Zaznívá to stále, ale pojďme opět říci, jak pozná klient kvalitní cestovní kancelář či agenturu? Jsou to objemné katalogy, kancelář na dobré adrese nebo něco jiného?

Zájezdy doporučujeme vybírat pouze cestovních kanceláří s koncesí a platným pojištěním proti úpadku, které mají dlouholetou tradici. Je vhodné rozhodovat se na základě doporučení známých a příbuzných, kteří již služby daného subjektu vyzkoušeli a byli spokojeni. Solidní cestovní kancelář se obvykle prezentuje alespoň jednou kamennou pobočkou, tištěným katalogem zájezdů a webovými stránkami, na kterých naleznete všechny důležité informace s příslušnými kontakty. Cestovní agentura může nabízet a prodávat pouze zájezdy cestovních kanceláří, protože sama není pojištěná proti úpadku, ale může prodávat jednu cestovní službu, která není pojištěna (např. ubytování).

A naopak – co by mělo napovědět „S touto firmou nikam nejezdit!“ Má být např. nezvykle nízká cena podezřelá?

Ano, jedním z podezřelých ukazatelů je extrémně nízká cena Last minute zájezdů, která je pod úrovní ceny letenky. Setkat se ale můžete i s tím, že zájezdy nelegálně organizují nepojištěné subjekty (např. sportovní kluby, jazykové školy, zájmová sdružení atd.). Ty nabízí jazykové pobyty v zahraničí, ozdravné pobyty u moře apod., aniž by byl spotřebitel chráněn formou záruky v případě úpadku pořadatele zájezdu. Vždy by se měl klient zajímat, která cestovní kancelář zájezd pořádá a zda je pojištěna.

Na co by si měl klient dát pozor při podpisu smlouvy o koupi zájezdu?

Měl by si pečlivě přečíst všeobecné smluvní podmínky a rovněž si nechat do smlouvy písemně zanést všechny služby, které si objednal a za které zaplatil. Součástí smlouvy bývá i rozvrh plateb (zálohy a doplatky) a podmínky při odstoupení zákazníka od smlouvy.

Členství cestovní kanceláře či agentury v profesní asociaci – jakou představuje záruku?

Pro zákazníky je určitým vodítkem, neboť součástí členství je i povinnost dodržovat etický kodex a platné právní předpisy. Pokud daný subjekt provozuje činnost v rozporu se zákonem, asociace ho vyzve k okamžité nápravě. Pokud tak subjekt neučiní, na jeho protiprávní činnost mohou být upozorněny státní kontrolní úřady. Členské kanceláře jsou pod určitým dohledem.

Čeští klienti jsou vyhlášení tím, že si stále stěžují – na ubytování, stravu, počasí… Co lze „reklamovat“ a co už nikoli?

Nový občanský zákoník uvádí: „Má-li zájezd vadu a vytkl-li ji zákazník bez zbytečného odkladu, má zákazník právo na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady.“ Své právo musí klient uplatnit do jednoho měsíce od skončení zájezdu. Cestovní kancelář – pořadatel zájezdu – přitom nese odpovědnost za poskytnutí služeb uvedených ve smlouvě o zájezdu (doprava, ubytování, stravování), cestovní agentura, jako prodejce, nese odpovědnost za poskytnuté informace. Pořadatel zájezdu nemůže nést odpovědnost za to, co si způsobí zákazník sám, třetí osoba či co se na zájezdu přihodí z důvodu vyšší moci (počasí, stávky ad.).

Co má klient dělat, pokud na druhém konci světa zjistí, že společnost, u níž zájezd pořídil, do jeho návratu zkrachovala?

Zákazník při uzavření smlouvy o zájezdu obdrží doklad o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku, na němž je uveden kontakt na asistenční službu pojišťovny, která je klientovi k dispozici 24 hodin denně v případě, že pořadatel zájezdu zkrachuje. O zákazníka by se v takové situaci měla do několika hodin postarat pojišťovna.

Které destinace jsou v současnosti Čechy nejvyhledávanější?

Česká klientela vybírá zájezdy nejčastěji do tradičních dovolenkových destinací. Stále vítězí Chorvatsko a Itálie, v leteckých zájezdech je to Řecko, Turecko, Španělsko, Egypt, Bulharsko a Tunisko.

Změnil se nějak charakter oblíbené dovolené v Chorvatsku? Jezdí Češi ještě stále k Jadranu pod stan?

Do Chorvatska do kempu pod stan či do karavanu a mobilhomu se cestuje stále. Největší podíl cestujících do Chorvatska i letos tvoří klienti, kteří se dopravují vlastním vozem či autobusem s cestovní kanceláří a ubytovávají se v apartmánech s vlastním vařením. Nicméně i u Chorvatska registrujeme zvýšený zájem o kvalitnější hotely 3* a více s polopenzí.

Jaká místa jsou naopak nejnovějšími cíli turistů?

Mezi letními pobytovými zájezdy se nově objevuje např. Albánie. Poměrně novou destinací jsou Kapverdské ostrovy.

Bez čeho by lidé v žádném případě neměli vyrazit na zahraniční dovolenou?

Je nutné zkontrolovat požadavky na cestovní doklady do dané země a vízovou povinnost. Nezbytné je vybavit se potřebnými léky a mít je uschované v příručním zavazadle. Cestovní pojištění je naprosto standardní, bez něho by zákazníci neměli vůbec vycestovat.