Z Prahy rychlovlakem do Drážďan: Trasa má spolknout 129 miliard, do Ústí za 25 minut

Autor: ČTK, simao - 
28. 1. 2019
21:50

Připravovaná vysokorychlostní trať mezi Prahou a Drážďany by měla vést přes Ústí nad Labem. Tvůrci studie trati odmítli původní variantu trasy mimo krajské město. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) to dnes oznámila v tiskové zprávě. Podle odhadů by vlaky na trati měly převážet desítky tisíc pasažérů denně. Jde však nadále o píseň budoucnosti. Se stavbou by se mělo začít až v roce 2030.

„Komplexní vyhodnocení první etapy (studie proveditelnosti) jednoznačně doporučilo změnu trasy nové trati RS4 mezi Prahou a Drážďany tak, aby bylo přímým zapojením trati obslouženo krajské město Ústí nad Labem, kde má vzniknout nové centrální osobní nádraží společné pro vlaky ze všech směrů,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Stavba vysokorychlostní trati Praha-Drážďany vyjde podle současných odhadů na zhruba pět miliard eur (129 miliard korun). Výstavba má podle dosavadních plánů začít kolem roku 2030. Ministerstvo dopravy si od ní vedle zrychlení spojení slibuje uvolnění přetížení konvenční tratě v údolí Labe.

Primátor Ústí i hejtman změnu vítají

Ústí informaci o tom, že vysokorychlostní trať povede přes jeho území, podle primátora Petra Nedvědického (ANO) vítá. „Bude to pro nás nyní znamenat hodně práce při přípravě územního plánu,“ řekl dnes ČTK. „Město bude Praze vzdáleno 25 minut, to znamená, že umožníme velkou mobilitu pracujících,“ uvedl primátor. Podle něj by díky levnějšímu bydlení mohli v Ústí žít lidé pracující v Praze.

O cestě z Prahy do Ústí za 20 minut snil ostatně i premiér Andrej Babiš (ANO) ve své knize O čem sním, když náhodou spím.

Z Babišovy knihy O čem sním, když náhodou spím: Sen o rychlovlacích v ČeskuZ Babišovy knihy O čem sním, když náhodou spím: Sen o rychlovlacích v Česku | Foto Blesk - Jaroslav Šimáček

Vysokorychlostní trať by měla podle hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka (KSČM) přes Ústí nad Labem vést. „Bylo by dobré, aby trať neobcházela stotisícové město a aby se projekt vůbec realizoval. Protože se může stát, že čím déle to budeme odkládat, že přestaneme být zajímaví a trať povede úplně jinudy než přes Českou republiku,“ řekl ČTK hejtman.

S původní variantou mimo Ústí nad Labem počítaly například Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje nebo územní plány obcí. Podle státní organizace se tzv. východní trasa jeví jako výhodnější i podle provedených inženýrsko-geologických průzkumů.

Nový 26 km dlouhý tunel pod Krušnými horami

Dosavadní výsledky studie podle SŽDC rovněž ukázaly, že na méně vytížených částech trati bude výhodné pustit na trať vedle osobní dopravy i nákladní vlaky. Jde například o úsek přeshraničního tunelu pod Krušnými horami, dále tzv. litoměřický tunel nebo železniční odbočku do Mostu. Součástí plánované tratě je 26 kilometrů dlouhý tunel přes Krušné hory, jeho technické parametry nyní řeší SŽDC společně s Deutsche Bahn. Správa železnic si od vysokorychlostní tratě slibuje zkrácení cesty z Prahy do Drážďan na jednu hodinu.

Video Rychlovlaky se v Česku začaly řešit pozdě, říká ministr dopravy Ťok - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

vihor ( 29. ledna 2019 01:14 )

Pokud se to bude budovat podobně jako dálnice D8, tak by to mohlo být dokončeno okolo roku 2100. Předtím ovšem budou odborníci varovat, že tunel pod Krušnými horami může být nestabilní. Stát to tam přesto ale postaví a povolí provoz pouze rychlostí 80 km/h. Mezitím se zjistí, že už postavený úsek z Prahy do Ústí nad Labem má špatné podloží a nekvalitní materiály. Proto bude rychlost snížena rovněž na 80 km/h. Jediný úsek cca 10 km od konce tunelu do Drážďan bude provozuschopný vysokou rychlostí, ale kvůli hlukovým omezením tam budou vlaky moci jezdit maximálně 100 km/h. Cesta z Prahy do Ústí se prodlouží na 2 hodiny a do Drážďan na 3 hodiny. Protože však koncepce už počítala s novou vysokorychlostní tratí, nezbude než ji začít používat i za těchto zhoršených podmínek. Původní trať se totiž začne rekonstruovat a její oprava bude trvat dalších 50 let. Teprve poté se snad stát vrátí k opravě nové "vysokorychlostní" tratě, takže snad okolo roku 2200 umožní provoz rychlostí 130 km/h. Mezitím už zbytek světa bude samozřejmě používat teleporty a železnice tam bude jen jako vyhlídková atrakce.

Zobrazit celou diskusi
Další videa