Plaga: Za žáky jsem bojoval, učitelé nebudou testovat na covid. A co kauza TikTok?
„Nechceme po učitelích, aby prováděli na žácích testy na covid-19,“ odmítá ministr školství Robert Plaga (za ANO) dle něj mylnou zkratku. Má naději, že se školy budou moci otevřít díky zavedení samoodběrových testů, řekl v neděli v pořadu Partie Terezie Tománkové na Primě.
„Já si myslím, že jsem za to bojoval, ale už to říkám téměř rok - ten, kdo má hlavní slovo v celé Evropě, ve všech zemích, je ministr zdravotnictví a epidemiologové. Já bych si samozřejmě přál nejenom, aby se vrátili maturanti a závěrečné ročníky a deváťáci, ale aby se mohli vrátit všichni žáci,“ uvedl v neděli na Primě ministr školství Robert Plaga (ANO).
„Ale ta čísla, ten vývoj, na který se čekalo, se nedostavil. Počet lidí na JIPkách s covidem neklesl a ministerstvo zdravotnictví nechtělo rozvolňovat příliš brzy, takže jsme se na tom nástupu studentů zpátky k 1. 2. nedomluvili. Když čísla neklesají, tak pokud bychom rozhýbali 300 tisíc dětí, jako že bych si to přál, ale jsem si vědom rizika přeplněných nemocnic,“ pokračoval Plaga.
Čelil i dotazu, zda se odehraje distančně celý školní rok 2020/2021. „Já pevně doufám, že ne,“ věří Plaga. Naději vidí v plošných testech ve školách. „Kolegové na ministerstvu školství intenzivně řeší problematiku testování žáků a studentů, protože se vyvinuly nové technologie testů. Děláme vše, abychom možnosti dostali k ministerstvu zdravotnictví,“ ujišťuje.
Z nového plánu má obavy předseda STAN Vít Rakušan, sám původní profesí učitel: „Umím si představit tu praxi, tlak na kantory z nejrůznějších stran. Navíc by dostali povinnost testovat žáky a studenty, teorie zní moc hezky. Musíme mít jasný výsledek, že testy fungují a že to škola logisticky zvládne. Zatím prováděcí předpisy ani neumožňují, aby učitelé žáky testovali. Učitelé nevědí, kde jim hlava stojí. Příprava na distanční výuku zabírá učitelům 200 % normálního času, tráví tím víkendy, a ještě po nich po návratu do škol chtít v podstatě zdravotnický zákrok…“
Ministr kontroval, že to je mylná zkratka: „Hledáme cesty. Nové sady jsou samoodběrové, nepotřebují proškolený personál, není to o strkání štětičky do nosu. Distribuce v případě 1200 středních škol, do laboratoří, to je cesta, kterou hledáme. Nikdo nechce po učitelích další povinnosti. Jakýkoli mechanismus bude ku prospěchu,“ řekl Plaga. Má jít o samoodběrové sady ze slin či kloktací testy.
Přenos je malý
„Ztráty, které způsobuje neúčast dětí na vzdělání, se vyrovnají ztrátám z lockdownů a jsou dlouhodobé. Každá částka na jejich návrat je dobře vynaložená,“ argumentoval ministr školství, proč by mělo tyto testy platit veřejné zdravotnictví či vládní rozpočet.
A věří, že na školách nehrozí výrazné riziko infekcí: „Všechna opatření jsou založena na snížení míry sociálních kontaktů. Ve školách jsou nastavena režimová opatření poměrně striktní: Celou dobu v rouškách, časté větrání, víte, kdo tam je, lze všechny dotrasovat. A přenos je tam malý.“ Do pár týdnů mají být výsledky české studie, jakou měrou a způsobem se SARS-CoV-2 na školách přenáší.
Ministr komentoval i kontroverze kolem vládních videí na sociální síti TikTok. „Že má být kampaň na sociálních sítích, se na vládě probíralo dlouho, bylo nám vyčítáno, že to neděláme. Pokud to mám hodnotit, tak každý, kdo viděl první video, zaznamenal jsem vlnu dalších vtipných reakcí. Pokud by to byl zamýšlený virál, tak to bylo geniální. Kvalitu videí nejsem schopen posoudit,“ řekl Plaga. „Druhé video s panem profesorem Smejkalem jsem šířil na instagramu, byla to jednoduchá otázka a odpověď.“
Dodal, že na instagramu jeho úřad začal komunikovat na základě podnětů od maturantů.
„A půjdete na TikTok, když je tam Úřad vlády?“ zeptala se moderátorka Tománková. „To je hezká myšlenka, myslím, že ne,“ odpověděl Plaga. „Po využívání instagramového účtu Dominika Ferriho, tak byť dosah Instagramu je teď významně nižší, tak se snažíme komunikovat tudy, o TikToku fakt neuvažujeme,“ dodal.
Plaga má štěstí, že je tam Blatný, jinak by tím naprosto nejméně schopným ministrem byl on. Nedělá nic, všechna nařízení a doporučení (doporučení jsou stejně většinou neproveditelná a sprostě počítá s kreativitou ředitelů škol) do škol chodí pozdě a není schopný se domluvit ani s vedením CERMAT na přijímacích zkouškách a maturitách. Prý to nejde... Škoda mluvit. Učitelky mateřských škol a dětských skupin nechává osudu, přitom každý den na ně prskají děti bez roušek. Neustále mluví o testování středních škol, ale kde jsou základky? To zase nechá osudu i učitele základních škol? U nás padl skoro celý učitelský sbor. Testování rozhodně nenechávat na rodiče, protože ti jsou schopní přitáhnout dítě polomrtvé a tvrdit, že se jen špatně vyspalo...