Podle paní Havlíkové linka 387 spojovala Prahu a Uhlířské Janovice rovných 100 let. „Teď se najednou rozhodli, že budou linku odklánět,“ začíná popisovat změny. A její chata se nachází už mimo trasu. „Z nové zastávky to jsou 2 kilometry pěšky. Mám odoperovanou páteř i kolena a při chůzi mám bolesti,“ tvrdí.

Jakmile chystané změny zjistila, začala jednat. Kontaktovala úřady, starosty a snažila se změnu trasy autobusu 387 s ostatními pasažéry zvrátit. „Úředníci tvrdili, že podle posledních průzkumů jezdí málo lidí. Já mám jiné zkušenosti. Jsou tam důchodci, kteří si jezdí pro nákupy, studenti dojíždějící do Prahy do škol, lidé pracující v Říčanech, kteří se teď nedostanou do zaměstnání,“ vypočítává a konkrétně zmiňuje prodavačky v říčanském obchodě Billa nebo sestry v říčanské nemocnici.

Sama tímto spojem jezdila třikrát týdně 69 let. Od 1. srpna se podle ní nikdo ze Staňkovic o víkendu a během státních svátků nikam nedostane včas. „MHD na Prahu pro nás v tyto dny neexistuje. Podle úředníků si prý zvykneme,“ rozčiluje se.

Paní Havlíková se rozhodla obrátit na Ombudsmana Blesku, protože už neví, kdo jiný by jí poradil. „Můj zdravotní stav se zhoršil… Hlavně se mi vrátily bolesti páteře a kolen. Můžu si vybrat. Buď budu sedět o hodinu déle v autobusu, nebo chodit 2 kilometry pěšky na přímý spoj.“

Radní pro dopravu Petr Borecký: Bydlí tam málo lidí

„Nově zvolená trasa obsluhuje 4x více obyvatel, než jich žije na původní trase,“ vysvětlil důvod změny Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje, a přiznal, že za změnou stojí i koronavirus: „Vzhledem k tomu, že veřejná doprava se v posledních měsících potýkala s enormním propadem tržeb z důvodu restriktivních opatření proti šíření nemoci covid-19, bylo ještě více žádoucí přizpůsobit nabídku dopravního spojení skutečné poptávce.“

Ombudsman Blesku: Musí sehnat podporu od občanů!

Má paní Havlíková šanci zvítězit? „V této situaci lze již změny dosáhnout jen velice obtížně,“ říká advokát Roman Moussawi. „Od 1. 8. 2021 došlo k velkému zásahu do společného integrovaného systému dopravy Prahy a Středočeského kraje – bylo zrušeno 73 linek. Vzhledem k tomu, že nové i zachované linky na sebe různě navazují, nedá se v tuto chvíli již očekávat přílišná ochota k jakýmkoliv změnám,“ dodává s tím, že přidání spoje navíc zřejmě narazí na neochotu vynaložit finanční prostředky.

Jízdní řády byly navíc dojednány s obcemi, takže vliv na jejich podobu měli volení zástupci jednotlivých obcí. „Obecně je třeba věc primárně řešit v rámci obce, a to s volenými zástupci. Paní Havlíková má smůlu, že v obci nemá trvalé bydliště, protože žije v Praze. A ochota zastupitelů jednat s »nevoličem« je pak samozřejmě menší,“ tvrdí dále Roman Moussawi.

Přesto je naděje!

„Šance paní Havlíkové by se zvýšily, pokud sežene v rámci obce (a nejlépe i v rámci vedlejších obcí, kterých se změna spojů negativně dotkla) podporu občanů, kteří by vyvinuli politický tlak na zastupitele, kteří mají stále ještě reálnou šanci stávající stav změnit,“ radí s tím, že v daném případě však nejde o věc právní, ale jde o věc ryze politickou a také organizační a finanční. „Na změnu jízdního řádu není právní nárok a o tomto nároku nakonec nebudou rozhodovat soudy, ale politici,“ uzavřel.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Které to jsou?

Video
Video se připravuje ...

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály Videohub

Fotogalerie
5 fotografií