucí jejich vysoké hodnoty regulovat. Nanočástice z výfukových zplodin, které člověk vdechuje, se totiž usazují přímo v plicích, pronikají do krevního řečiště a mohou způsobit například rakovinu.
Pražský magistrát hodlá situaci řešit. Pokud by se měření emisí, na základě kterého by byly odhaleny a usvědčeny nejškodlivější vozy, neosvědčilo v praxi, nabízí se jiné varianty, které by se situaci snažily regulovat. Podle radní Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) přichází v určitou úvahu nízkoemisní zóny, mýtné nebo zavedení dnů, ve kterých by směly jezdit vozy jen s lichou nebo sudou SPZ. Jedná se však o krajní řešení.