Češi volí práci podle způsobu dojíždění. Psycholožka řekla, proč je to pro ně důležité

Autor: Mii - 
20. května 2024
17:17

Způsob dopravy do práce patří u Čechů mezi jeden z nejdůležitějších faktorů, podle kterého si své zaměstnání vybírají. Nejčastěji za dojíždění dávají do tisícovky korun měsíčně, 16 procent lidí tato doprava stojí až 5000 tisíc korun měsíčně. Ukázal to průzkum agentury Ipsos, ze kterého také vyplynulo, že většina firem s dopravou nepomáhá. Podle psycholožky Martiny Mikeskové jde přitom o jeden z nejoblíbenějších benefitů mezi zaměstnanci, protože jim ulehčuje život.

58 procent Čechů dojíždí do práce 5 až 6krát týdně. Jen 17 procent Čechů dojíždí 3 až 4krát týdně. Skoro půlka je ochotna trávit na cestě maximálně hodinu. Nejčastěji lidé volí vlastní auto, MHD nebo chodí pěšky, při čemž nejoblíbenější druh dopravy se liší region od regionu. Nejvíce využívané MHD je v Praze, na Karlovarsku zase nejvíce lidí sahá po koloběžce. Z domova nejčastěji pracují lidé v Olomouckém a Pardubickém kraji.

Podle Pavla Drdly z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice čísla odrážejí situaci v jednotlivých regionech. „Kvalita a rozsah nabídky veřejné hromadné dopravy se liší. Například v pražské aglomeraci či na jižní Moravě je získání nových cestujících určitě snazší než jinde,“ uvedl.

Lidé se při volbě dopravy rozhodují kromě dostupnosti také podle finančního nákladu a rychlosti. Nejméně se rozhodují podle ekologie. Úspory při dojíždění se aktuálně snaží najít 18 procent Čechů. Skoro půlka (42 procent) respondentů uvedla, že kdyby jejich zaměstnavatel nabízel firemní dopravu, pak by ji využívali.

Tu ale většina firem v Česku nenabízí, ani na dopravu nepřispívá. Příspěvky dávají zaměstnavatelé jen v 10 procentech případů. Situace se ale pomalu mění, říká Martina Mikesková, psycholožka a psychoterapeutka platformy Soulmio, která se zabývá péčí o duševní zdraví zaměstnanců ve firmách.

„Wellbeing zaměstnanců je tématem, které nabývá na síle, a vnímáme pozitivně, že se více začíná rozvíjet i směrem k tzv. blue collar pracovníkům. Zde se také častěji setkáváme se zajištěním dopravy ze strany zaměstnavatele. Zajištěním dopravy, pomineme-li finanční rozměr, nabízí zaměstnavatelé svým pracovníkům možnost tzv. chvíli nic neřešit, nenamáhat pozornost. Pro ty, kdo pracují na směny, může takový benefit představovat i snížení rizika dopravní nehody, možnost rychleji se dostat k odpočinku, případně strávit neformální čas s kolegy,“ popisuje psycholožka.

Že je zajištění dopravy do práce mezi zaměstnanci oblíbené, potvrzuje i Zuzana Zajacová, HR manažerka distribučního centra společnosti Amazon v Dobrovízi. „Svozová doprava patří dlouhodobě k našim nejoblíbenějším pracovním benefitům. Využívá jí více než 90 procent našich zaměstnanců. I díky tomu v našich distribučních centrech pracují také zaměstnanci z okolních krajů, kteří by třeba jinak neměli tak dobré pracovní uplatnění,“ vysvětluje.

Příspěvek na dojížďku od státu

Určitou formu podpory na dojíždění nabízí stát. Od dubna 2016 vyplácí úřady práce tzv. příspěvek na dojížďku, a to každému, kdo v místě svého bydliště nesežene zaměstnání, kdo je v evidenci úřadu veden déle jak 5 měsíců, musí se starat o děti či byl propuštěn v rámci hromadného propouštění.

Výše částky se odvíjí od vzdálenosti, jak daleko do práce musí člověk dojíždět. Začíná na 1000 korunách měsíčně, maximum je 3500 korun při dojíždění nad 50 kilometrů od místa bydliště. Osoba příspěvek může pobírat maximálně 12 měsíců v kuse. 

Lubica258 ( 23. srpna 2024 05:51 )

Já jsem si taky vždycky hledal práci blízko svého bydliště. Bydlíme ve městě, takže to není problém a do práce to mám 10 minut pěšky, takže pohoda. Někdy jedu na kole, někdy pěšky, ale autem nikdy. Asi bych ani neměl kde zaparkovat . Poslední víkend v srpnu jdeme s kolegy na laser game sem http­s://fir­mspor­t.cz­/akti­vity/ , tak už se těším. Už to vypadalo, že nic nestihneme, a přece jo.

krapotkin ( 21. května 2024 04:46 )

No nejezdi, když je to za takovou cenu.

Uživatel_5766095 ( 20. května 2024 17:50 )

Jen dobře placené mlácení prázdné slámy psycholožky. Hodinu jedete vlakem do práce, hodinu zpět. 40 minut čekáte než vlak přijede, v zimě 120 minut. Kdo by si nepřál podle Mikeskové takto do práce denně dojíždět?

Zobrazit celou diskusi