Dohady o bezpečnosti Boeingů MAX: Výrobce letadel musí zohlednit reakci pilotů

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
30. září 2019
11:00

Boeingy 737 MAX 8 zůstávají nadále uzemněné, nelétají od března, kdy měl stroj druhou tragickou nehodu. Dvě katastrofy si vyžádaly 346 obětí. Vyšetřování ukázalo, že na vině je poruchový systém, společnost Boeing se „dušuje“, že je vše opravené. Státní výbor Spojených států pro bezpečnost v dopravě (NTSB) však zdůrazňuje, že Boeing nepočítá s reakcí pilotů v případech nouze, uvedla stanice BBC.

„Společnost Boeing musí při opravě strojů 737 věnovat větší pozornost i tomu, jak piloti reagují při krizových situacích,“ zdůraznil NTSB. O tom, zda jsou vylepšené MAXy bezpečné, bude rozhodovat nejen Federální úřad pro letectví (FAA), ale také jednotliví národní regulátoři.

Piloti zřícených letů nereagovali, jak se očekávalo

Podle NTSB posádky zřícených letadel nereagovaly tak, jak FAA a společnost Boeing předpokládaly, že budou. „Boeing se nezabýval všemi kontrolkami a dalšími panelovými indikátory, které se při mimořádné situaci rozsvítí nebo nerozsvítí,“ uvedla předsedkyně NTSB Dana Schulzeová.

Snímky letecké havárie v Etiopii.Snímky letecké havárie v Etiopii. | Profimedia.cz

Závěry NTSB vycházejí ze cvičných letů na simulátoru, které nezohledňují kontrolky, varování a další indikátory, jež na selhání softwaru budou reagovat. Trenažér pouze napodobí „situaci výpadku systému“, v případě MAXů jde o automatický vyrovnávací software MCAS, který podle závěrů vyšetřování vedl k oběma tragédiím.

„Piloti byli přehlceni informacemi z kontrolek, nepostupovali, jak se předpokládalo, protože simulace nepočítá s vnějšími faktory, jako jsou právě kontrolky,“ vysvětluje zpráva NTSB.

Ředitel Boeingu musí na kobereček

Generální ředitel amerického výrobce letadel Boeing Dennis Muilenburg bude 30. října vypovídat v Kongresu o letadlech 737 MAX, oznámil sněmovní výbor pro dopravu a infrastrukturu a firma. Kromě Muilenburga se slyšení účastní také hlavní inženýr divize komerčních letadel John Hamilton a hlavní pilotka letadel 737 Jennifer Hendersonová.

„Budeme nadále spolupracovat s Kongresem a regulátory, protože se zaměřujeme na bezpečný návrat letadel MAX do provozu,“ uvedl Boeing v prohlášení. Dodal, že poskytl výboru více než 300 tisíc stran dokumentů. Podle zdrojů agentury Reuters by měl Muilenburg příští měsíc přijít také před senátní výbor pro obchod. Boeing však informaci nepotvrdil.

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu. Zatím není jasné, kdy Boeing uskuteční důležitý certifikační zkušební let, který je potřebný před tím, než FAA povolí letadlu návrat do provozu. Společnost uvedla, že doufá, že se jí podaří obnovit lety na počátku čtvrtého čtvrtletí. FAA minulý týden oznámil, že po testovacím letu bude potřebovat ještě měsíc, než povolí obnovení letů, napsala agentura Reuters.

Katastrofy spojené s MAXem

Boeingy 737 MAX 8 v posledním roce zaznamenaly dvě velké nehody. Nejprve v říjnu 2018 havaroval stroj indonéské společnosti Lion Air, který se i se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře. O několik měsíců později, letos v březnu, se téměř totožné štěstí stalo v Etiopii. Pád letadla aerolinek Ethiopian Airlines si vyžádal 157 životů. Tato dvě neštěstí vedla k přerušení provozu letounů tohoto typu, které platí v několika desítkách států včetně Česka.

Video Letecký expert: Výpadek jednoho ze dvou motorů? Dost závažné, pak už není záloha 

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud