18. listopad 2017
Svátek slaví Romana, zítra Alžběta

Za bolavá záda si můžeme sami, tvrdí lékaři: 5 původců našich potíží

/
  • Za bolavá záda si můžeme sami, tvrdí lékaři: 5 původců našich potíží
    Za bolavá záda si můžeme sami, tvrdí lékaři: 5 původců našich potíží (Foto: Foto scom, RÚ Brandýs nad Orlicí, Centrum zdravého sezení)
    4. června 2017 ● 08:00
     

    Bolesti zad jsou jednou z nejčastějších zdravotních obtíží současné populace. Pravidelně je zakouší až 25 % osob ve věku od třiceti do padesáti let. Příčin je hned několik, odborníci však tvrdí, že si za bolavá záda můžeme většinou sami.

  • 1.

    Špatné držení těla

    To je jedna z nejčastějších příčin bolavých zad. Správný postoj můžeme zlepšit při běhání nebo jógou. A jak by tedy držení těla mělo vypadat? Chodidla a kotníky by měly být postaveny na šířku pánve a váha rovnoměrně rozložena na celé chodidlo. Kotník musí být zpevněný a kolena stabilizovaná. Ramena bychom měli držet roztažená do strany a mírně stažená dozadu a dolů. Bradu držíme zasunutou zpět.

    Špatné držení těla

  • 2.

    Nevhodná obuv

    Další příčinou častých bolestí zad je nevhodná obuv. Tu je dobré střídat podle účelu a nakupovat boty od kvalitních výrobců. Dobrá obuv by měla mít i technologii tlumící došlap a ergonomicky tvarované stélky.

    Nevhodná obuv

  • 3.

    Nadváha

    To, že nadbytečná kila nadměrně zatěžují organismus, není žádnou novinkou. Důsledkem jsou poté nejen bolesti páteře, ale také bolesti kloubů a další zdravotní problémy.

    VIDEO: Jaká cvičení vám zpevní záda?

    Video
    délka: 02:13.76
    720p 480p 360p 240p

    Cvičení na záda. Adam Balažovič

    Nadváha

  • 4.

    Nedostatek pohybu

    Pokud se nehýbeme, ochabne nám svalstvo a zkracují se vazy i šlachy. Je tedy potřeba zvolit takový sport, aby nedocházelo k zatížení pohybového aparátu. To je například fotbal, plavání, běžky, jízda na kole, ale i rychlá chůze.

    Nedostatek pohybu

  • 5.

    Sedavé zaměstnání

    Sedíte celý den v práci, večer zase doma u televize a aktivnímu pohybu moc nedáte? Tak pokud vás ještě nebolí záda, věřte, že se brzy »ozvou«. A to právě kvůli dlouhodobému sezení, při kterém dochází k přetěžování některých svalů a naopak k oslabování jiných. Při sezení na nekvalitní židli je nejhorší strnulá a nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů.

    Co vše nám v práci škodí?

  • 6.

    Prevence bolestí zad

    Nohy křížem jsou nejhorší, co můžete tělu udělat. Nepřirozeně si kroutíte pánev, přerušíte přirozenou cirkulaci krve a lymfy a můžete si i utlačit nervy v dolních končetinách. Také sezení na dříve tolik oblíbených ergonomických židlích není ideální.

    „Taková židle je sice pohodlná, můžeme si do ní i lehnout, ale po hodině pasivního sezení však budete cítit potřebu polohu změnit,“ upozorňuje Martin Trávník, fyzioterapeut z Centra zdravého sezení, a dodává: „To se vám u zdravotní pružinové židle nestane. Pohyblivý sedák se totiž na pružině neustále přizpůsobuje všem pohybům těla, a navíc má pevnou zádovou opěrku a područky, které zajišťují dostatečnou oporu. Taková židle zaručuje, že zádové svaly jsou procvičovány a zpevňovány tak, aby tvořily pevnou oporu pro páteř.“

    Nesprávný posed: Při dlouhém sezení na klasické kancelářské židli mohou bolet záda, protože se v ní křiví páteř.
    Správný posed: Pružinová židle se přizpůsobuje tělu a zabraňuje skolióze
     


  • 7.

    Chlapský rozsed

    Správný sed vypadá tak, že obě nohy jsou opřené celým chodidlem o podlahu, rozkročené asi na šířku pánve. Tento posed je typický pro muže. Kotníky, kolena a kyčle by měly ideálně svírat pravý úhel. Tělo by mělo být vyvážené všemi směry, včetně hlavy. Velmi důležité je měnit občas polohu a podepřít si tělo tak, aby si svaly odpočaly. Během práce na počítači je dobré si dělat přestávky nejen na protažení a uvolnění těla, ale také rukou,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

    Na zdravotní židli můžeme sedět bez potíží celou pracovní dobu, míč je vhodný na cvičení a klasickou židli doporučují odborníci jen na krátkodobé sezení.

    Fotogalerie
    15 fotografií

     

     

     

     

Autor: Iva Dvořáková
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy