Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Koronavirus zavřel školy: Zápisy budou bez dětí, zadat úkoly nestačí, kantoři jsou online

Autor: Sabina Dračková - 
19. března 2020
05:00

Školy jsou kvůli pandemii koronaviru už přes týden zavřené a děti se musí učit doma. Některé mají problém se soustředit nebo učení správně rozdělit. Zvládnout výjimečný stav dětem i jejich rodičům pomahá několik doporučení ministerstva školství, ale třeba i Česká televize. Důležitá je i role učitelů, experti se shodují, že pouze zadat dětem úkoly rozhodně nestačí. Mezi radami se objevuje třeba to, že by měly děti své výsledné práce sdílet online. Někdy ale stačí je jednoduše více zapojit do chodu domácnosti.

Po tom, co vláda minulý týden nakázala uzavřít pro žáky a studenty školy, sleduje víc než polovina školáků doma vzdělávací pořad České televize UčíTelka. To z něj dělá druhý nejsledovanější pořad tohoto roku ve skupině od čtyř do 14 let. V divácké skupině do 12 let pak šlo o vůbec nejsledovanější TV pořad letošního roku v Česku.

„Děti, rodiče i pedagogy pořad zaujal. Jen včera dostalo divácké centrum České televize 365 emailů, z toho naprostou většinu pochvalných, a stovky komentářů nám lidé píšou na sociální sítě. Rodiče nám posílají fotky a videa dětí, které si u pořadu úkoly z výuky zkouší,“ pochvaluje si projekt generální ředitel ČT Petr Dvořák. 

Diváci si také žádali třeba delší záběry na tabuli, aby děti doma u obrazovek vše stihly. Podle vedoucího projektu Luboše Rosího dojde na základě diváckých podnětů k některým změnám.

Pro starší žáky ČT2 nabízí v odpoledních hodinách pořad Odpoledka, na ČT1 zase vysílají v úterý a ve čtvrtek Škola doma, což je pořad, který pomáhá v přípravě na příjmačky na střední školy nebo gymnázia.

Zápis prvňáků bude online

Jak řekl v pořadu Epicentrum ministr školství Robert Plaga, právě na termín přijmacích zkoušek, ale i na maturit by mohlo mít šíření nového typu koronaviru vliv.

Rozhodnuto je naopak už to, že dubnové zápisy do prvních tříd proběhnou bez přítomnosti dětí. Ministerstvo to nařídilo ve středu ve svém opatření v souvislosti se situací kolem koronaviru. Zápisy se budou konat podle plánovaného harmonogramu, tedy od 1. dubna do 30. dubna.

„Zápisy k povinné školní docházce proběhnou v souladu s právními předpisy, ale s upuštěním od některých tradičních postupů,“ píše se v opatření. Situace podle ministerstva vyžaduje organizovat zápisy bez přítomnosti dětí.

Školy by také měly upřednostnit podání přihlášky tak, aby do školy nemuseli chodit ani rodiče, tedy prostřednictvím datové schránky, e-mailu s elektronickým podpisem nebo poštou. K zápisu by letos mělo jít 137 800 dětí.

Video Ministr a odbornice o zavřených školách kvůli koronaviru. Co mají dělat rodiče? - Markéta Volfová, Jaroslav Šimáček, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

I přesto, že na pořadech s ČT spolupracuje ministerstvo školství, nelze se spoléhat jen na ně. Klíčová je nyní opět role učitelů. Ti musí mnohdy začít komunikovat s žáky úplně jinak, než byly dosud obě strany zvyklé.

Online technologie téměř nutností

„Je řada škol, které sáhly k online nástrojům a budou se snažit nejen tím zadáním od strany 46 po stranu 65 si to nastudujte, ale poskytnou přes ty elektronické zdroje, které dneska mají, a přes ty komunikační kanály, které mají k rodičům, poskytnout odkazy na online materiály nebo nějaké webináře,“ řekl ministr školství. 

Právě strohé zadání úkolů ještě ve velkém množství je chyba i podle expertů na vzdělávání. „Zadávání stránek v učebnici, psaných úkolů nebo studia PDF prezentací je nejnižší možná laťka,“ říká analytik vzdělávacího centra EDUin Štěpán Kment.

Experti naopak radí, aby učitelé jednotlivé úkoly dětem dávkovali. To jim tak pomůže s nimi udržet komunikaci v reálném čase. „Postupné uvolňování materiálů na jednom místě udrží pozornost žáků napříč týdny,“ zní doporučení.

Situace, kdy žák i učitel nepracují současně, vyžaduje, aby byly děti pilné. Díky dávkování úkolů se pak žáci v zadání neztratí. „Žáci by neměli být zahlceni mnoha odkazy,“ zní také jedna z rad. 

Učitel by měl dětem určit, kolik času by jim jednotlivé úkoly měly zabrat. „Pro sdílení odpovědí a otázek se může hodit online nástěnka,“ doporučují experti z EDUinu. Děti se tak navzájem mohou motivovat.

Inspirace z Asie: Děti se natáčí

I přesto, že se doporučuje se žáky komunikovat online, a to nejlépe i za normálního režimu, ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nyní upozorňuje, že je nutné počítat s tím, že ne všichni mají špičkové vybavení.

Radí proto, aby si učitelé nejprve zjistili, jaké přístroje mají žáci doma k dispozici a jakým způsobem jsou připojeni k internetu. „V případě, že zvolený nástroj pro komunikaci a výuku vyžaduje na straně vybavení žáka určité funkce, jako jsou např. různé protokoly či aplikace, pak je třeba prověřit, zda je má žák nainstalované či nejsou zablokované,“ radí.

Experti se také podívali na to, jak situaci se zavřenými školami zvládli v Asii. „Tamní učitelé pro vyučování nebo pro kratší kontakt s žáky používají například Google Hangouts (Computer World). Děti se navzájem vidí a přes video může probíhat výuka, diskuse i hodnocení,“ říká Kment.

Díky tomu, že komunikuje se svými žáky i na sociální síti Instagram, mohl je třídní učitel sedmáků z pražské základní školy na Strossmayerově náměstí Daniel Pražák vyzvat ke společné hodině tělocviku na dálku. Pomocí aplikace, která měří pohyb, společně s kolegou tělocvikářem zapojili své žáky, se kterými sdílejí například to, kolik kilometrů už uběhli.

Děti si můžou dát pauzu

Dana Pražáková z České školní inspekce dokonce se svým synem, učitelem Danem Pražákem nahrála pro rodiče i učitele podcast Hovory z kabinetu, ve kterém jim společně radí, jak se s učením dětí doma vypořádat. Upozorňují ale, že v situaci, která nastala, je dobré, aby si děti odpočinuly. 

„Je v pořádku dát dětem několik dní nebo klidně týden pauzu, nechat je odpočinout. Některé si o úkoly řeknou později samy. Školní úkoly můžete dohnat i o víkendu, až budete více v klidu z vlastní práce,“ radí rodičům Pražáková.

Pražáková své děti v minulosti sama vzdělávala doma. “My jsme doma s holkama začaly vařit a ukázaly jsme si na nástěnné mapě, odkud jsou ty suroviny," popisuje příklad. Podle ní stačí víc děti zapojit do chodu domácnosti.

Doporučuje třeba s dítětem tvořit nákupní seznam. „Dítě může ručně psát seznam toho, co je potřeba nakoupit. Před tím může třeba vyhledat v nějakém receptu, který máte v plánu uvařit, suroviny a podívat se k vám do skříně, jestli něco nechybí,“ nastiňuje. Starší dítě pak může třeba suroviny přepočítat podle toho, kolik je členů domácnosti, v případě že recept je třeba pro čtyři. 

Dalším tipem je, aby dítě v karanténě napsalo někomu, koho osobně nemůže navštívit, dopis. „Samotná formulace dopisu je učebním procesem. Dohodnuté se s dítětem, zda chce, abyste mu pomohli opravit případné chyby,“ nabádá Pražáková.

Navrhuje také, aby se rodiče podle věku dítěte soustředili třeba jen na jeden jev. „Například psaní velkých písmen u vlastních jmen nebo na pravopis po tvrdých a měkkých souhláskách. Dopis není pouhé pravopisné cvičení,“ uzavírá.

Nejlepší seriály pro děti a teenagery v karanténě najdete ZDE >>>

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa