Přípravy na náročnou stavební akci nebyly vůbec jednoduché. Aby se do ulic Prahy vešel největší český jeřáb, muselo být uzavřené parkoviště v areálu autobusového nádraží Florenc a omezený vjezd do areálu, který ovšem jinak fungoval tak, jako každý den. Žlutý mohykán má nosnost 550 tun s protizávažím o hmotnosti 350 tun.

Ocelová konstrukce, kterou jeřáb na most vyzvedl, má rozpětí 34,8 metrů a musela být složena na 9 dílů. Kdyby nebyla mostovka rozeskládaná, nemohla by do centra projet. Na parkovišti konstrukci během dne složili a zhruba v půl deváté ji jeřáb vyzvedal nad vozovku. Oproti původnímu mostu se ten nový bude lišit tím, že je pouze jednokolejný. Jeho výroba a montáž probíhá již od listopadu 2018.

8. květen 2019: Ve středu od sedmi hodin večer začalo osázení dvou pilířů Negrelliho viaduktu novou ocelovou konstrukcí přes ulici Prvního pluku.
8. květen 2019: Ve středu od sedmi hodin večer začalo osázení dvou pilířů Negrelliho viaduktu novou ocelovou konstrukcí přes ulici Prvního pluku.
Autor: Jiří Marek
Manipulace s konstrukcí ale přináší spoustu rizik. Tím největším je, že kdyby se špatně vyvážilo zavěšení 169 tunové konstrukce, mohlo by dojít k jejímu zkroucení. Stavbaři museli také hlídat jeřáb, aby se nepřevrátil.

Obavy nebyly na místě

„Jedná se o náročnou akci, ale to spíše z důvodu, že se nacházíme v centru Prahy a práci vykonáváme za plného provozu autobusového nádraží,“ sdělil v průběhu prací ředitel oblasti Engeneeringu společnosti Strabag Zdeněk Pavel. Mostní konstrukci pracovníci nejprve přesunuli blíže k jeřábu, a to z důvodu, aby rameno jeřábu nebylo příliš nakloněné. Jeřáb jej posléze vyzdvihne na most.

„Celá práce na Negrelliho viaduktu je složitá, a to kvůli tomu, že se jedná o rekonstrukci. Často ty práce probíhají jinak, než předpokládal projekt, protože například až když se klenby odkryly seshora, tak se zjistil pravý stav mostu. A to i navzdory četným průzkumům,“ uvedl ředitel k práci na nejstarším železničním mostě v Praze.

Práce s těžkými břemeny a sofistikovanou technikou bývá vždycky náročná a nevyzpytatelná. Podle Zdeňka Pavla se však není čeho bát. „I když se nejedná o lehkou operaci, máme na ní podle mne dostatečně zkušený tým,“ uvedl před bezproblémovým osazením mostu. Podobných konstrukcí, a větších totiž firma Strabag v minulosti zhotovila již několik.

Dva roky práce

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla zahájená od 25. 4. 2017 a jejím zadavatelem byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Náklady na rekonstrukci jsou 1, 443 miliardy korun a mostní konstrukce by měla být opravená v červenci 2020. Negrelliho viadukt byl první železniční mostní konstrukcí v Praze a do provozu byl uvedený v roce 1850.

Fotogalerie
38 fotografií