Smrtící software boeingů MAX „spíchli“ brigádníci. Firma vývojářům platila pakatel
Před dvěma tragickými nehodami si firma Boeing najímala externí vývojáře a mechaniky, kteří pro stroje typu 737 MAX 8 vyvíjeli a testovali softwarové systémy. Právě ty byly zřejmě příčinou smrti 346 lidí. Aktualizace MAXů přišla v době, kdy Boeing kvůli škrtům v rozpočetech propouštěl zkušené mechaniky a vývojáře, místo nich na jejich práci najímal „brigádníky“, kterým vyplácel pouze 201 korun na hodinu. Šokující zjištění publikovala agentura Bloomberg.
Boeingy 737 MAX 8 v posledním roce zaznamenaly dvě velké nehody. Nejprve v říjnu 2018 havaroval stroj indonéské společnosti Lion Air, který se i se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře. O několik měsíců později, letos v březnu, se téměř totožné štěstí stalo v Etiopii. Pád letadla aerolinek Ethiopian Airlines si vyžádal 157 životů. Tato dvě neštěstí vedla k přerušení provozu letounů tohoto typu, které platí v několika desítkách států včetně Česka.
Vyšetřování ukázalo, že za oběma haváriemi stojí zřejmě poruchový automatický vyrovnávací systém MCAS. Podle článku publikovaného v Bloombergu na těchto softwarech do MAXů 8 měli pracovat mechanikové a vývojáři s nedostatečnými zkušenostmi. Společnost Boeing se brání tím, že najatí pracovníci se nepodíleli na vývoji systému MCAS.
Levná pracovní síla bez zkušeností
Nicméně Bloomberg tvrdí, že některé zakázky na vývoj právě tohoto softwaru dostali externisté, jejich úkol bylo nejen nový systém vytvořit, ale také ho otestovat. Jednalo se o levnou pracovní sílu, převážně z oblastí, které nemají dostatečnou znalost vzdušného a kosmického prostoru a jeho techniky, šlo prý převážně o Indy.
Společnost Boeing podle Bloombergu v době, kdy vyvíjela softwarové systémy pro MAX 8, musela kvůli škrtům propouštět, o práci přišla řada zkušených vývojářů a mechaniků. Jejich práci měli nahradit externí pracovníci ze dvou indických firem: HCL Technologies Ltd. a Cyient Ld.
HCL má kancelář v Seattlu, její obsazení tvoří mladý tým mechaniků z velké části čerstvých absolventů, právě oni dostali zakázku pracovat pro Boeing. Společnost trvá na tom, že se lidé z HCL ani Cyientu nepodíleli na vzniku a instalaci systému MCAS, Boeing dodává, že „vždy spolupracoval s dodavateli a partnery z celého světa“, a to, že nějaký projekt byl svěřen externí firmě, není žádná novinka.
„Naším hlavním zájmem vždy bylo a zůstává to, abychom zajistili, že naše produkty a služby jsou bezpečné, té nejvyšší kvality a v souladu se všemi platnými pravidly,“ uvedl Boeing ve svém prohlášení. Vedení společnosti doplnilo, že očekává, že všechny aktualizace pro MAXy 8 budou dokončeny v září. Toto oznámení ukazuje na to, že stroje zůstanou uzemněné až do konce roku, možná déle.
Rodiny obětí žalují Boeing
Právníci Boeingu mezi tím řeší desítky žalob, které na ně podaly rodiny 346 obětí, které si vyžádaly dvě tragické nehody. Zatímco pozůstalí lidí ze stroje Lion Airu jsou ochotní přistoupit na mimosoudní vyrovnání, rodiny mrtvých z letu Ethiopian Airlines chtějí hnát společnost Boeing k odpovědnosti.
„Mnoho rodin trvá na soudu, o mimosoudním vyjednávání a vyrovnání nechtějí slyšet. Chtějí vědět, zda Boeing o poruchovém systému věděl, kdy na závadu přišel a zda se ji snažil odstranit. Jde jim také o to, aby byli ujištěni, že se něco takového už nebude nikdy opakovat,“ prohlásil americký právník Robert Clifford, který jménem dvou desítek rodin obětí etiopského neštěstí podal na společnost Boeing žalobu.
Tak jako W10 z Indie, podle toho taky vypada.