Plánovaný zákaz osobních vozítek má být po ulicích hlavního města dle předpokladů v platnosti v rámci památkové rezervace. Ta pokrývá celou Prahu 1 a část Prahy 2. Okrajově pak zasahuje do dalších pěti městských částí.

Podle mluvčí společností, které Asociace Segway sdružuje, je pravým zdrojem sporů „nelegální“ půjčování vozítek v ulicích metropole. „Jak může být v centru denně 35 Rusů, kteří nabízí jízdy bez povolení? To jsou ti, co lidem vadí. Nikdo nehlídá dodržování tržního řádu,“ uvedla mluvčí asociace Zuzana Eliášová.

Praha řeší možný zákaz segwayů v památkové zóně (ilustrační foto).
Autor: Martina Neckářová

K zákazu Magistrátu hlavního města Prahy naopak souhlasná stanoviska zaujímají jednotlivé městské části. Praha 2, 7 a 8 dokonce žádají o rozšíření zakázané zóny také o některé části jejich území mimo památkovou rezervaci.

Jednotlivé městské části také argumentují, že segwaye jsou pro chodce i pro samotné jezdce na vozítku nebezpečné. Asociace však tvrdí opak. „V rámci naší asociace jsou případy, kdy se segway stane součástí nějaké kolize nebo jiné problémové situace v centru Prahy, ojedinělé,“ uvádí Jaroslav Endršt z Asociace Segway. 

Praha řeší možný zákaz segwayů v památkové zóně (ilustrační foto).
Autor: David Malík

„Asociace se už roky snaží domluvit na nějakých pravidlech, není to tak, že bychom se bránili nějaké regulaci,“ vysvětluje Endršt. Podle něj se ostatní velká města Evropy se segwayi vypořádala tak, že za určitých podmínek stále v centru jezdí, na rozdíl od naší metropole, která je chce zakázat.

Jak zajistit řádné zapůjčení vozítka?

Veškerá oficiální místa pro zapůjčení vozítek Segway v naší metropoli se nacházejí v kamenných obchodech. Poučka je tedy podle Jaroslava Endršta z asociace jednoduchá: nepůjčujte si vozítka na ulici. Proti těmto pokoutným praktikám se Asociace Segway jednoznačně vymezuje.

Praha řeší možný zákaz segwayů v památkové zóně (ilustrační foto).
Autor: Profimedia

Vedení hlavního města bude v současnosti veškeré připomínky z táborů zastánců i odpůrců zákazu vyhodnocovat. Pokud k ukončení provozu vozítek nakonec skutečně dojde, měl by podle dřívější informace od náměstka primátorky hlavního města Prahy Petra Dolínka začít platit v polovině srpna letošního roku.