Pondělí 22. dubna 2024
Svátek slaví Evženie, zítra Vojtěch
Oblačno 7°C

Kremlík chce převychovat piráty silnic. A zmínil „sprosťárnu“ u dálničních známek

Autor: Tomáš Belica - 
10. července 2019
05:02

Chceš zase jezdit? Tak hybaj k psychologovi. Piráti silnic, kteří si svým agresivním chováním vykoledují zákaz řízení, budou muset na „rehabilitační“ kurzy. S nimi, ale rovněž i s vyššími pokutami za vybrané přestupky, počítá novela zákona o silničním provozu. Jenže jak přiznává ministr dopravy Vladimír Kremlík (46, za ANO), dřív než za rok a půl to asi nebude. Co ještě se na řidiče chystá?

Už nějakou dobu se tu v souvislosti se změnami v bodovém systému straší razantním zdražením pokut za některé přestupky, jako je rychlost, jízda na červenou, atd. Kdy na to však dojde?

Když jsem nastoupil na ministerstvo dopravy, vyzval jsem veřejnost, že pokud mají nějaké náměty ke zlepšení, ať mi je zašlou. A jedna z věcí se týkala bodového systému. Začaly mi chodit různé připomínky, že to postihne nás, běžné řidiče... Takže jsem svolal v červnu workshop, abych vyslechl názory odborné i běžné veřejnosti. Jako advokát jsem zvyklý vyslechnout názory obou stran.

Na workshop jsem si připravil určité životní příběhy a chtěl, aby mi kolegové z ministerstva tyto situace popsali podle stávající úpravy a také podle nového bodového systému. Vycházel jsem z takového příběhu, kdy vnučka s maminkou přijede za dědečkem na vesnici, a ta dědu poprosí o odvoz ke kamarádce. Děda je nadšený, posadí obě do auta, a co se nestane. Vnučka nemá podsedák, maminka nemá pás, a děda...

Ten nemá potvrzení o řidičské způsobilosti...

Vy to znáte?

O přísnějších pokutách pro seniory bez „papíru“ (u řízení bez osvědčení o zdravotní způsobilosti se navrhuje zvýšit horní hranici ze současných 10 tisíc až na 25 tisíc Kč, pozn. red.) jsme také psali, to bylo velké téma. Co vy ale z těch dosavadních návrhů změn vidíte jako nejvíc problematické?

Já jsem tu novelu vnímal tak, že by měla postihnout agresivní řidiče, skutečné piráty silnic. Ne toho, kdo někam vyjede, zapomene si doma nějaký doklad a bude za to mít drakonické sankce, a možná půjde i do exekuce, protože na zaplacení nebude mít.

Návrh změn vyvolal obrovskou nevoli veřejnosti a já zjistil, že spousta lidí neví, co jim za přestupky už dnes hrozí podle stávající úpravy. Například co když bude neviditelná značka (za zakrytou či nečitelnou registrační značku hrozí až roční zákaz řízení, pozn. red.) a dostanu zákaz řízení podle nového bodového systému? Ale oni by ho dostali už dnes. Takže jsem také uložil BESIPu, aby více komunikoval s veřejností a vysvětloval, jak mohou být řidiči sankcionováni už dnes, pokud něco nedodržují.

Zvyšuje se pokuta při jízdě na červenou

Takže ty nejkřiklavější případy?

Třeba jízda na červenou. Shodneme se, že jde o absolutně nepřijatelný delikt, při kterém může dojít k ohrožení života. Nyní je tam na místě pokuta 2,5 tisíce, zvyšujeme na 5 tisíc. Ve správním řízení je to až 5 tisíc nyní, nově až 25 tisíc. A vidíte, že body se zvyšují z pěti na šest.

U řidičáku na zkoušku, který v tom zákoně máme také připraven, pokud by mladý člověk do dvou let od získání řidičského průkazu přejel na červenou a byl by přistižen, je vybodován (u řidičáku na zkoušku by během dvou let k vybodování stačilo 6 bodů místo 12, pozn. red.).

Co podle vás „zabolí” více, body, nebo pokuta?

Smyslem bodů je dostat piráty pryč ze silnice.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) | Blesk:Daniel Ćernovský, CNC

Jenže i tak mnozí i po vybodování, se zákazem, vesele jezdí dál. Těm je to putna.

Putna jim to asi úplně není. Měl jsem tu profesora Pavla Šámala z Nejvyššího soudu a řešili jsme, že nám tu chybí taková ta rehabilitační část. Pokud je řidič z provozu vyloučen, tak než se na silnici zase vrátí, aby přišel s jiným způsobem chování. A bohužel k tomu současná právní úprava nevytváří předpoklad.

Pan profesor nám ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti připraví návrhy, musíme s dalšími podřízenými organizacemi a psychology zavést určité rehabilitační kurzy, aby se nám vybodovaní agresivní řidiči vraceli s tím, že nebudou ohrožením života a zdraví ostatních účastníků provoze. Tohle, agresivní řidiči, mě trápí.

A dál mě trápí držení telefonu při řízení. Z našich statistik vyplývá, že řada lidí za volantem nejen telefonuje, ale i esemeskuje. A to je ještě nebezpečnější, než samotné volání. Dvacet procent všech nehod je způsobeno nevěnování se řízení a častou tou příčinou je právě mobil.

„Dělám vše pro to, aby oprava D1 skončila v roce 2021“

Kdy tedy očekáváte prosazení těch změn?

Materiál je teď v připomínkovém řízení, těch připomínek je asi dvě stě. Někdy na podzim, nechci teď říkat konkrétní datum, bych chtěl ten materiál předložit do vlády. Jsem si ale vědom, že ne všichni se s bodovým systémem ztotožňují. V těch diskusích jsem zaznamenal, že někteří chtějí, aby bodový systém byl zrušen, aby zůstaly pokuty. Já ale nemám analýzy, které by mě k jeho zrušení vedly. Jsem si ale vědom, že to je natolik citlivá věc, že až ten materiál půjde do Sněmovny a do Senátu, budou tam různé pozměňovací návrhy.

Nedokážu odhadnout jeho účinnost. Když to půjde do vlády na podzim a do Poslanecké sněmovny v roce 2020, takže možná od 1. 1. 2021. Ale to je skutečně jen velmi optimistický odhad. A ruku v ruce s tím budou upraveny ty rehabilitační kurzy vůči agresivním řidičům.

Je to už šest let, co se déjednička modernizuje. Jak dlouho ještě?

Chtěl bych, aby to bylo dokončeno v roce 2021, a dělám vše proto, aby to tak bylo. Tyto zelené „chlívečky“ (ukazuje na mapě), jsou již hotové a na těchto červených modernizace probíhá, v současné době je to 52 kilometrů. Zbývají nám a ještě nejsou zahájeny dva úseky – Devět křížů – Ostrovačice a Humpolec, celkem 19 kilometrů. Co mám informace z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), rok 2021 bychom měli dodržet.

Tedy o tom termínu dokončení máte ujištění od ŘSD?

Ano. U toho jednoho nezahájeného úseku bude podepsána smlouva v nejbližších dnech, u druhého se bude muset zakázka přesoutěžit. Nicméně podle mých informací by to nemělo mít žádný dopad na ten časový harmonogram v roce 2021.

„Do září přijde opatření, abychom byli na zimu připraveni“

To je modernizace fakt komplikovanější než nová stavba?

To bych asi nechtěl porovnávat. Déjednička je páteřní komunikace, strašně dlouho se na ni nesáhlo, poslední úseky byly opravovány někdy před 30 lety. Mrzí mě, co to znamená pro řidiče, ale my tu dálnici musíme opravit. Není to běžná oprava, ale modernizace.

Dálnice se rozšiřuje na každé straně o 0,75 metru, a pokud bude jeden pás dálnice zavřen kvůli budoucím opravám, v druhé části pásu se pojede v režimu 2 + 2, ne 2 + 1. Zpravidla pokud jde o nový úsek, novou výstavbu, tak uvažujeme o horizontu tří až čtyř let na dokončení dvanáctikilometrového úseku.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) | Blesk:Daniel Ćernovský, CNC

Vašeho předchůdce Dana Ťoka překvapilo, že v zimě sněží a doprava na D1 kolabuje…

Možná jste zaznamenal, že jsme jednali s panem hejtmanem (Vysočiny Jiřím) Běhounkem, kde jsme řešili převážně tu část dálnice, kde loni v zimě došlo k těm nešťastným událostem (totální kolaps, pozn. red.) a domluvili se na tom, že do září připravíme konkrétní opatření, abychom na letošní zimu skutečně byli připraveni. Takže to řešíme v těchto horkých letních dnech, abychom se v zimě nedivili, že sněží.

Co jste vymysleli?

Jedno z konkrétních opatření na D1 bude zákaz předjíždění kamionů. Řešíme problém takzvaných malých odpočívek – těch je na dálnici několik, ale v současné době jsou zavřené. Kolegové z ŘSD provádějí inventury a zjišťují jejich stavy, a tam, kde to bude technicky možné, je chceme v nejbližší době zprovoznit. Tak aby sloužily z části jako odstavné plochy pro nákladní vozy, z části pro vozy ŘSD a smluvních partnerů pro vyprošťování vozidel.

Také chystáme termíny pro výjezd solících vozů. Víte také, že jsou provozní tabule varující před vznikem kolon. Naši řidiči jsou ale nedůvěřiví a tam, kde kolona vzniká, stejně do ní zajíždí. A my je potřebujeme odklonit včas z dálnice. Víte, kolik je v jednom kilometru zácpy na dálnici lidí?

Nemám tušení.

Je to sto osobních vozidel, dva autobusy, čtyřicet nákladních vozidel, což znamená tři sta lidí na jednom kilometru. A v okamžiku, kdy je tam desetiminutová kolona, dá se říct, že tam v průměru stojí 3 tisíce lidí. A my se budeme snažit ty kolony, když už vzniknou, co nejrychleji rozjet. A řešíme, pokud by tam vznikla opravdu krizová situace, přeříznout svodidla a umožnit vozidlům vjet do protisměru a vrátit se na nejbližší sjezdy. Samozřejmě při zastavení těch vozidel v opačném směru…

Voda od ŘSD i radary v zúžených úsecích

A když už uvíznou řidiči v koloně, tak jim prý přivezete vodu. Jak to bude vypadat?

O tom jsem mluvil záměrně. Když se totiž bavím s lidmi a ptám se jich, zda vědí o tom, že když uváznou v zácpě, že mají možnost něco získat. Z mého pohledu je důležité sdělit řidičům, ať volají linku 800 280 281. Pokud máte technické problémy, nejede vám auto, stojíte v koloně v autě s dětmi a došla vám voda, tak na zavolání na to číslo dojede asistenční vozidlo ŘSD a to má k dispozici i balenou vodu. To aby si lidé nemysleli, že je tam ŘSD, policie nechali bezprizorně několik hodin stát. Jinak vodu, deky standardně distribuuje integrovaný záchranný systém, zejména hasiči.

Na jedné straně dodáte řidičům v kolonách vodu, na druhé v zúžených úsecích chystáte měřící radary…

Všechny ty radary slouží ke zklidnění dopravy. Aby v těch místech jezdila auta plynule.

Foto: 

A kde na nás ty radary na D1 číhají?

Budou na úsecích Mirošovice-Hvězdonice, Soutice-Loket, Humpolec-Větrný Jeníkov a na obchvatu Velkého Meziříčí.  Jejich instalace teprve bude probíhat, spustíme je někdy v půlce července. Teď ještě nejsou funkční.

Není to ale dvojitý trest? Řidiče už tak omezuje ta zdlouhavá modernizace a ještě od nich chcete vybírat za pokuty?

Nechci, aby to někdo vnímal jako trest. Uvědomte si, že při té práci na dálnici jsou dělníci, a když tam kolem nich bude létat auto stopadesátkou, tak může dojít k jejich zranění či dokonce úmrtí. Takže úsekové měření slouží ke zklidnění dopravy. Nechceme, aby to bylo vnímáno jako bič na řidiče.

„Jsem systematický a důsledný“

Pokud jde o novou výstavbu dálnic, kterým přikládáte prioritu?

Těžko se dá říct, co má větší či menší prioritu. Z mého úhlu pohledu jde o to, aby to, co je v současnosti rozestavěno, bylo dokončeno a na projekty na rok 2020 jsme měli finanční prostředky, abychom je mohli zahájit. To je alfa omega, když budu mít dostatek prostředků, můžu zahájit stavby na dálnicích a na železnicích v příštím roce.

Není to jednoduché, jednáme s paní ministryní (financí Alenou) Schillerovou. Část prostředků budeme muset řešit i úvěry od EIB (Evropská investiční banka, pozn. red.), část přes PPP projekty (společný projekt veřejného a soukromého sektoru, pozn. red.). Samozřejmě nejzásadnější prioritou by bylo dokončení celé dálniční sítě, k tomu nám chybí přibližně 700 kilometrů. To ale není otázka tohoto volebního období. Mám ale ambici splnit programové prohlášení vlády, tedy do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic zcela nových.

Myslíte, že ve zprovozňování dálnic budete úspěšnější než váš předchůdce?

Jsem poměrně systematický, což mí kolegové vědí, a jsem důsledný.

On byl stavař.

Já kontroluji plnění úkolů, já jsem zase právník. Takže vím, co je za problémy v oblasti výstavby, pokud jde o legislativu. V čem spatřuji svou výhodu, je, že v pozici ministra dopravy je právník a právní prostředí v podstatě určuje, jak rychle se bude stavět. V průměru se úsek dálnice staví 3 až 4 roky. Ale samotná příprava trvá zpravidla 10 až 13 let. U konkrétní dálnice jsou spousty různých rozhodnutí, vyjadřují se různé orgány státní správy, každý má svůj pohled na věc a spousta stanovisek a postupů je znova přezkoumatelných. To vše rozhoduje.

Ale ještě jedna věc. Vy jste zmínil mého předchůdce, ale těch předchůdců bylo víc. A musím zmínit jiného, to byl pan ministr (Vít) Bárta, který v roce 2010 zastavil veškerou přípravu staveb. Takže později bylo velmi těžké je zahajovat, když nic nebylo připraveno. To byl ten milník.

V současnosti ministerstvo dokončuje návrh zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kdy by se měla zlepšit situace v oblasti nových staveb. Ten by chtěl předložit do vlády o prázdninách a nesmírně důležitou věcí je rekodifikace stavebního práva. Ta je nesmírně významná pro stavby dálnic, železnic a vodní dopravu a výrazně sázím na to, že se podaří uvést ji v život.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) během rozhovoru pro Blesk (3. 7. 2019) | Blesk:Daniel Ćernovský, CNC

Jak moc by se ten proces zkrátil?

Předpokládá se jedno řízení a jedno rozhodnutí. Takže povolovací proces, který dnes trvá tak půlku ze zmíněných 10 až 13 let, by se s novelou mohl zkrátit až na jeden rok. Samozřejmě jsou tam další věci, jako vypořádávání pozemků, či majetkoprávní šetření a tak dále, ale výrazně se ten administrativní proces urychlí. Samozřejmě bude dále záležet na finančních prostředcích i tom, aby byl dostatek stavebních firem a ty měliy dostatek pracovníků...

Už žádné paní Havránkové?

Už teď je právní úprava trochu jiná. Teď už se pozemky vyvlastní, o výši náhrady se rozhoduje ve zvláštním řízení a jede se. Další věc, která by měla situaci zlepšit, je, že územní řízení od 1. září by měly vést krajské úřady a ministerstvo dopravy by mělo být odvolacím orgánem. Dosud to byly obce s rozšířenou působností.

„Zdražení známek by byla sprosťárna, první je bezpečnost“

Zatím se rozhodování o výstavbě vleče. Naopak ale podle Nejvyššího kontrolního úřadu v Česku zlevnila výstavba dálnic, jeden kilometr vyjde „jen” asi na 150 milionů korun. To je už cena v pořádku? Srovnatelná s okolními zeměmi?

Ano, za vlády pana premiéra Topolánka to bylo asi 300 milionů za kilometr. Teď už jsme, jak také konstatoval NKÚ, na běžných cenách, takže cena staveb je adekvátní.

Pokud jde o slevy pro studenty a seniory v dopravě, počítáte s nějakou úpravou? A máte na to zpětnou vazbu od běžných lidí?

Z mého pohledu tak, jak je to nastaveno, se to osvědčilo. Došlo k meziročnímu nárůstu cestujících o čtyři procenta, vnímáme to právě jako důsledek zavedených slev. U Českých drah 75procentní slevy využilo 38 procent dětí a žáků do 6 let, 36 procent studentů od 18 let a 22 procent seniorů od 65 let. Mám spoustu přátel, kteří se věnují seniorské problematice a ti to také vítají. Jezdí na výlety, za přáteli. I mí rodiče toho využívají.

A ještě ke zdražení dálničních kupónů, platí vaše slova, že do dokončení modernizace D1 známky nezdraží?

Zcela nepochybně to platí. Já nepřipustím zdražení známek, bylo by to vůči řidičům nefér, byla by to sprosťárna. Teď potřebujeme bezpečnost na déjedničce a nemůžeme po lidech chtít, aby víc platili.

ostuda ( 10. července 2019 21:00 )

to bylo svinstvo ty PSVB a různý soudruzi milicionáři a bonzáci, ještě teď se to rojí na diskusi na Novinkách.
kdoví co z toho bude za hmyz po reinkarnaci

bullshit ( 10. července 2019 14:38 )

Třeba mně parkování v protisměru vadí. Původně klidná ulice se "díky" doktorům co nemají ordinace ve svém bydlišti (takže bydlí v klídku na rozdíl od nás ) je ulice naprásknutá auty. O 3 metrech na jízdní pruh se nám může jen zdát. 50% aut parkuje v protisměru. Řidič při výjezdu nevidí a klidně vyjede kdykoliv, hlavně starší řidiči v důchodu. Minulý týden mne zrovna jeden výtečník z protisměru nabral a bylo to na dveře a lak blatníku. Staříci jezdí jen tak tak že někdy vlezou do auta, klidně i se sádrou nebo holemi a pokud jsou v protisměru je zaděláno na problém. Tak je to asi jak kde...

ostuda ( 10. července 2019 13:49 )

nepoužívání blinkrů hlavně tam kde to má význam, jako kruháč a když je někdo nedaleko za mnou a tak.
ale proč by mělo vadit parkování v protisměru když nikoho neomezím nebo když zrovna nikde nikdo není

ostuda ( 10. července 2019 13:40 )

komunisti nejsou a nikdy nebyli. to otlemené užvaněné svinstvo naleze v jakékoliv době a do jakékoliv strany kde vycítí bobule a prospěch

ostuda ( 10. července 2019 12:06 )

za nečitelné registrační značky chtějí pokutovat, ale nedostatečné označení křižovatek, třeba nesmyslně a nelogicky umístěné dopravní značky dání přednosti v jízdě zbytečně daleko před křižovatkou, kdy jde o život, to ho nesvrbí.
stačilo by zvednout pr del a podívat se třeba jen vedle do německa jak to jde když se u toho přemýšlí!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa