Když bylo herečce, zpěvačce a dnes i výtvarnici Věře osmnáct, Miloš ji jako bigbítovou zpěvačku pozval na natáčení filmu Konkurz, který tehdy točil jako fiktivní nábor nových adeptek do divadla Semafor. Formanovi, který už měl za sebou čtyřleté manželství s herečkou Janou Brejchovou (77), se Křesadlová moc líbila.

Pozval ji na večeři. Věra se vymluvila, že mají doma husu, protože nebyla ještě zvyklá chodit s cizími muži ven. Miloš tedy otočil a pozval Věru rovnou domů. „Na to už jsem žádnou výmluvu nenašla, a tak jsem šla…,“ vzpomíná Křesadlová. Začali si spolu. Byl to Forman, kdo ji vezl k maturitě.

Věra otěhotněla, vzali se a v roce 1964 se jim narodila dvojčata Petr a Matěj (52). Před 21. srpnem 1968 byli všichni čtyři ve Francii, kde režisér pracoval na filmu. „Devatenáctého jsem se vrátila s dětmi do Prahy a vzápětí začala sovětská okupace, která nás zaskočila a rozdělila,“ říká Křesadlová. Za pár dnů pro ně vytřeštěný Miloš poslal z Francie auto.

„Bylo to tak narychlo, že jsem před odjezdem stačila jen popadnout pár nepotřebných věcí a vyrazili jsme.“ V Paříži ale nakonec zůstali sami, Forman mezitím pracovně odjel do Ameriky. Věra se proto potom po domluvě s Milošem vrátila s dětmi do Prahy. V tu dobu dostala zrovna skvělou práci v Semaforu a uvědomila si, že Miloš v USA nemá práci a rodinu by tam neuživil.

Během dalších třiceti let se s manželem viděli všehovšudy čtyřikrát – jednou v Paříži a třikrát v USA. V roce 1975 byl Formanův film Přelet nad kukaččím hnízdem nominován na Oscara. To už byl režisér celosvětově proslulý a moc si přál, aby se slavnostního večera zúčastnila i jeho tehdy jedenáctiletá dvojčata. „Poslal dopis na ministerstvo vnitra, ve kterém žádal, aby s ním kluci mohli být v Hollywoodu při slavnostním večeru,“ popisuje Křesadlová.

Nakonec se z ministerstva ozvali a zeptali se, kdo s kluky pojede. „Já jsem v tu chvíli spontánně odpověděla, že kluky doprovodí můj táta. Měla jsem zájezdové představení se Semaforem a cítila jsem, že by měl jet on, protože předtím ještě nikdy v cizině nebyl.“

Pan Křesadlo si na tu velkou slávu zakoupil zbrusu nový oblek a s vnuky odletěl do USA. „Hned po příletu byli však Milošem všichni odvlečeni do půjčovny společenských oděvů a oblečeni do smokingu. Odtud pak jeli rovnou na slavnostní ceremoniál.“ Byli ale tak vyčerpaní, že když zrovna jejich otec přebíral v přímém TV přenosu Oscara, na televizních obrazovkách všichni viděli dva spící chlapečky.

Když Petrovi s Matějem bylo třináct let, Věra začala žít s režisérem Janem V. Kratochvílem (†73), kterého poznala v Semaforu. Když s ním čekala svého třetího syna Radima, na chvilku uvažovala o rozvodu. „Nakonec jsme to ale nechali být, pouze bylo soudem určeno, že Radim je Kratochvíl, a nikoliv Forman. Když měl Miloš v naší republice rodinu, nemohli ho odsoudit jako emigranta a celá léta mu to vlastně pomáhalo,“ vysvětluje Věra, která se s Milošem rozvedla až v roce 1999.

Věra si zahrála v Passerově Intimním osvětlení, v Menzelových filmech Zločin v dívčí škole či Skřiváncích na niti a po revoluci třeba ve filmech Akumulátor 1 a Medvídek. Posledních dvacet let se ale spíše věnuje výrobě barevných lamp ve stylu Tiffany.

„Když jsem byla za Milošem v New Yorku, viděla jsem originály. Zamilovala jsem si je a pokusila se o jejich napodobeninu,“ vysvětluje Křesadlová. Vyšlo jí to. Obecní dům v Praze už zdobí několik jejích lamp a objednal si další. A její Tiffanyho lampy má i exmanžel ve svém americkém sídle v Connecticutu.

Fotogalerie
31 fotografií