Nová teorie o nehodě Boeingu 737 MAX: Letadlo „sestřelil“ pták, tvrdí experti

Autor: Darina Jíchová - 
22. 5. 2019
12:15

Podle amerických leteckých expertů se Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, který se i se 157 lidmi na palubě zřítil 10. března, srazil s ptákem. Náraz poškodil čidla, která následně načetla chybné údaje, na něž zareagoval automatický vyrovnávací systém MCAS a poslal letadlo do střemhlavého pádu. Nicméně odborníci z Ethiopian Airlines s Američany nesouhlasí, podle nich „neexistují žádné důkazy, že se letoun srazil s nějakým objektem“, uvedl deník Daily Mail.

Přestože společnost Boeing oznámila, že se jí podařilo vylepšit stroje MAX 8, aerolinky jako United, Ryanair, China Eastern Airlines a Flydubai zrušily objednávky na letadla tohoto typu a od společnosti požadují odškodné za problémy, které jim uzemnění Boeingů 737 MAX 8 způsobily. Provoz byl přerušen právě po tragické nehodě v Etiopii, toto rozhodnutí přijalo několik desítek zemí včetně Česka.

Vyšetřovatelé pracují s údaji z černých skříněk.Vyšetřovatelé pracují s údaji z černých skříněk. | Reuters

Pochyby o letuschopnosti Boeingů 737 MAX 8 otevřelo letecké neštěstí z loňského října, kdy se do Jávského moře zřítilo letadlo indonéských aerolinek Lion Air se 189 lidmi. Obě nehody, které si vyžádaly 346 obětí, byly podle vyšetřovatelů „jako přes kopírák“. Příčinou obou pádů byl poruchový systém MCAS. Piloti si rovněž stěžovali na to, že je zástupci Boeingu dostatečně s novým programem neseznámili.

Za pád Boeingu může srážka s ptákem

Stanice CNBC tento týden zveřejnila prohlášení několika amerických leteckých expertů, kteří se domnívají, že prvotní příčinou etiopské tragédie byla srážka s ptákem, případně hejnem ptáků. Podle nich mohl náraz poškodit venkovní senzory, včetně čidla úhlu náběhu. Ta následně systému MCAS poskytla špatné údaje, kvůli nimž došlo k prudkému náklonu přídě a následnému pádu.

Vyšetřování nehody je stále otevřené, zatím však nic nenasvědčuje tomu, že se letadlo ve vzduchu střetlo s nějakým objektem. Díky prohlášení amerických odborníků stouply Boeingu akcie, přesto světové aerolinky dál ruší své zakázky. Firmu rovněž žaluje řada rodin, které kvůli nehodám přišly o své blízké.

Oprava chybného systému

Během vyšetřování vyšlo najevo, že na problémy se systémem MCAS upozornilo několik pilotů, a to ještě před první nehodou v Indonésii. Po této tragédii následně američtí piloti přišli s tím, že by Boeingy 737 MAX 8 měly být uzemněny a piloti by měli projít podrobnou instruktáží, ke které po instalaci systému nedošlo.

Minulý týden společnost Boeing hrdě oznámila, že systém MCAS byl vylepšen a že jsou stroje MAX 8 připraveny vrátit se do provozu. Pilotům slíbila důkladné zaučení, aktualizaci však společnost ještě nepředložila ke schválení americké Federální letecké správě.

Video Bývalý pilot o kauze Boeing: Nevíme, jak dlouho bude zákaz letů platit. České turisty měli pustit domů - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

anonym01 ( 22. května 2019 13:08 )

AIRBUS JE LEPSI NEZ BOEING. JE POHODLNEJSI A TAKY BEZPECNEJSI. NECHAPU PROC CESI KUPUJI NEBEZPECNY BOYNK MAX 737 ? ZEPTEJTE SE ZEMANA A BABISE. JSOU POLOSTATNI. SE SMART W. JSEM PRESTALA LITAT OD TY DOBY CO SE ZAPRODAL CINANUM!

Nezadat ( 22. května 2019 12:36 )

Takže američaní vyhlásí válku ptákům,debilní jsou na dost.Divím se rusům,že utrácejí velké peníze za protileteckou obranu když rozhodně by bylo levnější pěstovat vrabce.

lisakjirka ( 22. května 2019 12:32 )

Vypadá to na ty samí experty co tvrdili že Husajn má chemické zbraně

Zobrazit celou diskusi
Další videa