Halo Infinite - trailer Microsoft

Šestý řadový díl série Halo Infinite byl odložen v podstatě o rok kvůli negativním reakcím na první video zachycující samotnou hratelnost. To se na hře evidentně podepsalo v tom nejpozitivnějším slova smyslu. I když jde o pokračování Halo 5: Guardians, není až tak úplně přímé. Tedy je, ale neočekávejte, že příběh pokračuje tam, kde minule skončil. Umělá inteligence Cortana, která zešílela a postavila se lidstvu, byla již zlikvidována. Hráčovy oči začínají sledovat Johna-117 alias Master Chiefa na palubě vesmírné lodi Infinity v roce 2559.

V hledáčku Banished

Koráb je přepaden žoldáky z Banished, které vede zlotřilý Brut Atriox. Fanoušci moc dobře znají tuto frakci ze strategie Halo Wars 2. Sám Atriox nakopává Master Chiefovi zadek a vyhazuje ho do vesmíru. O půl roku později je legendární voják nalezen pilotem vesmírné stíhačky Pelican Echo-261, který se brzy stává jeho nerozlučným parťákem. Společně zamíří na Zeta Halo, kde dochází k aktivitě, za kterou stojí obávaní Banished. Na povrchu planetárního prstence se John seznamuje s dalším pomocníkem.

Tím je nová umělá inteligence nazvaná pouze jako Weapon (Zbraň). To právě ona stojí za zlikvidováním Cortany. Po nelehkém úkolu měla být vymazána, ale došlo k chybě. Master Chief s ní proto spojuje síly. V patách už mu však je Atrioxův velitel a někdejší mentor Escharum. Společně se svými podřízenými chce udělat z Johna válečnou trofej. Rozjíždí se tak vydatný sci-fi příběh, který sice nepatří k nejlepším v sérii, ale přesto je solidní a má fandům co říci. Nováčci však budou tápat. I když má být Halo Infinite lehkým rebootem, hojně odkazuje na minulost.

Léty vybroušená hratelnost

Hratelnost sází na pevné základy vytvořené předchozími a nutno dodat také hojně ceněnými díly. Jde tedy o vybroušenou FPS (střílečka z pohledu první osoby) s bohatým zbrojním arzenálem a vozovým parkem plným známých i nových kousků. Master Chiefovo brnění je vybaveno štítem, který ho ochraňuje před nepřátelskou střelbou. Jakmile je vyčerpán, musíte se schovat a vyčkat, dokud se opět nenabije. Tento systém je moc dobře znám ze všech moderních stříleček. Bylo to ale právě první Halo, kde se poprvé smysluplně objevil.

Upřímně nechápu, jak se v jiných střílečkách dokáže hlavní hrdina samospásně uzdravit, kdežto zde to dává díky brnění Mjolnir smysl. John může nést kromě granátů pouze dvě zbraně, takže je důležité taktizovat. Do rukou se vám dostane celá řada klasických zbraní lidské frakce UNSC jako pistole, brokovnice, pulzní puška, raketomet nebo odstřelovačka. Mimozemský arzenál hýří rozmanitostí. Ať už jsou to známé zbraně jako Needler, který pálí vybuchující jehlice, nebo gravitační kladivo, které odpálí nepřítele do vzduchu. Jsou to pecky.

Bohatý vozový park

Nechybí ani plasmová pistole, puška, odstřelovačka nebo elektrické zbraně. Vozidla patří neodmyslitelně k celé sérii Halo od jejích počátků. Zde samozřejmě nechybí. Ať už je to lidské vozidlo Warthog, které zahýbá všemi čtyřmi koly, nebo mimozemské vznášedlo Ghost. I tentokrát hrají dopravní prostředky ve hře obrovskou roli. Možná ještě větší než kdykoliv předtím, ale o tom až později. Rozhodně se bez nich neobejdete. Banished skládající se z nejrůznějších mimozemských druhů jsou nelítostní a chytří. Dokážou taktizovat, nahánět vás, skrývat se a v případě Chrochtů nebo Šakalů i zmatkovat.

Pod čepicí mají i vaši spolubojovníci z UNSC, kteří dokážou slušně podpořit. Zmatky dělají pouze v případě, kdy si na základnách přivoláte vozidla. To je ale jediná skvrnka na parádní umělé inteligenci, kterou se Halo Infinite pyšní. Možná zní hra velmi klasicky a jako tuctové pokračování, ale pravda nemůže být vzdálenější. Tvůrci z 343 Industries do hry implementovali vystřelovací hák, jaký známe např. ze série Just Cause. Zní to triviálně, ale není tomu tak. Hák totiž naprosto mění hratelnost. Master Chief je díky němu mnohem hbitější.

Master Chief jako Spider-Man

Je to takový Spider-Man ve sci-fi brnění. Přitáhnout se dokáže kamkoliv, kam dostřelí, což zrychluje celkovou hratelnost. A nejenom to. Díky háku si může přitáhnout do rukou vzdálenou zbraň. A pokud si ho vylepšíte, můžete s ním i omráčit nepřátele. Hák však není jedinou vychytávkou, kterou dostane Master Chief postupem hraní do výbavy. Mjolnir je nyní upgradovatelný a díky němu budete moci využít trysky pro úskok, sonar pro odhalení maskovaných protivníků či vyvolání ochranné stěny proti nepřátelské palbě. A všechny tyto pomůcky časem vylepšíte.

Přepínání mezi nimi pomocí D-padu je ale hrozně nepohodlné. Další obrovskou novinkou oproti předchozím dílům je přítomnost otevřeného světa. Pardon, polootevřeného světa. Rozměry Zeta Halo rozděleného do tří regionů tomuto upřesněnému tvrzení odpovídají. I když i starší díly nabízely otevřenější prostranství, teprve Halo Infinite nabízí možnost vyrazit, kam se vám zlíbí. Ve hře narazíte i na nepovinné úkoly jako osvobozování základen, likvidování elitních nepřátel nebo naopak záchranu lidí. Za polootevřený svět jsem rád, hře sluší.

Vedlejší mise nejsou zajímavé

Upřímně však nenabízí žádné zajímavé vedlejší aktivity. Postrádám zde rozmanitost. Konkurenční série Far Cry je v tomto ohledu mnohem dál. Další nepřehlédnutelnou věcí ve hře jsou bossové. Je jich více než kdykoliv předtím a abyste je porazili, budete muset nejdříve zjistit patřičnou taktiku. I když bossové nejsou úplnou novinkou v sérii, až Halo Infinite je pořádně zvýraznilo. Kampaň je vydatná a to i nejenom kvůli délce, která přesahuje 15 hodin, ale i zvolené obtížnosti. I na normální úroveň je hra skutečnou výzvou.

I já častokrát umíral a to se považuji za Halo veterána. Pokud se budete chtít věnovat vedlejším misím, životnost přesáhne i dvě desítky hodin. Je však obrovská škoda, že hra dosud nemá kooperaci pro příběhový režim. Ten dostaneme až letos v květnu. Kampaň Halo Infinite je za mě rozhodně povedená a jde o důstojného pokračovatele známé série. Jenže Halo je už od prvního dílů silně orientované i na multiplayer a nejinak je tomu i u šestého řadového dílu. Hra více hráčů je dokonce dostupná mimo kampaň pro každého zdarma.

Multiplayer je pro všechny zdarma

A to je dáreček, který se počítá. Multiplayer je vypilovaný téměř k dokonalosti. Na můj vkus se v něm však získávají zkušenosti až příliš pomalu. Alespoň, že veškeré mikrotransakce se týkají pouze kosmetické výbavy, která nijak neovlivňuje výkon daného hráče. Než se ale vrhnete na hru na síti, jukněte na editor vašeho Sparťana. Co se jeho vzhledu týče, můžete si upravit cokoliv z jeho brnění. Dokonce můžete mít protézu, což je vřelé gesto směrem k hendikepovaným. Doporučuji také navštívit akademii, což je zdejší tutoriál pro multiplayer.

Nutno dodat, že značně obsáhlý. Mapy jsou rozmanité, ale je jich pouze 10. To není úplně hodně, i když jde o teprve první sezónu multiplayeru. Arény se dělí na menší a větší. V menších se může utkat osm hráčů a nelze v nich používat vozidla. Ve větších jsou přítomna a počet hráčů vzroste na úctyhodných 24. To už je slušná mela. Výběr režimů je solidní, nechybí variace na všichni proti všem, zajmi vlajku ani týmové vřavy. Módy si navíc lze upravovat vlastními pravidly. Pokud chcete vydatný multiplayerový titul, zde ho máte.

Grafika je pěkná, ale Forza Horizon 5 je hezčí

Co se vizuálního zpracování týče, je hra pěkná a stylová, ale o žádný grafický vrchol rozhodně nejde. Nejkrásnější xboxová videohra Forza Horizon 5 může být v klidu. Prostředí je pěkné a fandové jako já ocení, že na Zeta Halu bují nejenom flóra, ale pohybuje se na jeho povrchu více fauny. Stavby Forerunnerů – dávno vyhynulé rasy mimozemšťanů jsou úchvatné jako vždycky. Hrál jsem na Xboxu One X a musím pochválit tvůrce za to, jak je hra optimalizovaná na konzoli minulé generace. Na výběr jsou dva režimy zobrazení.

Kvalita nabízí dynamické 4K rozlišení a nezamčený framerate 30 fps. Výkon oproti tomu přináší dynamické 1440p rozlišení a k tomu framerate sahající k 60 fps. Ani v jednom režimu není úplně stabilní a při bojích s přehršlemi nepřátel lehce klesá, ale nejde o nic hrozného. Hra vypadá na Xboxu One X dokonce lépe než na konzoli nové generace Xbox Series S. Halo Infinite pak samozřejmě běží nejlépe na Xboxu Series X. Pro další technickou analýzu mrkněte na video od Digital Foundry.

Jděte do toho!

Hudební doprovod je tradičně fenomenální. Jedna epická melodie střídá další a poslouchat hru je radost pro uši. Stejně tak skvělé je i ozvučení. Dabing je naprosto fenomenální. Steve Downes září jako Master Chief a Jen Taylor exceluje v trojroli Weapon, Cortany a tvůrkyně Sparťanů Dr. Catherine Halse. Halo Infinite je parádní sci-fi akce, kterou ocení především fandové, ale zároveň i všichni příznivci žánru FPS s dobrým vkusem. Tuto videohru nelze jinak než doporučit. A to s klidným srdcem.

P.S. Stejně jako všechny novinky, které vydává Microsoft, i Halo Infinite naleznete v předplatném Xbox Game Pass.

69 fotografií

Série Halo přehledně na Blesk.cz