Se zrakem má potíže Milada Rozumková vlastně od narození. „Svět jsem začala vnímat až teprve po třetí operaci očí. Jednu mi dělali v Ústí nad Labem a dvě další v ostravské fakultní nemocnici,“ popisuje stav svého zraku seniorka z Vřesiny u Ostravy. Výsledky operatérů předčily veškerá její očekávání. „Lékaři dokázali dioptrie snížit na jednom oku na pět a půl, a na druhém dokonce na čtyři dioptrie. I tak ale nevidím jako jiní lidé. Bez nošení brýlí po celý den bych byla ztracená,“ říká.

Nové brýle, přes něž Milada Rozumková z Vřesiny nevidí. Vlevo na čtení, vpravo na dálku.
Autor: Karel Janeček

Vloni na sklonku roku se rozhodla pořídit jedny nové brýle s novými skly a jedna skla do obrouček, které měla už déle. I když to znamenalo výrazný zásah do jejího rozpočtu. „Mám jen deset tisíc penze, no a platím byt, léky, příliš mi nezbude. Ale podařilo se mi našetřit pět tisíc,“ uvedla seniorka.

Matná skla v brýlích

Následně se vydala k optikům sídlícím na Hlavní třídě v Ostravě. „Brýle mi zhotovili, vyzvedla jsem si je a nestačila jsem se divit. Skoro na ně nevidím,“ ukazuje nová skla v obroučkách. Ta jsou viditelně matná. „Jsou zamlžená. Jsou na nich takové jakoby mastné skvrny. A to i když je umyju. Za deset minut už jsou na nich zase ty skvrny. Jsou na obou sklech obou brýlí. Museli je nějak špatně vybrousit, nebo něco, přece to není možné,“ rozhořčuje se Rozumková.

Zkusila reklamaci

Se skly se nejprve vydala k jinému ostravskému optikovi a ten jí měl verzi o zpackaných brýlích potvrdit. Také jí nabídl, že je ochoten za tři tisíce brýle vybrousit do požadované kvality. Důchodkyně se je ale nejprve rozhodla poslat na reklamaci tam, kde je zakoupila. „Požadovala jsem výměnu brýlí. Napsali mi, že ty čočky jsou po technické i technologické stránce dle jejich názoru v pořádku. Reklamaci neuznali, že je prý neoprávněná,“ krčí rameny seniorka. Té nyní nezbývá než nosit své staré brýle, i když do nových vložila pět tisíc. A další tři by stála oprava.

„Vypadám jako ten Harry Potter s těmi starými brýlemi, přitom je mám na nose od rána do večera. Ty nové brýle jsou hezké a lehké, jen ta skla nefungují. Měli by mi je výrobci vyměnit, nebo třeba i vrátit peníze zpátky a já bych si je už koupila jinde. U nich už ne,“ uzavírá nešťastná penzistka.

Reklamaci zhotovitelná firma seniorce neuznala. Jsou podle ní v pořádku…
Autor: Karel Janeček

Zhoršuje se jí zrak

Miladě Rozumkové se zhoršuje zrak. „Při mé poslední kontrole u oční lékařky mi řekli, že mám v očích zánět. Musí mi ho rozkapávat. Důvod je ten, že nosím ty staré brýle s méně dioptriemi a to oku vadí,“ tvrdí seniorka.

Co na to optika?

Jak se k celé vzniklé situaci staví ředitelka společnosti OXA Optik s.r.o. Veronika Hušková? „Pojišťovny od 1. 8. 2019 na brýle nepřispívají, pouze v určitých, většinou revizním lékařem potvrzených, případech. Toto nařízení vlády vyvolalo u mnoha lidí, kteří byli zvyklí čerpat tento příspěvek na brýle, velké rozčarování,“ začíná svoje vyjádření Hušková s tím, že právě z tohoto důvodu se paní Rozumková rozhodla pouze pro výměnu skel do vlastních donesených obrouček.

Zaměstnankyně obchodu měla podle Huškové paní Rozumkovou upozornit na případné nešvary, pokud se rozhodne jen pro výměnu skel do starších obrouček. „Brýlové čočky nemůžeme ergonomicky doupravit ve stávající obrubě,“ vysvětluje a rovnou pokračuje: „Při běžném pohledu na paní Rozumkovou vykazuje nezvykle vypouklé oči, což by mohlo, ale nemuselo souviset s její nemocí, a vzhledem k několika operacím očí tam jsou další příznaky, například slzení očí atd.“

Ostravský optik: Mlží se...

Blesk požádal o prohlídku skel ostravského optika, který se s ohledem na svou konkurenci rozhodl zůstat v anonymitě (Blesk totožnost zná). „Podle mého mínění se jedná o levné antireflexivní plasty,“ vyjádřil se muž, který se pokusil odstranit zamlžování brýlí paní Rozumkové. „I kdyby je natřela krémem, nezamastí se jako tyto. Vyčistil jsem je a zamlžily se samy během několika minut,“ ukazuje na skla. 

Ombudsman Blesku: Pomoc může hledat u soudního znalce

Jak hodnotí tuto neúspěšnou reklamaci brýlí Ombudsman Blesku Lukáš Zelený? „Obecně je nejsnazší si spočítat, zda prodejce dodržel 30denní lhůtu pro vyřízení reklamace,“ radí Zelený. Pokud ji nestihne vyřídit, má spotřebitel stejná práva jako v případě podstatného porušení smlouvy. „A to právo od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. V případě paní Rozumkové však oční optika onu 30denní lhůtu pro vyřízení reklamace dodržela. Zamítla jí totiž reklamaci zboží zakoupeného před více než šesti měsíci,“ hodnotí Zelený.

Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

Ombudsman Blesku tedy doporučuje, aby si v takové situaci spotřebitel zkontroloval, zda byla reklamace zamítnuta na základě důvodů, které zákon připouští. „Pokud je paní Rozumková přesvědčena, že odůvodnění zamítnutí reklamace není správné, má možnost se obrátit na soudního znalce z daného oboru,“ pokračuje Lukáš Zelený a dodává, že jejich seznam je k dohledání na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz.

Vyjde-li posudek ve prospěch paní Rozumkové, je nutné se podle Lukáše Zeleného opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek soudního znalce. „Cenu posudku pak lze oprávněně požadovat po prodejci jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací,“ uzavřel.

Další variantou je mimosoudní řešení

Pokud se nepodaří paní Rozumkové s optikou domluvit, má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. „Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese adr.coi.cz,“ uzavřel Zelený.

 

Video
Video se připravuje ...

Optici zpackali dvoje nové brýle. Ani přes jedny seniorka (74) nevidí! Karel Janeček, Blesk

Fotogalerie
6 fotografií