Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Ministr Ťok pro Blesk: Za D1 se řidičům omlouvám, ale kolapsy budou dál

Autor: Jakub Kopřiva - 
11. února 2019
05:00

Dopravu v Česku „šoféruje“ ministr Dan Ťok (59, za ANO) déle než kterýkoliv z jeho předchůdců. Jenže nedávné události na nejvytíženější české dálnici D1 z něho, alespoň současnou optikou, dělají toho nejkritizovanějšího. Co s prokletým úsekem na Vysočině bude a co je pravdy na tom, že už moc dlouho šéfem rezortu nebude, vysvětloval Blesku.

Nedávno jste se stal rekordmanem, coby nejdéle sloužící ministr dopravy – úřadujete už přes čtyři roky. Oslavil jste to nějak?

Slaví se narozeniny, tohle není nic, co bych nějak bujaře slavil. 

Co pro vás ten rekord znamená?

Pro mě to znamená, že na ministerstvu za poslední čtyři roky nebyl žádný skandál. Myslím, že funguje mnohem transparentněji, nikdo nemusel vysvětlovat nějaké machinace a pro úřad je dobře, že na něm je stabilita.

Říkáte žádné skandály, a přesto se vaše jméno pořád objevuje v seznamech ministrů na odstřel.

To není skandál typu podezření, že někdo vzal peníze nebo úplatek. Křeslo ministra dopravy je horké a opozice ho velmi často využívá, když si chce do vlády kopnout. Vždycky se najde něco, proč vám budou říkat, že to děláte blbě. A hlavně všichni mají pocit, že dopravě rozumí, auto řídí a někdy doma rekonstruovali a ví, jak se staví.

Když jsme u stavění, tak loni jste otevřeli jen čtyři kilometry dálnic a vy jste oponovali a přidali k tomu i opravu D1. Ale to není nová dálnice, je dokonce nejstarší dálnicí u nás.

Za čtyři kilometry zodpovědný nejsem, ty nachystali moji předchůdci. Moje práce se ukáže na tom, kolik dálnic jsem zahájil, ne otevřel. Co se týče dálnice D1: My říkáme, že z hlediska práce, které musíte udělat na přípravě, to má charakter nové dálnice. Ano, když budete počítat, kolik nových kilometrů dálnic se udělalo, tak do toho se to počítat nedá. Kdyby se ale nemodernizovala, tak z mapy zmizí.

V prosinci ale úplně zkolabovala.

Na dálnici D1, zejména v úseku na Vysočině, se ten kolaps vrací s železnou pravidelností. Souhlasím s tím, že zkolabovalo konsorcium a dálnice nebyla na zimu vrácena do plného průjezdu. To musím přiznat a chci se za to řidičům omluvit. Říct ale, že jenom toto byl ten problém, tak je to nefér.

Co tedy k tomu kolapsu ještě přispělo?

Je to úsek ve výšce nějakých 650 metrů nad mořem a tam je velmi typické počasí jako na celé Vysočině. V okamžiku hustě sněží, teplota klesne a nastanou okamžiky, kdy se silnice nedá udržet v provozu. Byla tam nehoda, odtál první sníh a odstranil většinu soli, přes kolonu neprojely sypače a bohužel i policie umožnila, aby tam dojížděly další kamiony. Byly tam kolapsy z důvodu počasí a mám špatnou zprávu pro všechny, asi tam i budou.

Tímto tedy chcete řidičům vzkázat: Připravte se, na D1 bude průšvih vždycky a ministerstvo s tím nemůže nic udělat?

Ministerstvo s tím fakt nemůže nic udělat, zejména resort dopravy. Jestli se má někdo starat o dálnici, tak je to policie, tedy ministerstvo vnitra plus resort dopravy. Co chci řidičům vzkázat, je, že jestli bude sněhová kalamita, tak, stejně jako v Německu, se to stát může. Musíte počítat s tím, že když budou nepříznivé podmínky, tak ani volná dálnice se nemusí udržet v provozu. Namodelujeme si ty situace a budeme se je snažit co nejrychleji vyřešit. Ale potřebujeme, aby řidiči dodržovali základní věci.

Narážíte tím na řidiče kamionů, které jste kritizoval už v prosinci?

Nechci říci, že všichni řidiči kamionů jsou špatní, ale šokovalo mě, že na tom úseku byl od začátku prací zákaz jízdy kamionů v levém pruhu. Přesto tam stály tři kamiony vedle sebe. Na to jsou fotky, videa. Projela tudy policie, protáhla sypací vůz a za nimi se ta masa uzavřela a tři kamiony vjely vedle sebe a zablokovaly cestu. Je potřeba, aby policie uměla zasáhnout proti tomuto typu řidičů. Nechci to zlehčovat, vymlouvat se, ale požádal bych své kritiky o základní objektivitu.

Takže si budete přelévat zodpovědnost s ministerstvem vnitra?

To nechceme, ale pojďme si nalít čistého vína. Kdy jste na dálnici naposledy viděl dálniční policii v preventivní akci, nebo že by honila kamiony? Ten má jezdit osmdesátkou podle našich zákonů. Myslím, že vidět kamion, který to dodržuje na dálnici, je svátek, tam si každý jezdí, jak chce. My děláme zákony v mnoha oblastech dopravy, ale jejich vynucování na nás není.

Vídeňský starosta prohlásil, že Rakušané už dálnici k hranici s Českem mají, tak bychom s tím mohli také něco udělat. Jak se vám to poslouchá, když už je to z doby vašeho ministrování?

To je hezká zkratka. Když jsem přišel na ministerstvo, tak nebyly platné zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Je to věc, kterou řešil kraj a moji předchůdci 20 let. Jakmile platné byly, začali jsme se D52 intenzivně zabývat. Na všech úsecích – kromě inkriminovaného přes jezera – žádáme o územní rozhodnutí. Pro obchvat Mikulova máme rozhodnutí vydané. To je napadeno rozkladem Dětí země nebo Petra Firbase. Tady nás čeká velká bitva a my ji musíme odehrát.

Ale je to priorita?

Samozřejmě. Pracujeme na ní a věřím, že poté co vstoupí v platnost vládní novela o urychlení výstavby infrastruktury, se nám podaří připravit tu stavbu tak, abychom mohli od Mikulova začít dálnici stavět. Trochu nám nepomohlo, když pan premiér Babiš se sešel s panem Firbasem, kvůli tomu, že by bylo logičtější vést ji jinudy. Ale v době, kdy máme prezidentskou smlouvu a dohodu, kde se potkáme s Rakušany, tak to se nedá změnit.

A jak jste to s panem premiérem vyřešil?

Požádal jsem pana premiéra, aby takové věci konzultoval nebo se k nim nevyjadřoval. Ze strany Rakušanů to nebylo pochopeno úplně pozitivně.

Vezme si vaše slova k srdci?

To se musíte zeptat jeho. Myslím, že když mu věci vysvětlím, tak tomu rozumí. On je samozřejmě jako nepoučená veřejnost netrpělivý z toho, jak to, že se to nepostaví hned. Ale je potřeba říct, že jsme to od revoluce dotáhli k tomu, že se dálnice připravuje 10 let a staví se tři roky. Od projektantů jsem slyšel vtip, že to za socialismu bylo přesně obráceně.

Bude v roce 2030 dálnice z Brna k hranicím?

Myslím, že by mohla být i dřív. Náš závazek je, že do roku 2030 být musí, ale myslím, že bychom měli být schopni nějaká léta ušetřit.

Velkou debatu vyvolává vaše úprava a zpřísnění bodového systému. Není varianta třikrát a dost až moc tvrdá?

Na silnicích umírá poměrně dost lidí. Máme k tomu být lhostejní a říkat si, že nebudeme naše občany víc trestat? Občany, kteří jezdí slušně a udělají bagatelní přestupek, nechceme popotahovat. Ale řidiče, kteří se dají nazvat piráty silnic a dělají zásadní přestupky, tak proti nim se postavíme ostře.

Mluvíte o zpřísnění systému, samostatnější policii, není to moc? Každý se někdy zapomene připoutat?

Drobné přestupky, které se mohou stát a nasčítat, jsme ocenili nulovou bodovou sazbou a dáváme tam blokové pokuty. Nepřipoutání se není součást svobody, ale toho, že se můžete zabít a ohrozit i jiné lidi v autě. Toto není záležitost bagatelní a hloupá, která by se mohla stát každému. Ale zmíním také používání mobilů. To je druhý nejvážnější důvod smrtelných havárií.

Přidat chcete i novinku, tzv. řidičák na zkoušku. Nevystresuje to ještě více řidiče začátečníky?

Jestli udělá bagatelní přestupek, který by ho nevybodoval, tak se mu nic nestane. Nezkušený řidič ale nepojede mimo obec o 50 kilometrů v hodině víc. A měl by být dost rozumný, aby nebral do ruky mobil, protože má co dělat, aby udržel volant a pozornost. Primárně je to zaměřené proti řidičům, kteří řídí čtyři měsíce a mají pocit, že všechno zvládnou a jsou mistry světa.

A nebude nastávat situace, že by noví řidiči raději čekali dva roky, aby o ty papíry nepřišli?

Nevím, jak vy, ale já jsem byl mladý, když jsem dostal řidičák a měl jsem možnost řídit, tak jsem fakt chtěl řídit. Že bych čekal dva roky, to si nedovedu představit.

Další velkou změnou je i zavedení bezpečných rozestupů a rizikové jízdy. Jak si ho však budou řidiči moci kontrolovat?

BESIP má projekty, že udělá šipky, kde si to můžete podle rychlosti, kterou jedete, naměřit. Většina řidičů ale vzdálenost odhadnout umí. A pak máme adaptivní tempomaty, vy si ho zapnete a on vám tam drží, řekněme, 50 metrů rozestup. Jenže pak vás někdo podjede, protože má pocit, že jedete pomalu. Tempomat začne brzdit a udělá to akorát zmatek.

Ptám se proto, že když chcete někoho pokutovat, tak mu musíte dát do ruky nástroj, aby jezdil správně…

Nástroje máme, možnosti si to měřit budou na dálnici často k dispozici. Ale pokud budou řidiči jezdit slušně, tak to není, že by je chtěl někdo trestat. Myslím, že policie to bude využívat v případech, kdy někdo jede velmi nefér.

bizon_pepa ( 11. února 2019 08:08 )

Kua, tak ať už toho dementa vyhodí. Včera se hňup pořád ještě vymlouval na předchozí ministry. On je někde v první třídě , že je tak stupidní?

mamlas ( 11. února 2019 06:28 )

Teď už jenom chybí, aby se Schillerová omluvila za tunelování státního rozpočtu s tím, že tunelování bude pokračovat dál.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa