Práce na Negrelliho viaduktu, jež své jméno dostal po rakouském staviteli Aloisovi Negrellim, pozvolna pokračují. „Zrekonstruovaný viadukt umožní zavedení traťové rychlosti 60 km/h a přispěje k výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků. Do budoucna se zvažuje i využití prostor pod klenbami pro kulturní a společenské využití v pražském Karlíně,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na středeční prohlídce staveniště.

Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody by stavba mohla být hotova zkraje příštího června. „Stavba je v současnosti za polovinou. Jelikož se most opravuje především pro budoucí generace, připadá v úvahu jeho zprovoznění na Den dětí, čili 1. června 2020,“ nechal se slyšet.

Za zhruba půlročním zpožděním odhadovaného dokončení rekonstrukce stojí podle stavařů problémy se stavem památkově chráněného objektu. Některé části viaduktu totiž byly v horším stavu, než se předpokládalo. Jejich opravy jsou zčásti dokončeny, na dalších se pracuje. Podle stavařů je to nejtěžší, co na rekonstrukci viaduktu bylo zapotřebí udělat, hotovo.

Co ještě k dokončení schází?

Rekonstruuje se úsek dlouhý 1,5 kilometrů, tedy přes Karlín, Vltavu až po bubenské nábřeží. Práce zahrnují kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení, sanaci základů a také rekonstrukci 99 kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Při stavbě musí být úplně rozebráno a znovu sestaveno 20 kleneb.

Jednotlivé etapy se v postupu práce různí. Podle hlavního inženýra stavby Vojtěcha Klofce mají stavbaři to nejhorší za sebou a nyní se už budou převážně pokládat povrchy. Výjimkou bude ukládání ocelových nosníků na opěrné zdi, které má nastat v půlce letošního července, a bude kvůli tomu omezena doprava.

Video
délka: 01:23

Takto dnes vypadá Negrelliho viadukt. Práce by na něm měly skončit zhruba do roka. David Zima

„V této fázi v několika úsecích je dokončen železobetonový povrch,“ uvedl pro Blesk.cz. „Na něj přijde penetrační nástřik, následně budou položeny izolační natavované pásy. Na ně přijde vrstva litého asfaltu a na ni přijde rozložit vrstva speciálních pryžových rohoží, které budou bránit šíření hluku a vibrací.“ Vlakový provoz by tak měl být o poznání tišší, což ocení především obyvatelé přilehlých domů. 

„Na vrstvu zmíněných rohoží bude rozprostřeno štěrkové lóže, na které pak budou umístěny koleje,“ podělil se Klofec o postup zbývajících prací. Kromě povrchu ještě budou muset dělníci umisťovat také trakční vedení a jiné objekty technologického rázu důležité pro železniční provoz.

„Překvapení“ pod kolejemi

Negrelliho viadukt slouží Pražanům a železniční dopravě už více než 160 let. Prakticky od té doby na něm nebyly provedeny žádné stavební úpravy. Pro projektanty i dělníky proto bylo nejsložitější vypořádat se především s nepředvídatelným stavem například kleneb. Řada z nich musela být pro svůj stav přezděna. Negrelliho viadukt je v současnosti jedinou rozestavěnou částí v rámci modernizace trati Praha-Kladno, jež zahrnuje i připojení Letiště Václava Havla. Objevili pracovníci na stavbě i něco neočekávaného, vyjma stavu objektu?

„Překvapení byla spousta,“ uvedl s úsměvem hlavní inženýr stavby. Za příklad uvádí celnici, která při viaduktu stávala. „V ní se během monarchie danili převážené potraviny. Část celnice je dosud zachovalá a nám se podařilo k ní dostat. Jsou v ní zachované zajímavé podzemní dutiny,“ líčí Klofec. Veřejnost si je však neprohlédne. Ve spolupráci s památkáři museli dělníci objekt zapečetit, aby nedošlo k nějakým propadům či posunům. „Celnice je zajištěna vratným způsobem. My momentálně nevíme, jaké bychom pro ni nalezli využití, ale třeba za 30 let se nějaké objeví. Je tak zachována spíše pro příští generace.“

Fotogalerie
26 fotografií