Inženýr řekl detaily o výrobě „smrtících“ boeingů. Vlastní rodinu by tam nepustil

Autor: Darina Jíchová - 
29. července 2019
15:30

Bývalý zaměstnanec společnosti Boeing, který se podílel na výrobě „smrtonosných“ strojů 737 MAX 8, zmínil pro stanici BBC detaily z továrny. Popsal, že on a jeho kolegové pracovali pod neustálým tlakem, vedení Boeingu totiž požadovalo, aby veškeré náklady stáhli na minimum. Inženýr Adam Dickson tvrdí, že financování výroby MAXů 8 bylo neadekvátní. I to mohlo vést k poruchovosti automatického vyrovnávacího systému MCAS, který zapříčinil dvě tragické nehody, při nichž zemřelo 346 lidí.

Dickson pro Boeing pracoval 30 let a stál v čele týmu inženýrů a mechaniků, kteří pracovali na letadle typu 737 MAX 8. Pro BBC vypověděl, že 737 MAX byl jedním z nejprodávanějších produktů společnosti a Boeing na něm vydělal stovky miliard dolarů, tedy biliony korun. Nicméně podle Dicksona Boeing nutil své zaměstnance, aby letouny vyráběli za co nejnižší náklady.

Společnost Dicksonovo tvrzení popírá a považuje MAXy za jedno z nejbezpečnějších letadel, která se kdy vzdušným prostorem pohybovala. „S naprostou jistotou můžu říct, že jsem nikdy nezažil, aby se pracovalo s tak nedostačujícími zdroji, finančními i materiálními, jako při výrobě strojů 737 MAX 8,“ řekl stanici BBC Dickson.

Tlak na minimální cenu a vysoké zisky

„Kultura společnosti je taková, je orientovaná na nízkou cenu a pracuje se pod neuvěřitelným tlakem. Inženýři mají předepsané stropové částky, do kterých se musí vejít,“ zmínil Dickson. A doplnil, že jako zaměstnanci Boeingu měli za úkol bagatelizovat provedené aktualizace na strojích, společnost se tím chtěla vyhnout důkladnější prověrce Federální letecké správy (FAA).

„Cílem bylo ukázat, že provedené změny jsou tak podobné původnímu nastavení, že nevyžadují novou klasifikaci, přezkoumání a zácvik pilotů. Boeing tak chtěl pro 737 MAX 8 rychle získat povolení k letu,“ řekl Dickson. „Situace je tak závažná, že bych nedovolil, aby moje vlastní rodina nasedla na palubu 737 MAX 8,“ prohlásil muž.

Boeingu záleží více na zisku než na bezpečnosti, tvrdí kritici

Společnost proti tvrzení svého bývalého zaměstnance vystoupila s tím, že se inženýr mýlí. „Náklady jsme rozhodně nesnižovali, ani jsme stroj do vzduchu nepustili dřív, než byl plně připraven,“ tvrdí Boeing. „Vždycky jsme ctili ty nejvyšší hodnoty bezpečnosti, kvality a čestnosti. Toto jsou hodnoty, které se navzájem doplňují a zároveň posilují produktivitu a výkonnost celé společnosti,“ stojí v oficiálním prohlášení vedení Boeingu.

Cestující se novým letadlem 737 MAX 8 poprvé proletěli v roce 2017, světové aerolinky si ho u Boeingu ale objednávaly už od roku 2011. Společnost měla tisícikusové zakázky, to z MAXů rychle udělalo nejrychleji se prodávající stroj v historii Boeingu. Také kritici však poukázali na to, že se zdá, že se Boeing více zajímá o své příjmy než o bezpečnost svých pasažérů.

Letecká neštěstí mají 346 obětí

Boeingy 737 MAX 8 zůstávají od letošního března uzemněny, na 40 zemí včetně Česka po dvou strašlivých nehodách přerušilo jejich provoz. První havárii tento druh letadla zaznamenal v říjnu 2018. Letoun indonéské společnosti Lion Air se krátce po startu zřítil do Jávského moře i se 189 lidmi na palubě, o několik měsíců později v březnu 2019 pak havarovalo letadlo společnosti Ethiopian Airlines. Nehoda si vyžádala 157 obětí včetně čtyř Slováků.

Následné vyšetřování prokázalo, že nehody zapříčinil poruchový systém MCAS, který letadla poslal do střemhlavého pádu. I přestože společnost tvrdí, že se jim závadu na programu podařilo odstranit a celý stroj vylepšit, MAXy zůstávají dál odstavené. Není jasné, jak dlouho budou ještě mimo provoz, například americké aerolinky American Airlines zvažují, že jim povolí vzlétnout na počátku listopadu.

Video Bývalý pilot o kauze Boeing: Nevíme, jak dlouho bude zákaz letů platit. České turisty měli pustit domů - Markéta Volfová, Lukáš Červený

PPP150W ( 30. července 2019 01:02 )

Jistě. A hned potom posaďte svou starou s dětmi do maxe a pošlete je do jůesej.

tomik007 ( 29. července 2019 18:35 )

ANO - a podobnym zpusobem se ted vyrabeji i klobasky

a-z- ( 29. července 2019 16:37 )

Takovýho inženýra bych pověsil na první kandelábr.

offline ( 29. července 2019 16:19 )

Blesk evidentně také osekává náklady, že redachtoři píšou články v poznámkovém bloku, jinak by jim každý normální program podtrhal spousty chyb a zpotvořených slov, nebo je jim to uplně jedno.

offline ( 29. července 2019 16:12 )

V článku je tolik chyb - (pravopisných, záměny písmen, chybějící písmena, diakritika) - možná desítky, že se vůbec nedá dočíst.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud