„Dojde k nehodě,“ varoval pilot Boeingu před katastrofou. MAX se zatím na nebe nevrátí

Autor: Darina Jíchová - 
30. 5. 2019
14:00

Bernd Kai von Hoesslin, bývalý pilot etiopské letecké společnosti Ethiopian Airlines, jejíž Boeing 737 MAX 8 se v březnu krátce po startu zřítil, pád nepřežilo 157 lidí, několik měsíců před tragickou nehodou kontaktoval vedení aerolinek, aby s nimi sdílel své obavy ohledně 737 MAX 8. Ve svém emailu uvedl, že piloti, kteří s tímto strojem létají, se potřebují důkladně seznámit s novým systémem, von Hoesslin se rovněž dožadoval dalšího výcviku, informoval deník Daily Mail.

Von Hoesslina k tomuto kroku vedla nehoda Boeingu 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air, ke které došlo loni v říjnu, neštěstí si vyžádalo 189 životů. Tři měsíce před etiopskou tragédií se obrátil na vedení Ethiopian Airlines s tím, že jejich piloti potřebují pořádný praktický i teoretický výcvik se stroji 737 MAX 8.

O tom, že dojde k nehodě, nepochyboval

Společnost Ethiopian Airlines však na svém twitteru uvedla, že jde o „tvrzení založeném na podložených slovech naštvaného bývalého zaměstnance“. Von Hoesslin email svým nadřízeným odeslal 13. prosince, napsal, že aby se vyhnuli tragické situaci, ke které došlo v Indonésii, je třeba hlouběji seznámit piloty a posádky s Boeingem 737 MAX 8.

„Dojde k nehodě, to je jisté,“ předpověděl von Hoesslin, bál se, že piloti během letu narazí na technický problém, se kterým si nebudou umět poradit, protože jim chybí potřebný výcvik s tímto typem stroje. Bohužel měl pravdu. Za tragédií etiopského a indonéského Boeingu stojí s největší pravděpodobností poruchový automatický vyrovnávací systém MCAS.

Scénáře obou nehod se podle vyšetřovatelů shodují, po obdržení chybných údajů se spustil systém MCAS, který prudce naklonil příď letadla a poslal ho do střemhlavého pádu. Piloti obou letů se snažili deaktivovat MCAS a převzít kontrolu nad strojem, ale nepodařilo se jim to.

Pilot upozorňoval i na další nedostatky Ethiopian Airlines

Von Hoesslin nadřízeným zaslal 418 stránek dlouhý dokument, nepsal pouze o obavách spojených s Boeingem 737 MAX 8, ale i nedostatku odpočinku pilotů mezi lety, předletových procedurách, nebo technickém zázemí Ethiopian Airlines. Společnost však jeho mailu nepřikládá velký důraz, jakákoliv jeho případná obvinění odmítá už jen proto, že pro aerolinky pracoval pouze krátce.

Vyšetřovatel Jeffrey Guzzetti z Federální letecké správy (FAA) se navíc domnívá, že výcvik by stejně pilotům během nehody nepomohl. „Vsadím se, že většina společností tyto otázky po zřícení Lion Airu řešila,“ uvedl Guzzetti.

Boeingy vzlétnou nejdříve v srpnu

Ředitel Ethiopian Airlines Weolde Gebremariam zprávy o výzvě jejich expilota nekomentoval, oznámil však, že pokud jeho společnost obnoví provoz Boeingu 737 MAX 8, přistoupí k tomuto kroku jako poslední ze všech aerolinek a zemí, které stroje uzemnily.

Po dvou strašlivých nehodách, při kterých zemřelo 346 osob, přerušily provoz Boeingů 737 MAX 8 více než čtyři desítky zemí včetně Česka. Podle posledních zpráv Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) se do vzduchu tyto stroje vrátí nejdříve v srpnu.

 

Video Bývalý pilot o kauze Boeing: Nevíme, jak dlouho bude zákaz letů platit. České turisty měli pustit domů - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa