Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Plaga pro Blesk o kauze papalášského mejdanu: Hniličku bych odvolal! A jak dál se školami?

Autor: Lucie Ješátková - 
1. února 2021
05:02

Z kocoviny po papalášském tajném mejdanu, kde vlivní porušili mnohá vládní nařízení, se šéf Národní sportovní agentury Milan Hnilička (47) rychle oklepal. Odešel sice ze Sněmovny, ale udržel si vlivný post, kde se rozdělují miliardy pro sport. Co na to říká ministr školství Robert Plaga (42, za ANO), který s ním jako s vládním zmocněncem spolupracoval?

Odvolal byste Milana Hniličku z funkce předsedy Národní sportovní agentury?

„Myslím si, že to je velký problém. Nejsem to ale já, kdo odvolává, je to premiér. Národní sportovní agentura je jemu podřízená. Pan premiér navrhuje jeho odvolání, stejně jako navrhuje jeho jmenování. Ale pokud se ptáte mě, tak ano.“

Nebylo by férovější, kdyby skončil jako šéf agentury a setrval jako poslanec? Nebo by podle vás měl opustit oba posty? 

„Rozhodnutí o setrvání Milana Hniličky v čele agentury je rozhodnutím premiéra. Pokud návrh na odvolání předloží, podpořím ho.“

Stejný názor byste měl i v případě jeho pozice vládního zmocněnce pro sport?

„On už zmocněncem není. Jeho pozice národního zmocněnce trvala do doby jmenování předsedy Národní sportovní agentury.“

Co říkáte tomu, že se za něj postavila řada vrcholových sportovců a podvýbor pro sport?

„Dopis některých představitelů sportu bych bral s velkou rezervou, a to nejen proto, že jsou to příjemci nenárokových dotací, o kterých právě agentura rozhoduje, ale také vzhledem k důvěryhodnosti některých aktérů, jako je pan Jansta či pan Malík, ve vztahu k dotačním prostředkům či hospodaření.“

Vy jste ho určitě poznal blíž, když působil jako vládní zmocněnec pro sport. Jaká s ním byla spolupráce? 

„Milan Hnilička je určitě pracovitý a pro sport zapálený, lišíme se od začátku v představě, na kolik do nastavení dotační politiky mají mluvit sportovní »bafuňáři«. Já jsem přesvědčen, že minimálně, a proto jsem v době, kdy sport byl na ministerstvu, žádný orgán typu Národní rady pro sport neměl.“

Hnilička porušil zásadní vládní nařízení. Jaký signál je to pro sportovce a děti, které teď nemohou chodit na trénink?

„Myslím si, že to bylo od Milana Hniličky velmi nešťastné. A to jsem ještě mírný. Je třeba si uvědomit, že on je tím, kdo reprezentuje sport v České republice. Navíc opatření ve sportu jsou poměrně tvrdá. Tím, že porušil epidemiologická opatření, nevyslal dobrý signál mladým sportovcům a celé společnosti.“

Před vznikem agentury mělo ministerstvo na starost financování sportu. Jaké světlo teď vrhá teplická kauza na samotnou agenturu? 

„Práci Národní sportovní agentury je potřeba hodnotit až podle toho, zda se jí podaří navázat na poslední období, kdy se po kauze roku 2017 na MŠMT podařilo nastavit dotační řízení tak, aby financování malých klubů i svazu bylo včasné a podle jasných pravidel. Teplická kauza je osobním selháním jejího předsedy Milana Hniličky.“

Video  Tajná party papalášů: Paroubek, Hnilička, Šlégr a další pařili u kmotra Bendy!  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Maturity? Nevím

Jsou změny ohledně maturit definitivní?

„Za předpokladu, že bude možné se vrátit k prezenční výuce, tak maturity proběhnou tímto způsobem. Všichni doufáme, že se nám podaří epidemii zkrotit.  Myslím si, že představený koncept maturit je velmi vybalancovaný. Byť samozřejmě chápu nespokojenost některých studentů, mohu je ale ujistit, že jsme se o tom bavili i s učiteli a řediteli. Zjednodušující soudy jako udělení úřední maturity nebo odpuštění ústních a odborných předmětů tak není namístě. To, co jsme představili, je i dobrým vkladem do budoucna.“

Za předpokladu, že by dálková výuka pokračovala, tak se maturity ještě mohou proměnit?

„Férové je říct to, co řekl i pan docent Konvalinka, není špatné říct nevím. Všichni doufáme, že se situace zlepší a žáci se vrátí k prezenční formě výuky. Vytvořili jsme prostor na to, že až se žáci vrátí, tak budou mít možnost si doplnit praktickou výuku. V případě učebních budou mít čas až do konce prázdnin. Pevně věřím, že maturity proběhnou v tomto formátu. Kdyby došlo k nějakým nepředpokládaným katastrofickým výhledům, tak se tím budeme muset zabývat. Nestabilita je bohužel jedinou jistotou, kterou nám koronavirová krize přináší.“

Vyslyší opravdu ředitelé pokyny a prodloužené termíny a dají žákům více času a prostoru?

„Určitě ano. U závěrečných zkoušek učňovských oborů jsme zvýšili čas dokonce o půl hodiny. Tu závěrečnou zkoušku ale dělají ředitelé škol a to jsou ti, kteří jsou nejblíže. Věřím tomu, že přizpůsobí nejenom čas ale i obsah zkoušky. U maturit jsme stejně jako na jaře zrušili slohové práce a teď navíc prodloužili čas u didaktických testů. Tam je více času zaručeno, jelikož je to řízeno centrálně společností Cermat. U profilové části jsme dali možnost ředitelům škol, aby uzpůsobili její formu a obsah dané situaci. To je klíčový moment, který pomůže maturantům tak, aby skutečně nebyli zkoušeni z něčeho, co neměli možnost probrat nebo si vyzkoušet.“

Někteří učitelé se však kvůli prázdninové výuce bouří, že nebudou mít čas vybrat si dovolenou.

„Není to povinnost. Otevřeli jsme dveře tomu, aby daná škola mohla v rámci svých kapacit, ať už personálních či prostorových, výuku zabezpečit. Učitelům nepřikazujeme, že nemají mít prázdniny ani dovolenou. Je to možnost, ne povinnost. Ten, kdo rozhoduje o tom, jestli je to potřeba nebo není, je ředitel školy. Toho bych se skutečně nebál.“

Kdy se vrátí do škol alespoň závěrečné ročníky?

„Představu mohu mít, ale po téměř jedenácti měsících jsem v tomto pragmatikem. Ten, kdo otevírá a zavírá školy, je v celé Evropě ministr zdravotnictví a epidemiologové. To, co mohu mít já, jsou jasně nastavené priority návratu. Víme, že je potřeba jako první vrátit praktickou výuku, závěrečné ročníky a postupně se tak dostat k plnému obnovení provozu škol. Z mého pohledu by ten návrat mohl být rychlejší ve chvíli, kdy se ministerstvu zdravotnictví podaří nastavit systém testování žáků neinvazivními testy.“

Je testování podmínkou pro návrat dětí do škol?

„Nechtěl bych, aby to bylo podmínkou. Návrat do škol není o tom, že by se měli testovat děti. Celá pandemie je založena na snížení sociálních kontaktů. Ve školství jsme ty kontakty redukovali. Problémem je ale home office. Firmy jich nedaly tolik jako na jaře. Kromě uvědomělých firem, které mají společenskou zodpovědnost, tak se navíc netestuje. A právě testování ve firmách by umožnilo otevření škol. Čím lépe se v ostatních segmentech daří krotit epidemie, tím více se otevírá prostor pro fungování škol. A to, že školy se mají zavírat jako poslední a otevírat jako první, stále platí.“

Jak pokročila příprava koronavirových testů pro školy?

„Vedeme debatu s ministerstvem zdravotnictví. Jde o to zajistit logistiku. Technologie se velmi dynamicky vyvíjejí. Záležet bude na tom, jaké testy budou schváleny a u kterých budou dodavatelé schopni zajistit nejenom spolehlivost ale především objem. U maturantů a studentů závěrečných ročníků se bavíme o stotisících, kteří musí být pravidelně testování. Mně jako ministru zdravotnictví je jedno, jaký typ neinvazivního testu to bude. Zda půjde o žvýkací houbičku nebo to bude kloktací čí jakýkoliv jiný test. Samozřejmě to má vazbu na státní rozpočet nebo zdravotní pojištění. Situace není taková, že by testy měly platit rodiče dětí.“

Ministr Blatný hovořil o půlce února jako o datu možného návratu žáků. Je tento termín ještě ve hře?

„Naděje umírá poslední. Já doufám, že ano. Ale rozhodovat se bude příští týden na základě toho, jak se posunou epidemiologická data. Pokud bych měl koukat pouze na data z posledních dvou dnů, tak ta příliš optimistická nejsou. Třeba to je ale jen nějaký krátkodobý výkyv. Situace samozřejmě může být ještě mnohem složitější.“

Nedávno jste hovořil o probíhajícím výzkumu českého BISOPu, který uvádí, že školy nejsou tím nejrizikovějším prostředním pro šíření koronaviru. Jak tento výzkum pokročil?

„Stále máme jen předběžná data. Ukazuje se, že rotační výuka významně redukuje míru přenosu. Samozřejmě neříkám, že školy jsou bezrizikové. Vir se šíří bez ohledu na to, zda jste ve škole, nebo někde jinde. Ale podle dat ale školy nejsou ohniskem. To, proč se školy vyskytují ve statistikách, je logické, jsou dohledatelné. Víte, kdo do té školy šel a kdy. Svého času přes 80 procent lidí nevědělo, kde se nakazilo. A ve zbývajících dvaceti procentech se dokázala vytrasovat škola, domov důchodců nebo firma.“

Opatření v září

Počítá ministerstvo s tím, že by nepříznivá epidemiologická situace zasáhla do školství například i v září?

„Už v reakci na první vlnu pandemie jsme udělali průzkum ve školách, jak funguje distanční výuka. V tom budeme i nadále pokračovat za pomoci České školní inspekce. Zároveň jsme do škol dali 1,3 miliardy korun na zlepšení počítačového vybavení a vytvoření zápůjčního fondu pro děti, které nemají přístup k technice. Zároveň jsme vytipovali školy a zapojili je do takzvaného pokusného ověřování, což je nástroj, který má ověřit, jaká forma kombinace prezenčního a dálkového přístupu je funkční. I výsledky z tohoto startujícího ověřování mohou být v případě nepříznivé varianty využitelné. Hlavním cílem do budoucna je nastavit a zjistit, jaké jsou optimální varianty výuky. Hledáme model, který bude udržitelný i po kovidové krizi.“

Co říkáte na to, že většina středních škol přece jen od jednotných přijímacích zkoušek neupustí?

„Byť častokrát bývají jednotné zkoušky od Cermatu kritizovány, tak školy nechtějí vyvinout vlastní činnost. Jsem rád, že ti, kteří chtěli, tak ke školní zkoušce přistoupili. Podstata je ale v tom, že zhruba 30 procent škol se dostává do situace, že počet přihlášených je nižší než míst, která mohou nabídnout. Novinkou je to, že tyto školy pak mohou od přijímacích zkoušek upustit úplně. To by mělo snížit epidemické riziko a zároveň to je vstřícný krok směrem k žákům.“

Video  Školy se „vykašlaly“ na Plagu a slovní hodnocení: „150 let známkujeme," říká inspektor  - Pavlína Horáková, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Je možné, že přijímací zkoušky na střední školy budou probíhat on-line formou?

„Myslím si, že ne. U vysokých škol jsme úpravu provedli. Každá vysoká škola si zkoušky připravuje sama, tam není žádný centrální systém. Vysoké školy mají možnost si upravit termíny, obsah, ale i formu. Platí to pro přijímačky, státnice i zkoušky. U jednotných přijímaček a didaktických testů je systém nastaven tak, že on-line varianta pro letošní rok není na stole.“

Ve středu Sněmovna schválila novelu učitelského zákona, která umožňuje vyučovat i vysokoškolsky vzdělaným lidem, kteří nemají pedagogické vzdělání? Co říkáte na kritiku ČSSD, která hrozí, že novelu bude chtít zrušit poslaneckým návrhem?

„Tahle snaha je velmi úsměvná. Byl to vládní návrh, pro který hlasovalo v polovině roku 2019 čtrnáct členů vlády ze čtrnácti přítomných. Tedy včetně všech zástupců sociální demokracie. Ředitel školy si vybere magistersky vzdělaného člověka a dá mu možnost si do tří let dodělat pedagogické studium. To přece není nic špatného. Pokud ředitel, určuje kdo, co a v jakém rozsahu bude učit, tak proč zrovna teď by přijímal špatného člověka. Výhrady ČSSD jsou liché a licoměrné. Oni novelu odhlasovali a pak začali křičet, že ji chtějí zrušit. To je při nejmenším zvláštní.“

Zůstane také v rukou ředitelů si kontrolovat, jak kvalitního nepedagogického zaměstnance přijali? Nebo na to bude dohlížet ministerstvo?

„Celá filozofie nastavení školského systému je o tom, zda ředitel je ten pedagogický lídr a je ten, kdo zodpovídá za své zaměstnance. A měl by být. Ty výtky, které se pohybují v mediálním prostoru, jsou pouhé manipulace. Personální rozhodnutí je na řediteli a je to tak celou dobu. Novela na tom nic nemění. Ten, kdo kontroluje, je pak Česká školní inspekce.“

Někteří studenti pedagogických fakult se i přes výjimku setkávají s tím, že je školy na praxe nechtějí přijmout, bojí se nákazy a nechtějí cizího člověka. Co mají tito studenti dělat?

„Tyto případy se ke mně ještě nedostaly. Není ale na místě nějaká obava ze stran ředitelů. Praxe studentů jsou žádané a v tuto chvíli není problém, aby se domluvili třeba na antigenním testování. Pokud má ředitel obavy, tak ať to řeší dohodou. Bránit ale studentům ve vykonávání praxí určitě není na místě. Doufám, že je to ojedinělý exces.“

ho.no ( 1. února 2021 13:26 )

Pla.ga je nejhorší ministr školství,který kdy byl,...vyskakuje na každé slovo jak čertík z krabičky,mluví,jako kdyby školství rozuměl,ale opak je pravdou,chudáci učitelé.Uvedu příklad,učitelé Tv vyučují distančně Tv,kterou mají trvale ve svém rozvrh­u,nap­ř.bě­h,stoj na rukou,...Zrušil jim většinu peněz,které měli slíbené státem,...pořád se do něčěho s.r.,ale vůbec tomu nero­zumí,­...za­jíma­lo by mě,jak dlouho učil a jak?Chtělo by to výměnu a co nejrychleji,...

Maximilian ( 1. února 2021 09:12 )

To jak Plaga mluví,"dává volnou ruku,­nena­řizu­je,do­poru­cuje"­,v tom je problém jasně vyjádřen,je tam na h...o
školní docházka je povinna,má být tedy jasné řízená,vedena a také kontrolována,tím je zajištěna alespoň částečně stejná uroven.Tohle je ANO bordel,což se projevilo v distanci.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa