Soukup se ubránil pokutě 400 tisíc za neobjektivnost. Vysílací rada zvažuje stížnost

Autor: ČTK, tsv - 
14. února 2020
10:30

Televize Barrandov uspěla se správní žalobou proti pokutě 400 000 korun, kterou dostala za neobjektivitu v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která postih uložila, bude muset případ podrobněji prozkoumat. Stanovil to páteční rozsudek, který je pravomocný. Rada zváží podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.

Majitel televize Soukup kritizoval v září 2018 ve svém publicistickém pořadu firmy za to, že dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. Konkrétně jmenoval automobilku Škoda Auto, která nedostala prostor na reakci. Podle srpnového rozhodnutí RRTV spáchala televize přestupek proti zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, protože neposkytovala objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

Předseda senátu pražského městského soudu Milan Tauber v pátek konstatoval, že podle judikatury zahrnuje objektivita vysílání dva prvky. Je to jednak správnost a přesnost předkládaných faktů, tedy v podstatě jejich pravdivost, a jednak transparentnost - tedy uvedení pramenů, z nichž jsou fakta čerpána. Ústavní soud přitom konstatoval, že pro naplnění podstaty přestupku nestačí pouze netransparentnost, ale musí být splněn právě i prvek nesprávnosti.

„Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se ve svém usnesení touto problematikou výslovně odmítla zabývat. Konstatovala, že jí to nepřísluší a že na to nemá kapacitu. Soud dospěl k závěru, že je to v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Rada se tak v dalším řízení bude muset zabývat otázkou přesnosti a správnosti,“ uvedl soudce.

Vyhověl tak televizi, která rozhodnutí rady označovala nejen za nezákonné, ale i nepřezkoumatelné, a žádala, aby soud věc radě vrátil k dalšímu řízení.

Jedna pokuta za druhou

Společnost Barrandov Televizní Studio loni od rady dostala kvůli nevyváženosti pořadů několik pokut. Jedna z nich, 200 000 korun, byla za tendenčnost reportáže v pořadu Moje zprávy, která se zabývala státními zakázkami pro agenturu Dorland. I v tomto případě se televize obrátila na soud, který jí dal loni rovněž za pravdu.

Zástupkyně rady Tereza Rudolfová v pátek novinářům řekla, že v tomto případu podala RRTV kasační stížnost a že její podání zváží i u aktuální žaloby. „S rozsudkem se rada seznámí na svém nejbližším zasedání,“ uvedla.

Minulý měsíc radní schválili další pokutu 250 000 korun za reportáž v pořadu Moje zprávy, která se týkala údajných nehospodárností v Národním divadle.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Koronavirus

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

cesky_novinar ( 14. února 2020 14:01 )

zkorumpovaná inkvizice zlodějské komunistické sekty ODS dostala přes držku jen ta dál na ty parařitní blbouny

uklid ( 14. února 2020 13:47 )

Naše milá ČT opravdu s vyvážeností a s informováním veřejnosti nemá nic společného. Je tady jenom k utváření veřejného mínění, nikoliv ke zdělování ověřených pravdivých a vyvážených informací.

cepp ( 14. února 2020 13:20 )

Co je vám na tom divného. ČT24 informuje ihned o události, která se právě udála. Vysílání bývá aktuálně přerušováno i v případě tiskovek politických stran, ať třeba musí přerušit zpravodajství. To je jejich poslání. S vyvážeností to nemá nic společného.

hejhej ( 14. února 2020 13:19 )

uklid:
ČT televize vysílá jenom lži.Jakou pokutu dostali ?????

uklid ( 14. února 2020 12:33 )

Naše vyvážená a objektivní veřejnoprávní ČT

V hlavním zpravodajském pořadu ČT Události 13.2.2020 v čase cca 47 ́49 ́ ́ moderátorka Světlana Witowská vložila mezi reportáže „Spor o polskou justiční reformu“ a „Nejstarší studna na světě“ následující větu propagující demonstraci Milionu chvilek: „Teď čerstvá zpráva spolek Milion chvilek uspořádá v neděli 1.března demonstraci v Praze, reaguje tak na zvolení Stanislava Křečka ombudsmanem .“ Protože jde o zpravodajství veřejnoprávní televize, tak jak je všude proklamováno, tak musí být zpravodajství vyvážené, jinak by to vypadalo, že má někdo vliv na veřejnoprávní ČT a platí si redaktory a tomu snad ani nevěříme.... Takže měla následovat doplňující zpráva typu, že Stanislav Křeček byl v souladu se zákony zvolen Poslaneckou sněmovnou s téměř dvojnásobným počtem hlasů proti druhému kandidátu, nic takového se ale nestalo a Události pokračovaly reportáží o Nejstarší studni světa...

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud