„Cyklistiku vnímáme jako velice důležitou komplementární složku,“ uvedl na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Cyklistickou dopravu lze velmi dobře kombinovat s jinými složkami dopravy. Nikdy však nejspíš nebude dominantní dopravou v Praze,“ připouští. Přesto hlavní město za loňský rok vynaložilo nejvyšší částku za uplynulých deset let - 73,4 milionu korun.

Cyklotrasy přibyly i přibudou

Za ně vzniklo několik nových cyklostezek, například propojení Běchovic a Horních Počernic, Vestce či Kunratic nebo Kolodějí a Újezdu nad Lesy. Rovněž byly realizované trasy kolem Košíkovského rybníka. Nadto Technická správa komunikací (TSK) instalovala 294 kusů stojanů na kola. Celkem jich je v Praze k dnešnímu dni 3 594 pro více než 7 000 kol.

Letošní rok by však měl být co do rozvoje cyklistické infrastruktury bohatší. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra se chystají projekty, jejichž realizace přesáhne 100 milionů korun. Týkat se budou především zřizování nových cyklostezek mezi Cholupicemi a Dolními Břežany, Sedlcem a Suchdolem, v Dolních Počernicích nebo vodního prostupu Rokytky v Libni, kudy nyní cyklisté musejí jezdit nevzhledným podchodem a pak do schodů nebo přes čtyřproudovou silnici. Nový plán počítá se zprůjezdněním úseku podél Rokytky pod frekventovanou Čuprovou ulicí. Do toho se počítá i s rozšířením cyklopruhů v Praze.

„Chceme se zaměřit na to, aby peníze vynaložené na rozvoj cyklistiky neplynuly jen z magistrátního rozpočtu. Existuje totiž dotační balíček Státního fondu dopravní infrastruktury, ze kterého Praha už deset let nečerpala,“ upozornil Scheinherr. Čerpat z něj magistrát hodlá ale až příští rok - letos to už nestihne, protože by žádost musel podat již loni.

Tyto investice by se měly týkat rozvoje cyklotras na rozhraní Prahy a Středočeského kraje. „Na hranicích hlavního města spatřujeme důležité oblasti pro rozvoj cyklistiky, o čemž se Středočeským krajem jednáme. Také jsem už informoval městské části, aby si vytipovaly místa, která by mohla být určená pro zřízení cyklostojanů,“ sdělil dále Scheinherr.

Bikesharing a pivní kola

Náměstek zároveň promluvil o fenoménu bikesharingu na území hlavního města: „Městský bikesharing určitě nechystáme. Ale obrací se na nás různé společnosti, že by chtěly pokračovat v provozování sdílených kol nebo koloběžek. Naším úkolem je, abychom s těmito společnostmi jako silný partner spolupracovali. Měli bychom si ale ujasnit, za jakých pravidel by tyto služby měly být provozované,“ uvedl.

Město s jednotlivými městskými částmi hodlá řešit i problematiku pivních kol. „Je potřeba jednat koordinovaně, takže se nejprve hodláme obrátit na městské části s tím, které z nich chtějí pivní kola tolerovat a které nechtějí,“ dodal. Magistrát se regulací pivních kol v hlavním městě bude zabývat na základě stížnosti od Prahy 1.

„Renesance cyklistiky“

„V současné době zažíváme renesanci cyklistiky v hlavním městě,“ uvedl nový pražský cyklokoordinátor a předseda komise pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. „V předešlých dobách totiž sice cyklistice nebylo bráněno, ale nebyla ani rozvíjena. To se nyní mění,“ myslí si. Za pravdu mu dávají čísla, která magistrát střádal pomocí monitorovacích sčítačů, které jsou v Praze na 27 místech.

Za loňský rok přitom evidovaly téměř čtyři miliony cyklistů, což je o 2,5 % více než za rok 2017. Statistika odhalila, že nejoblíbenějšími destinacemi cyklistů jsou Podolské nábřeží, Modřany a Elsnicovo náměstí v Libni, kudy vede cyklostezka podél Rokytky. „Dlouhodobě také spíše klesá počet vážně zraněných cyklistů,“ je rád Polák. Na druhou stranu je nucen připustit, že se zvyšujícím se počtem cyklistů přibývá i případů lehce zraněných. I proto považuje Polák za nutné zvyšovat jejich bezpečnost.

Cykloboxy byly omyl

Další oblastí, na kterou se hodlá magistrát v nejbližší době zaměřit, je pilotní projekt – tzv. KOLárna. „Jde o uzamykatelný přístřešek, kam bude možné uskladnit několik desítek kol v patrových stojanech. K dispozici bude i pumpa a základní nářadí pro servis kola,“ uvedl Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy magistrátu. KOLárny by v budoucnu měly nahradit neefektivní a nákladné cykloboxy, do nichž se vejdou maximálně dvě kola a které jsou už instalované například v Klánovicích, Vršovicích nebo Letňanech.

Fotogalerie
9 fotografií