Nebuďme dál otroky aut, vyzývá Babiš. „ANO u rychlovlaků zachrápalo,“ zní z ČSSD

Autor: Jaroslav Šimáček - 
29. dubna 2018
07:30

Otázka dopravy vstoupila i do vládních vyjednávání, strany se shodly na tom, že v dopravě je nadále klíčová výstavba silnic a dálnic, ale i řešení otázky budoucnosti železnice. A že rezort dál povede ANO. Andrej Babiš přitom nadále sní sen o rychlovlacích v Česku a ministr dopravy Dan Ťok poukazuje na zahájené studie proveditelnosti. V této oblasti se notně „zachrápalo“, míní experti na dopravu z ČSSD i ODS. A svůj podíl na tom má prý i ANO, které rezort vede od ledna 2014.

„Za podstatné považujeme i výstavbu silnic, dálnic, obchvatů,“ připomněl k vyjednáváním o nové vládě ve čtvrtek před Sněmovnou jeden z vyjednavačů ANO s ČSSD Jaroslav Faltýnek s tím, že jde o jednu z obecně známých priorit. Je to jako mantra – v dopravě po Česku bude líp, slibuje ANO. A lépe má být i na železnici.

Ministerstvo dopravy však hnutí ovládá již od ledna 2014 (před Danem Ťokem jej vedl Antonín Prachař) a situace je dle mnohých stále poměrně neutěšená. Stačí se podívat na uzavírky na D1 či připravenost Česka na rychlovlaky, o kterých „sní Andrej Babiš, když náhodou spí,“ upozorňují kritici. A dle odborníků ze žofínského fóra přitom Evropa Česku poněkud ujíždí. Rychlovlaky jsou toho názornou ukázkou.

Stanjura (ODS): O pokroku se mluvit nedá

Sen o zemi, kde je všechno blízko. Tak se jmenuje jedna z kapitol knihy Andreje Babiše „O čem sním, když náhodou spím“, ve které šéf ANO přinesl vizi pro rok 2035 a pro naše děti. Zda se však naše děti skutečně svezou po Česku rychlovlaky a užijí si prodloužené a opravené dálniční sítě, není s ohledem na postup v posledních letech jisté.

„O žádném pokroku v dopravě se bohužel za vlády hnutí ANO v tomto rezortu mluvit nedá. Investuje se méně, opravy a výstavba probíhají chaoticky a nekoordinovaně, soutěže na soukromé železniční dopravce se v podstatě zastavily a soutěž na mýto není pořád ukončená,“ kritizuje v reakci pro Blesk Zprávy působení ANO v čele rezortu dopravy Zbyněk Stanjura, šéf poslaneckého klubu ODS a exministr dopravy Nečasovy vlády.

„Rychlovlaky mohou české ekonomice pomoci, musí však být napojené na evropskou síť a naše sousedy. Např. u trasy na Brno zatím nedošlo ani k výběru varianty trasy, byly zahájeny pouze studie proveditelnosti, které budou hotové za několik let,“ dodává také Stanjura.

Z Babišovy knihy O čem sním, když náhodou spím: Sen o rychlovlacích v ČeskuZ Babišovy knihy O čem sním, když náhodou spím: Sen o rychlovlacích v Česku | Foto Blesk - Jaroslav Šimáček

Babišův sen: Nebudeme otroky svých aut

Babiš přitom dokola opakuje, že věří, že se dopravní situace zlepší. ANO na tom prý „maká“. A také sen o rychlovlacích sní dál. Sám vzal vládu vlakem do Zlínského kraje. „U nás máme pendolino, které by mohlo svištět až 250 km/h, ale železniční koridory mu umožňují jezdit jen sto šedesátkou. Sníme o propojení s Evropou, ale cestovat do Mnichova vlakem je jenom pro silné nervy. Část trati je jednokolejná, jako ostatně většina tratí v Česku, a není ani elektrifikovaná, a tak to trvá skoro šest hodin. Autem tři a půl. Proto se nám mezitím dálnice a silnice úspěšně zahušťují a ucpávají. I v naší ne moc velké zemi je cestování noční můra,“ píše Babiš ve své knize.

Video Vláda na cestách. Babiš vyvezl ministry do Zlínského, Libereckého i Královéhradeckého kraje. - Facebook Andreje Babiše

A tak volá po rychlovlacích, zkrácení cestování po republice, rychlejší přepravě nejen lidí, ale i zboží, nových dopravních uzlech a terminálech a v neposlední řadě i úlevě pro zatížené dálnice. „Nebudeme otroky svých aut,“ věří Babiš. Rychlovlaky ho fascinují. Mluvil o nich i v lednu při návštěvě Budapešti na tiskovce s Viktorem Orbánem, kdy zmiňoval i užitečnost budoucí spolupráce. Konkrétní jednání však probíhají hlavně s Německem.

Babiš pro Blesk Zprávy: Napravujeme, co jiní nezvládli

Sám Babiš pro Blesk Zprávy kritiku z ODS odmítl. „My že nechceme stavět? Že otálíme s rychlovlaky? V naší zemi se staví jako nikdy před tím. Totálně jsme odšpuntovali zastavené stavby všech dálnic a silnic,“ vzkázal.

„Napravujeme to, co předešlé vlády absolutně nezvládly. Divím se, že vůbec mají tradiční politici tu drzost kritizovat něco, za co sami můžou. Pan Stanjura? Ten byl ministr dopravy 8 měsíců, neudělal vůbec nic, protože byl za chvíli odvolán. A tak to bylo na dopravě celou dobu. Až my jsme ten šílený chaos stabilizovali a rozjeli stavby,“ podotýká premiér v demisi.

Šéf SŽDC: Je snadnější kritizovat, než budovat

Světlo na konci tunelu prý vidí Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC (Správa železniční dopravní cesty). Podle něj nejsou rychlovlaky již pouze sci-fi záležitostí, ale jejich příprava začíná mít skutečně konkrétní podobu. Ve studiích proveditelnosti, které zmiňuje Stanjura.

„Děláme vše pro to – v koordinaci s ministerstvem – abychom dokončili modernizaci koridorů – a také začíná příprava na vysokorychlostní tratě. Nedávno jsem byl nařknut, že je to sci-fi, ale myslím si, že vzhledem k tomu, že je to tentokrát konkrétně popisováno, vznikají studie proveditelnosti, tak já jako sci-fi to nevnímám,“ uvedl tento týden při žofínském fóru, které řešilo právě záležitosti dopravy. Hlavně výstavbu dálnic, ale třeba i problematiku rychlovlaků.

Video Rychlovlaky v Česku nejsou sci-fi, vznikají již studie proveditelnosti, hlásil ze Žofína šéf SŽDC. - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy

„Je taková doba, že je snadnější kritizovat, než něco budovat,“ míní Svoboda. „Zlepšujeme napojení na okolní státy, konkrétně na jih. Do Budějovic se dostaneme o tři čtvrtě hodiny dříve. Myslím si, že každé napojení, ať už je směrem k hranicím, a nebo ve vnitrozemí, když bude kratší než doposud z pohledu časového, tak je to společenským přínosem. Každé zkrácení vs. zvýšení komfortu každý ocení,“ pokračuje.

Společenský přínos vysokorychlostních tratí vnímá jako obrovský. Jde i o prestiž České republiky jako takové. „Nejintenzivnější jednání a rozsah příprav z pohledu studií je opravdu nejdále na trase Praha – Drážďany, nicméně v současné době už se podepsala i studie proveditelnosti na trať Praha – Brno a ostatními částmi se také zabýváme,“ ujišťuje generální ředitel SŽDC.

Birke (ČSSD): Stále hrozí, že zaspíme

Jak vypadá cesta rychlovlakem, to si vyzkoušela česká delegace v čele s premiérem loni. Tehdy ještě s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou při návštěvě Japonska. Součástí výpravy byl i expert ČSSD na dopravu, dnes poslanec a starosta Náchoda Jan Birke

„Pokud ještě dlouho budeme spát, tak zaspíme a to myslím do slova a do písmene. Evropa, která je již dnes protkána tzv. vrtkami, vysokorychlostními tratěmi, se nám vyhne. Je moc dobře, že začala vznikat studie, která by měla určit výstavbu vrtek na klíčových tratích, které nejen budou spojovat velká města, jako je Praha, Brno, Ostrava či Plzeň a další, ale hlavně budou navazovat na vrtky okolních států – Vídeň, Dráždany, Berlín, Varšava apod. Je dobře, že to vzniklo, nicméně jsme úplně na začátku,“ řekl Blesk Zprávám Birke.

Přípravy dle něj však měly započít již někdy před 20 lety. „A možná bychom dnes stříhali pásku a Andrej Babiš by mohl přestat snít, ale zásadně by sháněl peníze. Vysokorychlostní tratě přitom nejsou politické téma. Nejsou pravé, ani levé. Buďto jsou, a nebo nejsou. A ony dnes zatím nejsou. Úkolem nás všech politiků je, že se musíme shodnout na tom, aby vrtky vznikly,“ apeluje Birke.

Video Jízda šinkanzenem: Česká delegace se Sobotkou v čele v japonském rychlovlaku - Blesk - Jaroslav Šimáček

Ťok (za ANO): Začali jsme se připravovat pozdě

Také podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (za ANO) začala příprava rychlovlaků v Česku pozdě.

„Vysokorychlostní tratě se tady začaly realisticky řešit od roku 2013. Mluví se o tom určitě posledních 20 let, ale když se porovná, jak dlouho trvaly přípravné práce třeba na straně Německa, když to vezmeme, že my jsme začali pracovat v roce 2013, tak se za to tempo úplně stydět nemusíme. Ono prostě začalo pozdě, to je ten zásadní problém,“ uvedl na žofínském fóru.

„Nejdále v připravenosti je rameno do Německa na Drážďany, tam velmi debatujeme s německou stranou o tom nejdůležitějším bodu, což je úzké hrdlo přes údolí Labe, které má být překlenuto asi 22kilometrovým tunelem. Připravujeme zakázky na studie proveditelnosti dalších věcí,“ potvrdil.

Video Rychlovlaky se v Česku začaly řešit pozdě, říká ministr dopravy Ťok. - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy

Dle aktuálních vládních vyjednávání by přitom v přípravě mělo pokračovat ministerstvo dopravy pod vedením ANO. I to však dle Birkeho zaspalo. „Ano, my jsme už jako bývalí koaliční partneři jak z úst pana premiéra, tak z úst mých jako odborného mluvčího přes dopravu dlouhodobě kritizovali ministerstvo dopravy v čele s tehdejším panem ministrem Prachařem, který byl vyměněn panem Babišem. Já jsem čekal, že pan Ťok nezařadí dvojku, ale šestku a začneme ty věci řešit velmi rychle dopředu,“ rýpl si Birke.

Babiš by měl přestat snít a zařadit šestku, vyzývá expert ČSSD

Birke chápe, že je doprava složitý rezort, ale záležitosti kolem rychlovlaků šly na svět na jeho vkus až příliš pomalu. „Dělala se víc politika, než aby se používal selský rozum. To, že se tam chrápalo, to se bezesporu chrápalo. Bylo to předmětem kritiky z řad koaliční strany, což je samo o sobě absurdní, ale i z řad opozice,“ připomíná.

Že přitom dopravu povede dál ANO a ČSSD dostala nabídku na pět jiných rezortů (včetně kýženého vnitra), respektuje. „V tuto chvíli jsem se ptal pana kolegy Hamáčka, že ČSSD nebude mít rezort dopravy, že to není součástí vyjednávací taktiky. O.K., je třeba to respektovat a rozumím tomu. Na druhou stranu si osobně myslím, že by Andrej Babiš měl přestat snít, spát a konečně začne rozhodovat tak, aby se skutečně vysokorychlostní tratě začaly rodit a ministerstvo dopravy nejelo na dvojku, ale na šestku,“ dodává Birke.

Babiš se ohledně rychlovlaků řečem o zaspání brání. „Jestli tady někdo zaspal, tak to byly opět tradiční politické strany. S reálnou přípravou vysokorychlostích tratí se začalo až v roce 2013, před tím o tom všichni jen tlachali. Až my jsme připravili studii proveditelnosti spojení Praha - Drážďany, dnes jsou stabilizované téměř všechny trasy, máme schválenou koncepci rozvoje VRT a pracujeme na dalších studiích proveditelnosti (Brno - Přerov). To v Německu trvalo 7 let. Napravujeme dlouholetou neschopnost těch, kteří nás dnes kritizují,“ vzkázal Blesk Zprávám.

vont ( 3. května 2018 16:47 )

 To si socani a ods dělají srandu?! Co tady udělali pro vlakovou dopravu za téměř 30 let střídání u vlády oni? Nyní by si z Babiše rádi za vydatné podpory většiny médií udělali otloukánka, kterej všechno zkazil a zavinil. No tak to jim už málokdo spolkne.

cezar8 ( 30. dubna 2018 10:46 )

marmat: myslím, že je jasné, že demoblok společně se socany mají plán jak zlikvidovat někoho kdo jim šlape na kuří očko. To dokazuje i účelově zfabrikovaná kauza Čapí hnízdo. To, že nebude Babiš pravomocně odsouzen za tento účelový trik nikdy, to ví zlodějská část pravice velmi dobře. A proto ty tanečky ČSSD, která s nimi kolaboruje, nejspíš za pochybný slib pomoci s jejich reálným dluhem rodině advokáta Altnera....

salto ( 30. dubna 2018 09:09 )

Ti lidé nemůžou být normální. Kdo jim to ještě žere?

marmat ( 29. dubna 2018 20:00 )

Sorry jako -Zaorálek/Chovanec - mimo větší dlabanec-NAKONEC ! (fronty)

marmat ( 29. dubna 2018 19:56 )

Pokud bude ČSSD zdržovat a vydírat ještě 2 měsíce (do jejich referenda) dozvíme se na ně ještě daleko víc ŠPEKŮ.....resp.hodně o jejich ubohé "konspiraci k likvidaci" pana premiéra !!! Ale pak budou jejich volební preferencew NIKOLIV 7%, ale 3,5%.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud