Silničáři začali zostra: 2. března modernizace levého jízdního pásu dálnice D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, 4. března modernizace dálnice D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, 6. března modernizace dálnice D1 v úseku Psáře–Soutice. Nutnou výbavou řidičů jsou tak pevné nervy, protože přidá-li se k tomu nějaká nehoda, kolony jsou na hodiny čekání. 

Silničáři proto přišli letos s novinkou – tzv. plovoucí auta. „Největší bezpečnostní riziko jsou dojezdy do kolon. To nelze nijak označit, protože konec kolony se neustále mění,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Plovoucí auta »okoukalo« ŘSD u Rakušanů a Němců. „Plovoucí auta popojíždí před koncem kolony a upozorňují ostatní řidiče, kteří netuší, že budou muset ze 130 najednou zabrzdit na nulu,“ dodal Rýdl.

První auta, která budou mít na střeše výrazný ledkový panel, by měla na dálnice vyrazit do několika týdnů. I tak ale silničáři upozorňují, že pokrýt jimi všechny kolony nebude technicky možné.

Po »dé jedničce« ovšem nejezdí jen osobní auta, ale i autobusy. „Naše autobusy mají přímo pro řízení provozu autobusů na D1 vyčleněn speciální dispečerský aparát, který se stará o to, aby primárně byla zajištěna jízda bez zpoždění nebo s jeho minimalizací,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

S určitou časovou rezervou ve svých jízdních řádech pro změnu počítá další autobusový dopravce. „Po zkušenostech z předchozích let jsme zjistili, že objízdné trasy bývají často komplikovanější. Situaci v provozu denně monitorujeme. Každý autobus je vybavený GPS, s řidiči komunikují jak naše kanceláře v Brně a Praze, tak dispečink. V jízdních řádech pracujeme s určitou rezervou, která řeší běžné provozní komplikace,“ uvedla Pavla Lauermannova z Eurolines.cz.