Na ambiciózním projektu Rohan City v lokalitě Rohanského ostrova se pracuje už od roku 2007. Developer nyní prezentoval architektonické návrhy odborníků pro druhou fázi tohoto projektu, která se má nacházet nejblíže pražskému centru a kterou má procházet i zamýšlený Rohanský most.

Ačkoliv je nově připravovaná městská čtvrť zaměřená hlavně na bydlení, budou se v lokalitě nacházet také administrativní objekty, které zejména odstíní bydlení od rušné ulice Rohanského nábřeží. „Chystáme i aktivní funkční parter s obchody a službami. Součástí by měla být i občanská vybavenost. Máme dohodu s městskou částí, na základě které jsme našli polohu pro novou školu. Do budoucna bychom do území mohli umístit i školku,“ popsal k celému projektu výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.

Jakýmsi hlavním vstupem do nejživější části chystaného parteru je okolí Invalidovny. „To je pro nás hlavní vstup do území i do volnočasové zóny nadměstského významu, která má z našeho pohledu stejný potenciál jako třeba Stromovka,“ uvedl Anderle, podle kterého by tak Pražané po všech stavebních úpravách měli v lokalitě nalézt také mnoho možností pro trávení volného času. Jedním z cílů je i propojení starého Karlína s Libní.

Rohanský most

Zatímco první fáze projektu Rohan City se soustředí na území blíže Libeňskému mostu, druhá fáze řeší západní prostranství nejblíže pražskému centru. Právě na tomto místě by se v budoucnu měl objevit také nově připravovaný Rohanský most, na který byl během zpracovávaných architektonických návrhů kladen velký důraz.

Video
délka: 04:29
1080p 720p 360p

Ředitel Sekyra Group Leoš Anderle a náměstkové primátora Petr Hlaváček a Adam Scheinherr o Rohan City. Daniel Vitouš

„U této fáze bych zdůraznil, že doprava, urbanismus a architektura jsou jeden prostor. Jsou to věci, které fungují dohromady, kde most není samostatnou dopravní stavbou, která by někudy projížděla jako magistrála. Je součástí prostoru. To je na výkresech přesvědčivě vidět,“ uvedl kladné stanovisko k postupujícím pracím náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené Síly Pro Prahu). Podle něj je před odborníky ještě spousta práce, předpokládá se mnoho připomínek, ale hlavní zásady jsou v pořádku.

Podle developerské společnosti současné zpracování tohoto území počítá s funkčností prostoru v případě přítomnosti Rohanského mostu, zároveň ale i bez něj. „Území může kvalitně fungovat i bez mostu, protože velmi pravděpodobně se nepodaří sladit časování realizace mostu a časování dané etapy,“ vysvětlil Leoš Anderle.

Třetí místo v architektonickém workshopu, LOXIA a.s.
Třetí místo v architektonickém workshopu, LOXIA a.s.
Autor: LOXIA a.s.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) potvrdil, že město se stavbou popisované dopravní stavby přes Vltavu mezi Karlínem a Holešovicemi počítá. „Dali jsme prověřit tři varianty přesné polohy a tvaru mostu. Z karlínské strany je to celkem jasné, naopak z holešovické strany a z části přes řeku ještě jsou možné nějaké varianty. Následně vypíšeme nejspíše vyzvanou architektonickou soutěž na most,“ sdělil Scheinherr.

Jak to bude časově?

V rámci architektonického workshopu společnost Sekyra Group oslovila deset studií, devět z nich nakonec svou vizi pro Rohan City odevzdalo. Vítězným návrhem se stala práce společnosti Schindler Seko architekti, druhou příčku obsadil Atelier bod architekti a na třetím místě skončil návrh společnosti Loxia. Finální studie však vznikne kombinací jednotlivých zpracování, což má zajistit dostatečnou barevnost nové čtvrti.

Druhé místo v architektonickém workshopu, Atelier bod architekti
Druhé místo v architektonickém workshopu, Atelier bod architekti
Autor: Atelier bod architekti

Vznik Rohan City je s přihlédnutím na rozsah celého projektu dlouhodobou záležitostí. Příští rok by se měla začít stavět první etapa, která by měla být hotova do tří let. „Předpokládáme, že v horizontu tří let budeme mít nachystána povolení na další etapu, jejíž vizi představujeme dnes. V příštím půlroce představíme architektonickou studii, která zkombinuje několik návrhů. Zahájíme proces územního a stavebního řízení,“ řekl k termínům Anderle. V ideálním případě by podle něj mělo během 6 let dojít k dokončení první části druhé etapy Rohan City, její druhá část by měla na svém místě stát za 8 let. Náklady na druhou fázi projektu se odhadují na 3 miliardy korun.

Fotogalerie
20 fotografií