Boeing řeší další poruchy. „Tragédie nás velmi tíží,“ lituje nehod šéf společnosti
Letecké havárie dvou Boeingů typu 737 MAX 8 připravily o život 346 lidí. K prvnímu neštěstí došlo v říjnu 2018, kdy se letadlo indonéských aerolinek Lion Air zřítilo i se 189 lidmi na palubě do Jávského moře. O pět měsíců později havaroval stroj etiopské společnosti Ethiopian Airlines, při nehodě zemřelo 157 osob včetně 4 Slováků. Obě tragédie byly podle vyšetřovatelů „jako přes kopírák“, jejich příčinou je s největší pravděpodobností poruchový vyrovnávací systém MCAS. Generální ředitel společnosti Boeing Dennis Muilenburg rovněž promluvil o nehodách. „Je mi to líto,“ prohlásil. Zprávu přinesla stanice CNN.
Muilenburg jménem společnosti vyjádřil lítost nad ztrátou životů, kterou si dvě neštěstí vyžádala. Boeing je v současné době v problémech, březnová tragédie na dobu neurčitou uzemnila letadla typu 737 MAX 8, ukázalo se také, že kromě poruchového automatického vyrovnávacího systému MCAS má i další softwarové potíže. Ty se týkají řízení vztlakových klapek, podle společnosti je to „relativní drobnost“, která je „už vyřešená“.
Boeing: Je nám to líto
„Obě tragédie nás velmi tíží, všem rodinám a blízkým pasažérů a posádky letů JT610 a ET302 vyjadřujeme svou upřímnou soustrast,“ prohlásil Muilenburg. Tento týden byly zveřejněny první závěry vyšetřovatelů etiopské havárie. Ty potvrdily, že piloti postupovali podle předpisů.
„Zvedni to,“ byla poslední pilotova slova, on i jeho kopilot se do poslední chvíle pokoušeli vyrovnat letadlo a převzít kontrolu nad strojem. To se jim nepodařilo a poruchový systém MCAS, který aktivovala špatně načtená data ze senzorů, poslal letadlo do střemhlavého pádu. Nejdřív však došlo k opakovanému sklonění přídě. Téměř totožný scénář měla i nehoda indonéského Boeingu.
Na problémový systém ještě před říjnovou nehodou upozornili američtí piloti a podle odborníků bylo dost důkazů k odstavení letadel už po pádu stroje Lion Airu. Společnost Boeing uznala podobnosti mezi oběma neštěstími a nyní provádí úpravu vadného softwaru. „Abychom zajistili, že už se nic podobného nebude opakovat, vyvíjíme aktualizaci systému MCAS. Pro piloty připravujeme výcvik a školení k ovládání programů 737 MAX,“ uvedla společnost v prohlášení.
Chybný systém má spravit softwarová „náplast“
„Historie leteckého průmyslu nám ukázala, že za nehodami vždy stojí souhra různých událostí a chybná aktivace systému MCAS je součástí tohoto řetězce, který však může rozbít. Jsme zodpovědní za to, abychom eliminovali nebezpečí. Víme to a víme, jak to udělat,“ řekl Muilenburg.
Ředitel aerolinek Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam sdělil reportérům CNN, že je příliš brzo na to, aby mohl říct, zda softwarová „náplast“, kterou Boeing vyvíjí, bude dostačující. Experti připomněli, že společnost Boeing se chybný systém snaží opravit už od říjnové nehody.
Společnost to tíží??! To pozůstalým blízké nevrátí!