Samoživitelka Karolína bojuje o peníze od Fischera. „Nechceme ji oškubat,“ brání se cestovka

Autor: Nikola Forejtová - 
8. června 2020
05:00

Klienti CK Fischer zuří. Ozývají se s podezřením na klamání zákazníka a jsou i tací, kteří zmiňují ohýbání zákona. Jednou z nich je samoživitelka Karolína, které nechtějí vrátit peníze i přesto, že na ně má nárok. Argumentem CK je to, že na dovolenou měla letět bez dítěte. Tento argument ale ministerstvo pro místní rozvoj smetlo ze stolu. Klientka Kristina pak dokonce zmiňuje zaslání předžalobní výzvy, která byla Fischerem zamítnuta. Blesk Zprávy oslovily mluvčího společnosti Jana Bezděka, aby situaci vysvětlil. Ten cestovní kancelář brání a žádá o čas i shovívavost. Zmiňuje, že i Fischer je firma s lidmi, co mají rodiny a hypotéky. Cestovky podle něj aktivně řeší Lex voucher a seznamují s ním. Uvedl také, že samoživitelce vyhoví. 

Karolína měla v červenci odletět s maminkou do Turecka. Podobně jako i tisíce jiných ale neodletí. „Poskytla jsem zálohu 4360 korun. Už v březnu mi bylo vyčísleno storno 1490 korun + 690 korun za pojištění. Odmítla jsem. V květnu to tak bylo znovu. Týden nato CK Fischer zájezd zrušila a byl mi nabídnut voucher, který jsem ale jakožto znevýhodněná osoba odmítla,“ svěřuje se se svým příběhem žena.

Jako samoživitelka má Karolína na odmítnutí poukazu dle zákona Lex voucher nárok. CK by jí měla vrátit všechny již dosud uhrazené finanční prostředky. To se ale nestalo.

„Fischer si stojí na svém a bylo mi řečeno, že jelikož necestuji s dítětem, na navrácení nemám nárok,“ pokračuje pobouřená klientka. „Pokud jde o situaci, kdy matka cestuje bez dítěte, nevnímáme toto jako dopad na sociální situaci rodiny, která má být tímto ustanovením chráněna,“ stojí v emailu, který byl Karolíně zaslán. To je ale podle ministerstva pro místní rozvoj i České obchodní inspekce (ČOI) hloupost. Hlavní je totiž zřizovatel zájezdu. 

Fischer: Nechceme klienty oškubat, potřebujeme je

Fischer se prostřednictvím Blesk Zpráv brání. „Aktivně se tímto zabýváme a naše snaha je vyjít lidem vstříc i v těchto případech a nárok uznáme, reaguje mluvčí společnosti Jan Bezděk pro Blesk Zprávy. 

„Snažíme se o lidský přístup, ale hledáme cestu. Nechceme lidem držet peníze. Je ale nutné zmínit, že se na nás obrací i takoví lidé, kteří ve skutečnosti samoživitelé nejsou,“ ukazuje Bezděk druhou stranu mince. 

Lex voucher je i pro cestovky úplně novou záležitostí. „Snažíme se zákon vyložit tak, abychom klientům vyšli vstříc. Zákon platí teprve dva měsíce a teprve v tuhle chvíli vyplývají na povrch niance, které dřív znatelné nebyly,“ doplňuje mluvčí. 

V případě Karolíny je situace taková, že má doma osmnáctiletého syna, který chodí na střední školu. Karolína navíc pobírá nemocenskou po operaci. 

Bezděk pro Blesk Zprávy zdůraznil, že určitě se nejedná o „zlé“ jednání ze strany CK. „Nechceme klienty oškubat. Pro nás jsou klíčoví partneři a chceme s nimi dlouhodobě spolupracovat,“ míní. 

„Poslala jsem předžalobní výzvu. Na lince mě blokli“

Karolína není jedinou klientkou, která  se Blesku svěřila se svým příběhem. Ozvala se i Kristina. Ta dokonce došla tak daleko, že poslala kanceláři předžalobní výzvu. 

„Měla jsem letět do Ománu v dubnu. Krátce po vyhlášení nouzového stavu přišla informace, že byl zájezd zrušen a den nato mi bylo zasláno storno zájezdu s tím, že mi budou peníze zaslány na účet,“ popisuje Kristina.

Po dvou týdnech ale peníze stále nikde. Po urgencích ze strany klientky jí bylo sděleno, že se čeká na účetní oddělení. Později pak ale přišla informace, že peníze Kristina nedostane. „Sdělili mi, že čekají na nový zákon Lex Voucher, i když mě předtím ujistili, že peníze dostanu. Navíc se na můj případ LV nevztahuje, protože byla vystavena daňová vratka a zájezd byl stornován,“ argumentuje Kristina s tím, že má posvěcení její pravdy i od MMR. 

„Na začátku jsme klience poskytli špatnou informaci, protože jsme se pohybovali v právním vakuu, za což se omlouváme. Tady v tom případě je tak nutné zmínit, že zákon se vztahuje i zpětně na zájezdy od konce února a klientka tedy spadá do LV. Navíc se na nás obrací i tací, kteří se prokazatelně musí řídit LV, ale říkají, že na poukaz kašlou,“ reaguje na zmíněný případ Bezděk.

Koronavirus v Německu: Pláže v Lido se připravují na příliv turistů, zatím ale kvůli epidemii, ale i kvůli počasí zejí prázdnotou (25.5.2020) Koronavirus v Německu: Pláže v Lido se připravují na příliv turistů, zatím ale kvůli epidemii, ale i kvůli počasí zejí prázdnotou (25.5.2020) | Reuters

Podle Bezděka tak nemá Kristina na peníze právně nárok, ten ale Kristina podle vyjádření MMR má. Nenechává tak svůj případ jen tak ležet, a do CK dokonce zaslala doporučenou poštou předžalobní výzvu. Reakcí Fischeru je pak pobouřena. „Odpověď mi zaslali mailem, nikoliv doporučeně. Od jejich právničky mi bylo sděleno, že bude žaloba zamítnuta, protože je neoprávněná a že se CK řídí pokyny MMR. Přitom MMR mi sdělilo, že můj postup je správný,“ dodává pro Blesk klientka.

Co jí přijde za naprosto směšné, je pak to, že s ní Fischer odmítá nadále komunikovat. Dokonce jí zaslal SMS s rozhodnutím, že už jí svůj postoj řekli. Kristina se pak podle svých slov nedokáže dovolat na infolinku. „Hraje si na nedostupnou,“ zmiňuje. 

„S klienty komunikujeme mailem, telefonicky a posíláme doporučenou odpověď s naším stanoviskem,“ brání se Bezděk.

Bezděk: I my jsme firma, kterou tvoří lidé s hypotékou

Fischer není jedinou cestovní kanceláří, která má s Lex voucher problémy a musí se s novou legislativou vypořádávat. S nabízením poukazu i přes to, že má klient nárok na peníze, se Blesk Zprávy setkaly i u ostatních velkých cestovních kanceláří, jako je Exim tours nebo Blue Style. 

Bezděk míní, že spoustu případů se dá přitom vyřešit tím, když budou klienti shovívaví a trpěliví. „Většina klientů chtěla řešení hned a já to lidsky chápu. Jsme ale v situaci, kterou nikdy nikdo neřešil. Nám se ze dne na den vypnul byznys. Restaurace mohly mít aspoň okénko, aby tak zaplatily vodu a elektřinu, ale nám se prostě uzavřely hranice,“ brání odvětví cestovního ruchu Bezděk. 

„Najednou jsme řešili tisicinásobný objem storen a rušení zájezdů. Komunikace byla složitá a my jsme řešení hledali za pochodu. Navíc se objevovaly kusé informace, které se neustále měnily - kupříkladu informace, že budou hranice zavřené dva roky,“ pokračuje mluvčí. 

Fischer, podobně jako i jiné cestovní kanceláře prosí především o jediné: o čas. „Není to boj korporátu proti klientovi. I my jsme firma, kterou tvoří lidé s rodinou a s hypotékou,“ zmiňuje s tím, že se Fischer omlouvá za sporadičtější komunikaci. 

Doplňuje pak, že se snaží jít klientům na ruku - kupříkladu tím, že nechtějí doplatit zájezd. Fischer pak po boku CK Exim tours a CK Alexandria zrušil všechny letní zájezdy, které se měly konat do konce srpna. 

Fischer po nátlaku zrušil i Dynamix

Blesk Zprávy ale odhalily, že původně nebyly zrušeny všechny zájezdy. Nadále platné zůstávaly takové zájezdy, které byly uzavřeny pod tzv. dynamickou smlouvou. Ta je od klasické, neboli statické odlišná tím, že je storno složitější.

„Dynamix je jiný produkt. Uvedu na příkladu. Máme objednaná sedadla v letadle, a když nám taková místa dojdou, musíme klientovi objednat letenku na jméno. To se pak hůře s leteckou agenturou ruší,“ vysvětluje Bezděk. 

Po tlaku klientů, ale i Blesk Zpráv se nakonec rušení zájezdů začalo týkat i Dynamixu, což nám ostatně potvrdili i klienti CK. „Už nám přišel email o vystavení poukazu. Děkujeme za to,“ zmínila pro Blesk klientka Dana. 

Podle Bezděka se zrušení týká i smluv Exotic. Jen potřebují čas na to, aby globálně podobné smlouvy vyřešili. „Řekl bych, že 90 procent smluv se zrušení už týká. Nyní řešíme ty zbylé jednotky případů, které je složitější řešit. Například, pokud klient jede na Seychely, kam normálně Fischer tolik nelítá,“ vysvětluje Bezděk. 

K deseti procentům patří i další klientka Tereza. Blesk Zprávám zmínila, že se Fischer odvolává na jednání se Smartwings. Tereza má totiž údajně letenku na linkovém, nikoliv na charterovém letu. Změna letenky tak je podle Fischer obtížnější. 

„Opravdu je zapotřebí čas. I proto trvalo zrušení těchto zájezdů déle. Kdybychom měli deset klientů, šlo by to vyřešit rychleji, ale potřebujeme se dohodnout se všemi subjekty - letecké společnosti, hotely - než to rozešleme klientům,“ konstatoval Bezděk. 

fotrpjotr ( 8. června 2020 15:19 )

Místo zájezdu,ať se raději stará o syna.

adeso ( 8. června 2020 13:24 )

jo, ty asi nemáš rodiče, co už se nedomluví ani rusky a o anglině neví nic - asi jsi vzorný synek

adeso ( 8. června 2020 13:18 )

uveď další činnost v tomto státě, které nejde o prachy....

Bodka1 ( 8. června 2020 13:02 )

ivoadller ( 8. června 2020 11:50 )

To není žádný umění. Práce byla dostat to z nich všechno a bez storno poplatku.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa