„Aktivity, kterých se Marie Jelínková účastní, povedou nejen ke zdržení výstavby metra D a ke zvýšení jejích nákladů, ale zároveň nejsou ani v zájmu místních obyvatel, protože znemožní dosažení takové dohody o způsobu výstavby ve stanici metra Olbrachtova, která by byla příznivá pro místní obyvatele,“ sdělil Hora.

Zpoždění procesu

Magistrátní specializovaný stavební úřad vydal nepravomocné stavební povolení na hlavní stavbu, tedy na vybudování pěti stanic s tunely, a na zařízení staveniště 30. června. Spolek poslal 11. července magistrátu proti oběma rozhodnutím tzv. blanketní odvolání, do kterého budou konkrétní důvody teprve zaneseny.

»Diktátorský mail«

„Nejsou splněny podmínky, pro které by mě mohl klub vyloučit. Já jsem si ten kategorický a diktátorský e-mail přečetla a odpověděla jsem na něj, ať tak učiní, protože já budu hájit práva lidí, kteří mě zvolili,“ řekla Jelínková. Podle jejích slov jí jako zvolené zastupitelce nemůže být určováno, co si může, či nemůže jako občan myslet a dělat. Jelínková podle svých slov hájí práva obyvatel, kdy pro některé z nich má délka výstavby kvůli jejich stáří znamenat komplikace do konce života.

Spolek Pankrácká společnost se proti stavbě odvolala v minulosti už několikrát. Dlouhodobě jim vadí například stavba pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v minulém týdnu ČTK řekl, že ve všech námitkách se město snaží vyjít obyvatelům vstříc. „Spolek však často rozporuje existenci pravomocně umístěné stanice metra Olbrachtova,“ upozornil náměstek pro Blesk.cz. 

Staveniště bude podle něho třetinové oproti původnímu plánu a nebude před domem. Z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů město ustoupilo na nejnezbytnější kácení 33 stromů. Jelínková pro ČTK zopakovala, že městu a náměstkovi sliby nevěří.

Čílí se i Hřib

Projekt metra D získal nepravomocné stavební povolení pro hlavní stavbu a zařízení staveniště. Proti povolení se odvolala nejen zmíněná společnost, ale také část obyvatel Pankráce. Zahájení stavby se tak může zpozdit. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Písnicí.

Problém podle Scheinherra není jen v tom, že se stavba pozdržuje, ale že právě zdržením přijde Praha o značné finance. „Přerušení stavebního řízení na Hlavní stavbu, jak žádá Pankrácká společnost, nejde bez časové prodlevy minimálně 1 rok a dalšího navýšení nákladů na celou stavbu o 2-4 mld. Kč jen na inflaci,“ upozornil minulý týden náměstek.

I tento fakt trápí také primátora Zdeňka Hřiba (Piráti).  „Paní Jelínkovou jsem v této záležitosti telefonicky kontaktoval. Stažení odvolání z jejího pohledu není možné, protože v něm působí pouze jako osoba zmocněná cca 70 místními obyvateli,“ uvedl pro Blesk Hřib.

Zároveň mu vadí, že coby zastupitelka zvolená za Piráty nedodržuje koaliční smlouvu s nezávislými kandidáty. „Kdybychom lépe předvídali její úmysly a záměry v této oblasti, předpokládám, že by se Piráti proti jejímu zařazení na tuto společnou kandidátku vymezili,” doplnil Hřib pro ČTK.

Přehodnotí?

Pirátští zastupitelé dali Jelínkové lhůtu do 31. července, aby své postoje a postupy přehodnotila. „Pokud tak neučiní, bude k 1.srpnu z klubu vyloučena. Dohoda s místními obyvateli je pořád ještě možná, ale dochází nám čas. Velmi by mě mrzelo, kdyby zdržovací taktika nakonec vedla jak k prodražení projektu, tak k výstavbě stanice podle původního plánu. Prohráli by všichni, místní obyvatelé i hlavní město, a přitom úplně zbytečně,“ dodal Hora.

Průtahy

Potíže provázejí stavbu metra D dlouhodobě. Naposledy ministerstvo dopravy letos v červnu zrušilo námitku podjatosti magistrátu, kterou podala Pankrácká společnost. Ve stejné době Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. To blokovalo předběžné opatření vydané kvůli námitce jedné ze stavebních firem. Problémy měl magistrát dlouhé roky také se získáním pozemků, a to zejména v Krči. Tady se s majiteli nakonec domluvil.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

Video
Video se připravuje ...

David Vávra prozrazuje, jak bude vypadat metro D. Svoji roli popisuje jako prudiče. Jiří Marek

Fotogalerie
21 fotografií