Podle statistiky se o troleje pražských mostů v průměru jednou za tři dny poraní jedna labuť. Vyplývá to z informací Záchranné stanice pro volně žijící živočichy, podle kterých přijímají ročně zhruba 120 takových případů. Další labutě přitom na následky takových poranění na místě zemřou, číslo je tak ve finále s největší pravděpodobností mnohem vyšší.

Od roku 2013 se na trolejích pražských mostů nacházejí reflexní závěsné terčíky, které ale labutě nevarují s dostatečným předstihem. „Terčíky, kterým se také říká světlušky, jsme vybrali jako nejlepší možné řešení. V prostředí s tolika zvukovými a vizuálními podněty, jakým centrum Prahy je, ale nebude labutě stoprocentně chránit žádné z nám známých řešení. Na sto procent by pomohlo odstranění trolejí, které je pochopitelně nereálné,“ uvedla tisková mluvčí České společnosti ornitologické Zuzana Karlíková.

Podle společnosti je problémem labutí jejich horší schopnost manévrovat, protože na ostatní ptáky tyto „světlušky“ fungují dostatečně. Podle Zuzany Karlíkové se dokonce může stávat, že labuť narazí do sochy na mostě.

Další pokusy ztroskotaly

Pražský magistrát se za poslední roky ve spolupráci s ornitology snažil přijít s bezpečnějším řešením, dosud však marně. Podle tiskového mluvčího magistrátu Víta Hofmana se zjistilo, že zmiňované světlušky fungují hůře zejména při snížené viditelnosti.

Takto vypadalo nové opatření, které museli po několika hodinách urychleně z mostu odstranit.
Autor: DPP

„V roce 2015 jsme se proto opětovně vrátili ke koncepci jiných zvýrazňovačů liniového vedení, které jsme původně prosazovali, než do jednání vstoupila Česká společnost ornitologická. Další řešení však mají kvůli své váze vliv na statiku sloupů, na kterých je liniové vedení na mostech zavěšeno. Musejí mít také povolení od památkářů. Například při vzorové instalaci jednoho z řešení na asi dvaceti metrech jsme zjistili, že vlivem větru začaly sloupy vibrovat. Bylo tedy nutné řešení ihned demontovat,“ popsal ke snahám Vít Hofman.

Tuto událost Blesku potvrdila mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Zkušební instalace proběhla na Palackého mostě, při relativně standardní síle větru ale rozvibrované sloupy působily na nosnou konstrukci trolejového vedení.

„Situace způsobila neakceptovatelné rozhoupání trolejového drátu, při němž hrozilo poškození pantografových sběračů tramvají a tím i ohrožení plynulosti tramvajového provozu v tomto velmi vytíženém úseku. Doufáme, že se najde jiné řešení, zajišťující jak bezpečný provoz, tak i bezpečnost ptáků, zejména labutí,“ dodala Aneta Řehková.

Fotogalerie
14 fotografií