Úterý 7. května 2024
Svátek slaví Stanislav, zítra je Den vítězství
Oblačno, bouřka 21°C

Předchůdce City Elefantů brzo skončí. „Žabotlamy“ už si najezdily svoje

Autor: Zuzana Zelenková - 
11. listopadu 2017
15:27

V provozu jsou poslední tři legendární elektrické jednotky zvané „žabotlam, emilka, nebo pantograf“, je to řada vlaků řada 451. Vlak, který jezdí od šedesátých let a na svou dobu byl díky tomu, že je nízkopodlažní, moderní, dalo by se říct přelomový, zřejmě brzo dojezdí. Podle Českých drah je to otázka týdnů, možná měsíců. Každý „šotouš“, který „žabotlam“ ještě nemá vyfocený, by tedy neměl otálet a zdokumentovat si ho. Podle Českých drah může přestat jezdit ze dne na den.

Je to doslova ikonický vlak. Dřív tvořil příměstskou dopravu nejen okolo Prahy (za socialismu byly i kolem Ostravy, Ústí a Košic, do roku 2011 i na Olomoucku pozn. red.). První kusy začaly vozit cestující roku 1964, poslední v 68., takže jim je dneska víc než padesát let.

Dnes jezdí už jen na Městské Lince S41 Roztoky u Prahy - Praha-Libeň. V brzké době ale dojezdí. Ve své době přinesly inovaci, na kterou se podařilo navázat až koncem 90. let se City Elephantem, byly totiž nízkopodlažní a pohodlné.

Denně najedou 300 kilometrů

„V depu Praha jsou poslední 3 provozní jednotky, čtvrtá provozní jednotka je muzejní a je už mimo provoz, deponovaná pro muzejní účely v Šumperku,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.



Denní průměrný běh je u těchto babiček na relativně krátké lince podle Šťáhlavského úctyhodných asi 300 kilometrů. Jednotky už ale nejsou přistavovány do vyšších stupňů údržby a to několik let, takže po najetí příslušného počtu kilometrů nebo pokud u nich došlo k větší technické závadě, byly postupně odstavovány z provozu. V současnosti jsou v provozu poslední kusy na posledním pravidelném výkonu.

„Přesné datum pravidelného ukončení provozu stanoveno není. Bude záležet na ujetých kilometrech, technickém stavu a dalších faktorech ovlivňujících stav vozidel, může to tedy být několik týdnů, ale třeba ještě i několik měsíců. Ukončení jejich provozu pak ale může následovat ze dne na den. Fanouškové těchto vozidel by tedy určitě neměli otálet s možností jejich dokumentace,“ dodal Šťáhlavský.

Žabotlam v průběhu let

  • „Žabotlam“ předběhl už v 60. let svoji dobu, je totiž nízkopodlažní. To se v západní Evropě začalo prosazovat až o 20 až 30 let později.
  • Vlak měl navíc už tenkrát polstrované sedačky, ve své době potažené koženkou.
  • Jednalo se o páteř příměstské dopravy v Praze už před rokem 1989, bez těchto jednotek si nelze představit úspěch rychlé taktové příměstské dopravy v Praze a Středočeském kraji (zavedena v 80. letech) ani následnou integraci železnice do PID, kdy bylo třeba zvládnout rychle rostoucí počty cestujících.
  • Až do masivního nástupu CityElefantů, prototypy byly v běžném provozu kolem roku 2000, ale masivní výroba a nasazení až o něco později, šlo o páteřní (nejdůležitější) vozidlo na železnici v rámci Pražské integrované dopravy.
  • Tím, jak přicházeli noví Elefanti, přibývalo také spojů, tím se zvyšovala poptávka po vlacích a vyřazování "žabáků" se posunovalo až do současnosti.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi