Hledá se tajemné „kazítko“ výrobků: Jakými triky nás firmy nutí kupovat nové produkty?

11. 3. 2019
05:30

Jsou to takové paní Columbové. Nikdo je nikdy neviděl, ale ví se, že existují. Teď je řeč o takzvaných »kazítkách« ve spotřebičích. Evropská unie by je chtěla sprovodit ze světa. Co si ale pod tím, kvůli čemu si musíme koupit nový mobil či pračku, představit?

»Kazítko« je pro někoho doslova bájná součástka, kterou prý do praček, ledniček, nebo dokonce mobilních telefonů dávají výrobci, aby nás donutili si po skončení záruky koupit výrobek nový. Podle některých názorů je to ale spíše systém výroby. Na kvalitu spotřebičů se chce zaměřit i Evropská unie. A tak by součástky, které nejdou opravit, mohly být zakázány.

Nedá se vyměnit

Je ale hledané »kazítko« opravdu nějaká součástka, kterou tam výrobce úmyslně vloží, aby se po letech rozpadla? „Z 99 procent tomu tak není. Je to soubor nějakých výrobních postupů, jde například o volbu nekvalitních materiálů,“ řekl pro Blesk Jan Charvát ze spolku Opravme Česko. Podle něj třeba výrobci dávají místo šroubů nýty a součástka se pak nedá vyměnit.

Omezená životnost

Někteří tvrdí, že i výrobci mobilů chtějí, aby nám po pár letech přestal fungovat. Podle šéfredaktora serveru MobilMania. cz Filipa Kůžela věcí, která nás donutí koupit si nový mobil, může být nevyměnitelná baterka. „Je to v podstatě kazítko, i když tomu tak nikdo nechce říct. U některých telefonů nejde vyměnit a má životnost třeba dva nebo tři roky,“ řekl Blesku Kůžel.

Lidi i firmy to chtějí

Za nekvalitním materiálem ale může být i to, co preferuje zákazník. To ostatně potvrzuje i Charvát. „Český zákazník je zaměřen na co nejnižší cenu, tak se spokojíme se šmejdem,“ a dodává, že jsme kvůli tomu odpadištěm Evropy. Podobně se pro Blesk vyjádřil i šéf společnosti Isolit-Bravo Kvido Štěpánek, jehož firma vyrábí kuchyňské přístroje. „Většina firem chce, aby se výrobek vyhodil a aby si zákazníci koupili nový. Je to jejich obchodní model, ale bohužel se nehledí na životní prostředí,“ vysvětlil.

Bezpečnější friťák? Zapomeňte

Firmy nemají zájem, aby jejich výrobky dlouho vydržely. O tom se přesvědčila i firma Kvida Štěpánka, který dostal zakázku na výrobu fritéz. Navrhoval, že kvůli bezpečnosti a delší životnosti namontuje do spotřebiče pojistku navíc. Ale nepochodil. „Zákazník to přijmout nechtěl, i přesto, že pojistka stojí kolem tří korun…“ uvedl pro Blesk.

Dvojí kvalita plastu?

Že vydrží stejný výrobek zakoupený na Západě déle než u nás? Podle spolku Opravme Česko, který zastupuje některé opraváře, tomu všechno nasvědčuje. A že se dá plast ošidit, nepopírá ani šéf společnosti Isolit-Bravo Štěpánek. „Do plastů se dávají různé stabilizátory, a když se jich tam dá méně, tak se materiál začne rozpadat. Všechno se těžce vyrobí, a pak to leží ve sběrném dvoře a to mi trhá srdce,“ uzavřel.

Hobitt ( 11. března 2019 14:01 )

Cože? Si děláte srandu? Jaký kurvítko? To je jediná věc, co chci. Já narozdál od vás nechci čekat na to až se mi mobil nabije za 5 hodin. Ne každou noc ho mohu dát do nabíječky a i to je pěkně otravný. Vůbec jste nepochopil o čem je článek! Je to o tom, že výrobci vyrábějí věci, tak aby vydrželi 2 roky a pak se začnou objevovat náhodné chyby. Tak aby jste byl nucený si koupit novou věc, protože oprava je většinou dražší než nová a nebo to nikdo neumí opravit. A výrobce to také neopravuje! Tohle rozhodně není rychlejší nabíjení mobilů. To na rozdíl od výše uvedeného lidi chtějí a vědomě to dělají. Kurvítko je například čip, co přidával HP do svých tiskáren, který po vytisknutí určitého počtu papírů vnášel do softwaru neidentifikovatelné chyby. To byla kauza, kterou dokázali. Ale dneska už to samozřejmě nedělají tak "okatě", dneska použijí například ten plast, co vydrží jen určitý počet ohybů a v tom výrobku se po určité době opotřebí tak aby to dávalo náhodnou chybu, nebo aby se to pokazilo přibližně po 2 letech a pak to nešlo opravit. Jednoduše to udělá tak, že vám napíše, že to nedělá, tu součástku nevyrábí samostatně, ale kupodivu tu věc stále vyrábí jako celek! Ale vám tu součástku neprodá! Máte rádi Ikeu? Tak přesně takhle se IKEA chová. Rozbila se mi poklička na rendlík. Jaká myslíte, že přišla odpověď? Pokličku samostatně neprodáváme!!! Ale protože si myslíte, že jste chytří, tak vás napadne, tak dobře, když ji výrobce nechce prodat, tak si koupím od jiného, že? Jednoduche. Na internetu je všechno. Ale kdež. Jste hloupí. Výrobce si to pojistil a ten hrnec s tou pokličkou vyrobil s naprosto odlišným rozměrem, takže ji nikdo jiný nevyrábí a nevyrobí! Zkuste si sehnat pokličku na hrnec 17cm! Schválně. Já ji nenašel. Každý, snad opravdu každý jiný výrobce hrnců vyrábí "skoro" standardizované pokličky rozměrů 16cm a 18cm. Ne 17cm, to nikdo kromě Ikei nevyrábí. A protože Ikea vám tu poklici samostatně neprodá jste nahraný a hrnec si můžete leda

zarazenyprd ( 11. března 2019 11:48 )

Jednoznačné kurvítko - nabíjení baterie v mobilu velkým proudem. Nabíjení by mělo trvat několik hodin. Ovšem zákazník má rád, když je mobil nabitý po pár desítkách minut. Samozřejmě baterie (a většinou celý mobil) tím jde do (_!_) A na to si nikdo nestěžuje.

ford ( 11. března 2019 10:43 )

Vždycky se najde nějaký exot co si myslí že sežral všechnu moudrost světa a ostatní to dělají blbě i když sám nic neumí a nedělá. Mužete začít vyrábět ty úžasně kvalitní výrobky. Když je to 2 roky v záruce tak to opravují. A když se to kazí tak to asi jde opravit. A oni to velice rádi opraví.A taky si to nechají zaplatit. Baterka není kazítko. Je to normání opotřebení a oni ji rádi vymění. Tak jak se mění pneumatiky. Asi je nazveme kurvítkem na autě nebo brzdové destičky. Nepamataju nic co by se pokazilo těsně po skončení záruky. Leda za socialismus kdy se kazilo pořád v záruce i po. Dnes kdy se to velice lehce roznese díky internetu si to nikdo normání nelajzne.

luppe ( 11. března 2019 10:36 )

Presně...kurvítka...a to nám chtějí stále kecat jak chtějí šetřit zdroje a planetu...ksindl ***!

framy ( 11. března 2019 10:07 )

vždycky to bylo kurvítko,tak to nekomolte.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa