Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Exministryně Valachová: „Švindl” kvůli dceři. Co koronavirus změnil ve škole a v rodinách?

Autor: Sabina Dračková - 
4. července 2020
05:30

Jako ministryně školství ve velkém prosazovala třeba kritizovanou inkluzi, ve funkci se však udržela déle než její předchůdce i nástupce. Vaz jí zlomila až kauza její náměstkyně o ovlivňování sportovních dotací, kterou teď řeší soud. Nyní jako místopředsedkyně školského výboru Kateřina Valachová (ČSSD) hodnotí, jak si na jejím bývalém místě počínal v době koronavirové krize Robert Plaga (ANO). Tu přitom prožívala nejen jako politička koaliční vládnoucí strany, ale hlavně jako matka dvou malých dcer.

Jak jste zvládala výuku na dálku a komunikaci se školou vaší dcery vy osobně? (Starší dcera Kateřiny Valachové chodila do čtvrté třídy, pozn. red.)

Přiznám se, že napřed to byl teda šok. Byli jsme bez spojení. Neměli jsme tuhle zkušenost. Ze začátku se přiznám, že trochu pomohla UčíTelka. Takže jsme začínali tak, že jsme blikli ráno telku, dali jsme stůl, židle a udělali jsme si lavici.

Nahrazovala jste nějak školku mladší dceři?

Ta je sice předškolačka, ale je šikovná, takže už jela podle první třídy.

Jak dlouho trvalo, než domácí výuka dostala nějaký řád ze strany školy?

Řekněme v řádu týdne naše škola byla schopná zareagovat. Už jsme si nastavili komunikaci. Líbilo se mi, že třeba po měsíci už probíhala nejen na dálku výměna úkolů, ale už probíhaly i tzv. meety, takže byli přítomní všichni žáci na obrazovce.

Jak to zvládali vyučující?

I paní učitelky se do toho dostaly. Byly tam pak vtipné hlášky jako „Nevypínejte paní učitelku“ a podobně. Paní učitelka byla na začátku zavalená zprávami a fotografiemi a videi od osmadvaceti dětí, tak myslela, že to bude její smrt, ale nebyla to její smrt. Zvládla to, zvládli jsme to nakonec všichni.

I od odborné veřejnosti zaznívají reakce, že ve školství koronavirová krize přinesla pozitivní pokrok, který by jinak trval mnohem déle. I vy jste jako matka našla nějaká pozitiva?

Samozřejmě to byla výzva. Také mi přišlo vtipné, když jsme se s ostatními maminkami bavily o tom, že se takto dá trošku líp šmírovat, co se v té škole děje. Protože to normálně nevíme jako rodiče. Takže občas jsme číhali za monitorem a zezadu jsme slyšeli, co se děje. Všechno se dělo dobře.

Matematiky se ujal manžel

Rodiče, kteří dělali s dětmi úkoly, občas popisovali problémy s probíranou látkou. Vy jste učivo čtvrté třídy zvládali?

My jsme si to s manželem rozdělili. Jsem velký příznivec matematiky, to se o mně ví, že takto zlobím studenty a žáky a myslím si, že přírodní vědy jsou opravdu budoucnost a měli bychom se na to připravit všemi silami, abychom byli úspěšní v Evropě i ve světě. Ale musím říct, že manželovi zas tak nejdou ty humanitní předměty.

Takže jste si to rozdělili po předmětech?

On měl matematiku a já jsem měla češtinu a angličtinu. Zvládli jsme to.

Jak pak dopadlo vysvědčení?

Dcera mi udělala radost, měla samé jedničky.

Takže na září se dcerky těší?

Ta mladší už se těší do první třídy. Ale kvůli koronakrizi přišla o zápis. To je dost hrůza přijít o zápis, takové to jak poprvé jdeme do té školy. Musím poděkovat, že byli skvělí učitelé a učitelky a udělali švindl zápis. Formálně už byly děti přijaty, ale minulou sobotu jsme absolvovali švindl zápis, to bylo super.

Dědečka dcerky viděly jen jednou

Bylo něco, co vás v průběhu koronavirové krize opravdu překvapilo?

Já se přiznám, že to uzavření škol i nouzový stav. Hrozně jsme to prožívali, protože menší dcera měla zrovna v Brně veliký slet mateřinek.

Takže i děti to u vás prožívaly?

Už se těšily, jak budou zpívat a říkat básničky. Takže pro děti to byl samozřejmě šok. I naše šestiletá dcera na nějaké oslavě říkala „no to bylo tehdy, jak volali z hygienické stanice a zavřeli školu“. Takže já myslím, že ona jako šestiletá si to bude pamatovat nadosmrti.

Takových příběhů jsou desetitisíce, statisíce. Myslím, že k tomu musíme přistoupit tady s tou zkušeností a řekněme víc po lidsku, abysme měli za každou tou rodinou ten konkrétní příběh.

Jak jste řešili rodinná setkávání?

Můj tatínek a dědeček mých dcer má tedy bohužel - ale šťastně - transplantované srdce. Bylo to stresující, protože během koronaviru ho děti viděly jednou a to ještě přes roušky a za oknem.

Na druhou vlnu potřebujeme lepší komunikaci i vybavení, připouští Valachová

Prázdniny teprve začaly, máte ale už teď představu, jak by měl vypadat návrat dětí do škol?

Stoprocentně bychom měli mít jako rodiče absolutní jistotu, že kdyby - nedej bože - se koronavirus třeba i lokálně v nějakém kraji opakoval, tak že víme, co se bude dít. Ono stačí jeden kraj, je to starost.

Co byste přiznala, že by mělo být jinak?

Neměli bysme se překvapovat ze dne na den bleskovými tiskovými konferencemi, že zkrátka to bude lépe připraveno, protože teď už přece jen víme, jaké nebezpečí nám hrozí. Ten plán pro školy by měl být jasný. Jak pro rodiče, pro školy, tak i pro děti, žáky, studenty, pro učitele, učitelky. Určitě potřebujeme víc komunikace. A potřebujeme třeba vědět, že máme dostatek pomůcek na dálkové vzdělávání.

Zmiňovala jste i pomůcky pro dálkové vzdělávání. Jste pro to, aby se do rodin přímo rozdávaly tablety a počítače?

Ocenila jsem tu iniciativu řady skvělých starostů a starostek, kteří sami bez jakékoli podpory a pomoci systému dokázali rychle nakoupit počítače. Oceňuji i nevládní organizace, třeba v sociálně vyloučených lokalitách. Zareagovali skvěle.

Ale teď už by to bylo málo, takže si přeji, abychom spolu s ministerstvy školství a financí nastavili jasný systém, abychom věděli, že tady máme balík peněz pro tyto případy, kdyby se něco stalo, víme, kam sáhneme a co nakupujeme. Pro každou mámu a tátu by bylo skvělé vědět, že naše školy jsou digitalizovány a jsou připraveny i online využívat všechny moderní technologie virus nevirus, tak na to se těším.

Za rekordní „sekyru“ čeká nové školy a hřiště

Ve středu by mělo jít ve Sněmovně do finále hlasování o rozpočtu s rekordním schodkem 500 miliard korun. Jak je na tom s penězi pro školy?

Absolutně nepochybuji o tom, že vláda bude mít dost peněz právě pro školy a pro sportoviště škol. Něco jsme už ukázali v první fázi. Už se teď školy a žáci můžou na září těšit, že vznikne spousta kapacit a sportovišť už teď na podzim.

Co čekáte, že z toho budou školy reálně mít?

Co se týká infrastruktury škol a sportovišť, tak se nabízí skvělá příležitost dobudovat laboratoře, jídelny, tělocvičny, školní sportoviště. Podotýkám udělat je spravedlivější, ne jen ve velkých městech. Ale i v té nejmenší vesnici na Vysočině. Máme na to v uvozovkách novodobou pětiletku, kdy se budeme vypořádávat s důsledky ekonomické krize a můžeme to nakopnout. V tomto ohledu je to pro mě příležitost. Jako máma dvou žaček jsem tak trochu ve střetu zájmů, ale ten je dovolený.

Valachová věří v ženskou sílu Schillerové

Co když se na podzim vrátí šíření onemocnění covid-19?

Musíme na to být připravení. Investice do vzdělání - to se ví při každé hospodářské krizi - jsou ty nejbezpečnější peníze. Především rozhodují o penězích státu muži, ale já věřím Aleně Schillerové, že do toho zasáhne také ženskou silou a právě směrem k dětem, žákům a studentům ty peníze dostaneme.

Jaké potřeby koronavirová krize ukázala pro dlouhodobý výhled?

Potřebujeme dlouhodobější plán pro dálkové vzdělávání. To je ta každodenní praxe, abychom byli připraveni do budoucna. Co je výhoda v online vzdělávání, to jsme si všichni teď zkusili. Myslím, že ani ne jako politici, ale spíš jako rodiče, což je fajn. Aspoň si budeme vzdělávání ještě více vážit než doposavad.

adeso ( 4. července 2020 10:44 )

souhlasím. Inkluze, podvody s dotacemi... nečestná a nevzdělaná ženská, která má sedět za pár šupů na úřadu práce. Zprasila toho už dost.

sorgedoktor ( 4. července 2020 10:21 )

To je trochu silne.Za ty padaky byxhom mohli nekoho povesit

Maximilian ( 4. července 2020 07:44 )

Po téhle dámě zůstal ve školství velký šrám, špatně se čte, poslouchá i kouká na ní,nesympatacka

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa