Čtvrtek 1. říjen 2020
Svátek slaví Igor, zítra Olívie
Oblačno, déšť 15°C

Zkušený strojvedoucí o nehodě v Českém Brodě: Někdy spíme jen pár hodin, abychom si vydělali

Autor: rvs - 
21. července 2020
05:02

Unavení, nevyspalí, přepracovaní. Tak vyrážejí někteří strojvůdci v Česku na trasu. A to i přesto, že na jejich soustředěnosti závisí životy stovek lidí. Blesku to popsal zkušený mašinfíra (60), který si ale kvůli obavě o ztrátu zaměstnání nepřál být jmenován. 

Kde se podle vás v Českém Brodě stala chyba? 

„Chyba je téměř vždy v selhání lidí! Když si chcete vydělat, můžete sloužit i takzvané dvoudenky. Mezitím se trochu vyspíte a jedete dál.“ 

Musíte tyto šichty sloužit? 

„Takhle dlouhé služby vám dá dohromady takzvaný turnusový důvěrník a vy s tím musíte souhlasit. Když nesouhlasíte, nikdo vás nenutí ani nevyhrožuje. Zažil jsem, že se strojvedoucí na hotelu nevyspal, byla tam nějaká oslava, a tak odmítl dál pokračovat. Služby hlídá počítač a ten ‚práskne‘ jakýkoliv, byť pětiminutový, přesčas. Lidé nemohou být neodpočatí.“ 

Video Srážka dvou vlaků u Českého Brodu - Aktu.cz

Smíte projet na červenou? 

„Ano. Jedná se o takzvané autoblokové návěstidlo, které je například na trati mezi Žďárem nad Sázavou a Havlíčkovým Brodem. Používá se pro zvýšení zprůjezdnění trati, aby se na ni vešlo více souprav. Tam projedete červenou a jedete na takzvané rozhledové podmínky, kdy před jakoukoliv překážkou musíte bezpečně zastavit. V těchto místech se nesmí jet větší rychlostí než 100 km/h, ale většina strojvedoucích raději jede krokem. 

Jaké chyby ze strany strojvedoucího mohou nastat? 

„Jeden z mých kolegů si před osudným střetem telefonoval soukromým mobilním telefonem. V téhle práci přitom stačí vteřina nepozornosti. Vyšetřovatelé to zjistili, když se mu pak koukli do mobilu.“ 

A jaké jsou problémy strojvůdců? 

Pomocník strojvedoucího, jak to bývalo v minulosti, už v kabině být nemusí, strojvůdce jede sám. A kamenem úrazu jsou vysílačky. Když jedu z Jihlavy do Brna, tak ji musím třikrát manuálně za jízdy přeladit a přihlásit se dispečerovi nebo výpravčímu. Nejdřív se musíte odhlásit, zaregistrovat se, namačkat číslo frekvence. To vše odvádí pozornost od řízení. A představte si, že v tu chvíli míjíte návěstidlo s červenou. Na průšvih je zaděláno.

zkzkz ( 21. července 2020 09:31 )

Můžou je začít buzerovat jako řidiče náklaďáků.

brejlak ( 21. července 2020 08:31 )

Dostudujte si to. To co říkáte, platilo na autobloku kdysi. Dnes okamžitě po zastavení a klidně do stovky.

mascula ( 21. července 2020 07:46 )

všude je něco, pane strojvedoucí. Klidně můžete změnit profesi!

nakobyl ( 21. července 2020 05:46 )

to povídání se zřejmě redakce upravila. Za oddílové návěstidlo s návěstí "stůj" může jet strojvedoucí po 3 minutách rychlostí max. 30 s pohotovostí zastavit. Že to dělají jinak je příčinou oné srážky. A že by to hloupý pan strojvedoucí nabonzoval? S oním spánkem je to také jinak. Jedná se o klasickou směnu , na kterou zaměstnanec přijde odpočatý a v době prostoje si může na chvíli lehnout. Ovšem řada strojvedoucích jezdí ještě pro jiného dopravce a tak o odpočinku nemůže být řeč.

frantacizek ( 21. července 2020 05:19 )

ano, to i mě šokovalo, jak málo může strojvůdce spát mezi dalším výjezdem v takhle zodpovědné práci. Mně stačí třeba 4 hod. denně, ale neřídím vlak a nemám zodpovědnost za stovky lidí, to bych si ještě asi ty 2-3 hod. přispal tak, jak by se mělo. Zajímavou informací je ta možnost projet návěstidlo na červenou. To totiž znamená, že i při té rychlosti 60-70km/h se dá takový regio jet celkem bez problémů ubrzdit. Navíc je to už moderní vlak, měl by být i v tomhle ohledu lehčí a rychleji reagující.
jinak nevím, jestli si strojvedoucí neuškodil tím popisem trati, kterou jezdí. Je to sice ten jižní koridor Brno - Budějovice, ale i tak už vymezil skupinu strojvedoucích, která to teď může začít mít s nadřízenými těžší. To myslím nebylo nutné sdělovat do článku. Byť to prý není nelegální, což mě zarazilo, že fakt mohou legálně tak málo spát. Dráhy by tohle měly řešit jako první rozšířením počtu strojvedoucích

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud