Jak je z názvu jasné, Resident Evil 0 se odehrává ještě před prvním dílem klasické hororové série videoher. Hlavní roli v něm má Rebecca Chambers, osmnáctiletá medička, která v jedničce hojila rány Chrisi Redfieldovi. Na hordy zombie však není sama. Společnost jí dělá Billy Coen, uprchlý vězeň. Seznamte se s netradičním duem.

Trailer na Resident Evil 0 HD Remaster Capcom

Stejně jako původní GameCube verze z roku 2002, je i vylepšený a vyhlazený Resident Evil 0 HD Remaster zaměřen na kooperaci dvou hlavních hrdinů. Nejde však o multiplayer. Hráč přepíná mezi postavami k řešení hlavolamů, využívá jejich specifických schopností a může i nastavit, zda bude druhá postava v době neaktivnosti té první ovládanou následovat, útočit, či zda počká na místě.

Rebecca jako medička dokáže mixovat byliny k ozdravování, stejně jako chemikálie. Silnější Billy dokáže odtáhnout těžké předměty, a navíc má po ruce zapalovač. Jejich souhra je klíčová v postupu. Dámy a pánové, tohle je klasický Resident Evil se vším všudy včetně obtížných hlavolamů z dob minulých. Kouřit se vám z nich bude z hlavy jako z podpálené skládky.

Kooperace je klíčová.
Billyho a Rebeccu musíte často rozdělit, aby hrdina mohl získat pro toho druhého předmět, zatímco vyřeší po cestě jeden nebo rovnou dva další hlavolamy. Zde ale nejde jenom o nalezení klíče a dveří. Nalezené předměty budete zkoumat v inventáři z každé strany, abyste našli vodítko k tomu, jak dál. Budete číst vzkazy a dopisy, abyste nalezli kódy a hesla. Jinak to nejde, tohle je stará herní škola.

To samé platí o kameře a ovládání. Zatímco nové díly ságy Resident Evil jsou víceméně akční střílečkou z třetí osoby, jež má lehký hororový nádech a postavu sleduje kamera zpoza ramena, je předělaný Resident Evil 0 klasickým hororem, v němž polygonoví hrdinové prožívají děsivý horor v atmosférických renderovaných pozadích. Lekačky čekají na každém kroku. Nikdy nevíte, co vás za rohem čeká.

Jediná dobrá přerostlá stonožka je mrtvá přerostlá stonožka.
Bohužel doslova. Statické úhly kamer jsou sice více děsivé, ale zároveň pro hraní nepraktické. Co je na další obrazovce, nevíte a nevidíte, dokud do ní nevstoupíte. Budete se tak modlit, aby tam nebyla prohnilá zombie, která  si z vás chce udělat polední menu. A to se vám během hraní nejednou stane. Co se hraní týče, tváří se Resident Evil 0, že vám nabízí klasickou ovládací metodu jako tu novodobou. Jenže je to past jako ze Star Wars.

I když hra nabízí několik klasických schémat ovládání, žádné z nich není jako to opravdu původní. U většiny se vždy běhá kolečkem, což je velká zrada, jelikož se ve všech klasických dílech běhalo čtvercem. Letití hráči série s tím budou mít velký problém. Právem. Fuj! Tohle se nepovedlo. Zvláště když se v loňském Resident Evil HD Remaster běhalo klasicky čtvercem jako vždy.

Známé prostředí
I další prvky jsou naprosto klasické. Nahrávání maskuje otevírání dveří a dosaženou pozici si můžete uložit pouze za pomoci pásky v psacích strojích. Bednám, skladišti všech nepotřebných a nadbytečných nebo zrovna nevyužitelných předmětů však dává Resident Evil 0 vale. Předměty můžete zahodit, kde chcete. Ale pokud je budete později znovu potřebovat, připravte se na sáhodlouhou cestu zpět.

Hrdinové Resident Evil 0 i další postavy jsou povedené. Rebecca je sympatický nováček, Billy je záměrně přehnaný frajírek, Albert Wesker je padouch, jak se patří a William Birkin, známý z Resident Evil 2, plní perfektně roli šíleného vědce. I monstra, povětšinou zmutovaná fauna, jsou děsivá tak, jak se na Resident Evil patří. Postavíte se přerostlým netopýrům, štírům, žábám, hmyzu i opicím. K tomu si připočtěte staré známé jako Huntery, Proto-Tyranta a všechny druhy zombie včetně nových nemrtvých složených z pijavic. Jsou přesně tak nechutné, jak to zní.

Setkání s Proto-Tyrantem
Vizuálně hra prokoukla, jak jenom mohla. Převedení rozlišení z původního 480p na 1080p proběhlo velmi pěkně. Zatímco HD Remaster remaku trpěl neduhy typu rozmazanost a neostrost, nic takového zde nenajdete. Vše je ostré jako nůž. Je krásné i zajímavé pohledět na 14 let starou hru, která ve vzkříšené podobě vypadá stále k světu. I zní. Hororový soundtrack podkresluje atmosféru strachu a zmaru. Klavírové melodie vám utkví v hlavě.

Původní zlo pohromadě
Kolekce Resident Evil Origins Collection vychází v krabicové verzi.
Autor: Capcom

Resident Evil HD Remaster vyšel vloni, stejně jako vychází nyní Resident Evil 0 HD Remaster v digitální podobě. Pokud jste sběratelé, jistě oceníte, že již za dva dny se do obchodů dostane kompilace Resident Evil Origins Collection, která v sobě ukrývá oba remasterované díly. Do poličky jako dělané.

Resident Evil 0 zabere zhruba 12 hodin ke splnění při prvním hraní. K opětovnému hraní však znovu vyzývá. Nejenom že odemknete minihru Leech Hunter, v níž musíte sbírat barevné pijavice, ale zároveň získáte přístup k úplné novince Wesker mód. V tomto režimu si zahrajete za nejznámějšího padoucha série Resident Evil. Využijete jeho útočného zraku i silného rozběhu, s nímž sejmete nepřítele. Musíte se však smířit s tím, že jde jenom o náhradu Billyho v příběhovém režimu, takže dabing i děj zůstávají původní, což je jako pěst na oko.

27 fotografií
Resident Evil 0 HD Remaster je krásný příklad toho, že některé hry nestárnou. Jasně, už po pár minutách hraní je to retro se vším všudy, ale i přesto jde o hru, která je parádně hratelná i dnes. A co víc si přát? Možná další díly ságy Resident Evil klasického ražení. Ale jestli se jich dočkáme, je jenom ve hvězdách. Važte si proto toho, že můžete okusit Resident Evil v té nejlepší formě. Je načase se vrátit tam, kde to začalo. Je zde Resident Evil 0 HD Remaster!

Klasický Resident Evil se vším všudy
Strach, lekačky a bububu
Spousta zapeklitých hlavolamů