Podle něj v tom nemá jasno ani většina expertů a soudních znalců, které soud během devítiletého procesu vyslýchal. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných.

Mezinárodní rychlík Comenius jel z Krakova do Prahy. Mezi cestujícími byla i řada fanoušků kapely Iron Maiden, kteří jeli na její pražský koncert. Skupina poté na koncertě věnovala jednu skladbu obětem neštěstí.

K tragédii došlo kolem půl jedenácté dopoledne, kdy vlak narazil do ocelové konstrukce silničního mostu.

Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalil tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku přesto vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.

Cestující z vlaku: Je to jako v blázinci

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala Polka, která zemřela v krakovské nemocnici v září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí, mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak Českých drah.

Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008, která před lety vlakem cestovala a jako zdravotní sestra byla mezi prvními, kdo zraněným pomáhal, vyjádřila v České televizi nad rozsudkem rozpaky. Tam těch pochybení bylo prohlášeno tolik a najednou vina není ... je to jako v blázinci," řekla Tomčíková v ČT.

Soud 10 obžalovaných osvobodil

Obžalovaným za obecné ohrožení hrozily tresty od tří do šesti let vězení. Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se nyní jen domýšlet, ale nevíme to. Také skuteční odborníci se jen domnívají. Co se tam stalo, není proto jasné," řekl soudce Jaromír Pšenica.

Odmítl argument jednoho ze znalců, podle nějž pád mostu zavinil souhrn celé řady pochybení. Pochybení musíme pojmenovat, nemůžeme říci tak obecně," uvedl předseda senátu.

Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu.

Verdikt překvapil státního zástupce Aleše Kopala, který se ještě v jednací síni odvolal. „Domnívám se, že důkazy byly provedeny dostatečně. Soud se ale nezabýval všemi okolnostmi,“ řekl a na místě se odvolal.

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Vyplatili odškodné

Vedení společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu nad tratí na starosti, už vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů pak uhradily poškozeným i České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila také firma Bögl & Krýsl.

VIDEO: Za tragédii ve Studénce nemůžeme, hájí se obžalovaní.

 

Fotogalerie
21 fotografií