Co Čech, to jiná trasa co Chorvatska. Když jsme loni zkoušeli cestu přes slovinskou Gornju Radgonu a Ptuj, hned jste se nám ozývali s možnými vylepšeními a připomínkami.

Letos jsme proto zvolili ideální cestu k Jadranu, kde naplno využijete rakouskou dálniční známku, a přesto ušetříte na slovinské. K tomu se nemusíte motat po rakouském venkově a Slovinsko přefičíte po hlavních tazích. Objet slovinskou dálnici totiž značí jen hodinku na necelých šedesáti kilometrech. Po dálnici by to nebylo blíž.

Policie zátahy nepořádá

Můžeme i vyvrátit obavy, že se ve Slovinsku konají zátahy na šetřivé Čechy, kteří odmítají zaplatit za sedmidenní známku v přepočtu skoro čtyři stovky a za osmidenní a delší dovolenou zmíněných 750 Kč.

Dokonce sami jsme několikrát narazili na hlídky, jedna jela chvíli i za námi, ale žádná nikdy ani náznakem nedala najevo, že bychom místo objížděk měli použít placený úsek.

* Ujetá vzdálenost: 1498 km

* Náklady na cestu: 3116 Kč

* Uspořeno při 8 denní dovolené: 750 Kč

Náklady na cestu v korunách 

Rakousko: dálniční známka 280

Chorvatsko:

Macelj-Záhřeb 163

Jastrebarsko-Karlovac 61

Palivo: 1194 Kč (749 km, spotřeba 4,5 l/100 km)

* Při zpáteční cestě už nemusít kuovat rakousku dálniční známku

* Celkové náklady na cestu tam i zpět jsou: 3116 Kč

Jak jsme jeli

* 9,00 0 km Start v Praze.

* 10.15 133 km Na D1 začínají opravy. Pro nás to ale neznamená zdržení, přestože je provoz zúžen do levého pruhu a omezena rychlost.

* 11.30 250 km Tankujeme za koruny u poslední české benzinky a kupujeme za 280 Kč rakouskou dálniční známku.

* 12.00 253 km Přejíždíme hranice do Rakouska u Mikulova.

* 12.45 322 km Vjíždíme do Vídně, kde nás vítá hustý provoz. Na jejím konci začínají práce na silnici.

* 13.58 367 km Na 93. kilometru dálnice A2 za Vídní čeká další zúžení do levého pruhu a zpomalení na 100 km/h.

* 14.30 430 km Děláme přestávku na osvěžení.

* 15.10 526 km V délce deseti kilometrů je dálnice za Grazem zúžena do jednoho pruhu a rychlost omezena na 80 km/h.

* 15.30 564 km Protínáme rakousko-slovinské hranice a ihned za celnicí sjíždíme na vedlejší silnici značenou jako Mariborská cesta.

* 15.40 570 km Čekáme na železničním přejezdu.

* 15.55 582 km Míříme do slovinského Mariboru, doprava houstne. Bohužel špatně zahýbáme a zajedeme si kolem dvaceti kilometrů. Než to zjistíme a vrátíme se na původní místo, ztratíme půlhodinu času.

* 17.38 645 km Skoro půl hodiny čekáme ve frontě před pasovou kontrolou Chorvatů. Jsou zvědaví a při cestě do země se ptají, co máme k proclení.

* 17.55 647 km Přijíždíme k první mýtnici směrem na Záhřeb a bereme si lístek. Jak jsme si vyzkoušeli loni, objíždět dálnice v Chorvatsku se vůbec nevyplatí.

* 19.03 749 km Míjíme náš loňský cíl výpravy – benzinku v Karlovaci. Letos jsme tak ušetřili půlhodinu času, přestože jsme chvíli bloudili po centru Mariboru.

Článek vznikl ve spolupráci se Světem motorů