Resident Evil Village - poslední trailer Capcom

Série Resident Evil letos slaví 25 let, což je neuvěřitelné jubileum. Dokud mi bude paměť sloužit, nikdy nezapomenu, jak jsem bloudil ve Spencerově sídle v prvním díle, jaké hrůzy jsem zažil s Lickery na policejní stanici ve dvojce nebo na atmosférické procházení zdemolovanými ulicemi Raccoon City v třetím díle. Po kliknutí na odkazy si můžete přečíst recenze jejich remaků, které se až na trojku taktéž povedly. Tvář série změnil až čtvrtý díl, který byl svižnější a akčnější.

V hlavní roli opět Ethan Winters

Statickou kameru nahradila kamera snímající hrdinu zpoza ramene. Tento pohled pak imitoval nespočet akcí z třetí osoby. Podruhé prodělala slavná sága zásadní změnu v roce 2017, když vyšel Resident Evil 7: Biohazard. Ten nabídl pohled z první osoby, podporu virtuální reality a návrat k hororovému pojetí. Nyní už konečně vyšel Resident Evil Village, který je přímým pokračováním sedmičky. Vrací se její blonďatý hrdina Ethan Winters, jehož tvář není nikdy vidět.

Ethan byl po děsivých událostech v louisianském sídle Bakerových zachráněn i s ženou Miou starým známým Chrisem Redfieldem. Ten nechal manželský pár zmizet z Ameriky a zařídil mu život v Rumunsku. Wintersovi se dokonce dočkali štěstí, když se jim narodila dcera Rose. Idylku však překazil sám Redfield. Zničehonic se objevil u Wintersových uprostřed noci a zastřelil Miu před Ethanovýma očima. Rose navíc odnesl neznámo kam. Sám Ethan je následně zpacifikován vojáky.

Chris Redfield jako padouch?

Při převozu je ale jejich vozidlo napadeno, Redfieldovi kolegové zabiti, a protagonista se vydává chladnou nocí temným lesem neznámo kam. Nakonec se dostává do odlehlé vesnice, která je pod útokem vlkodlaků. Místní umírají jako na běžícím páse a hlavní hrdina se nestíhá divit, když se od místní čarodějnice dozvídá, že se v hradu nad dědinou nachází jeho unesená dcera. Začíná tak asi nejlepší příběh, který kdy série Resident Evil přinesla. Je skvělý a moc mě při hraní zajímalo, jak dopadne.

Je jednou z největších předností osmého dílu. Ten je opět snímám kamerou z první osoby, ale virtuální realitu nepodporuje. To je škoda. Nicméně pojetí hry i to, že často uvidíme, co se s Ethanovýma rukama děje, vyloženě vybízí k zpracování pro PSVR. Teoreticky bychom se mohli dočkat podpory virtuální reality v podobě updatu. Ohlášen ale nebyl, i když bych si to přál. Ethan se ohání nožem, dokáže se bránit výpadům blokem a během celé hry se mu dostane do rukou početný zbrojní arzenál.

Obchod u tlusťocha

Chopí se zbraní od pistole, brokovnice přes samopal, revolver až po odstřelovací pušku a granátomet. Většinu zbraní lze vylepšovat. S upgrady vám bude pomáhat morbidně obézní obchodník, který si říká The Duke (vévoda). Herní prvek prodejce z Resident Evil 4 je zpět. Nakupovat i prodávat u něj budete zbraně, munici nebo ozdravné lektvary. Slušně si lze vydělat na prodeji pokladů. Z každého zlikvidovaného protivníka vypadnou peníze, munice nebo právě poklady, které patří k nejcennějšímu zboží.

Budete je nalézat i při exploraci prostředí. Ta naštěstí nechybí, a čím více se budete průzkumu okolí věnovat, tím více budete odměněni. Že by vám došla ale munice, nikdy nehrozí. Kromě toho, že ji můžete sbírat i kupovat, ji lze vyrábět v inventáři. Stačí posbírat dost šrotu a střelného prachu. Tvořit lze i lektvary, ke kterým jsou zase zapotřebí chemikálie a byliny. To, že máte v podstatě nekonečno nábojů, ničí hororové napětí.

Sexy hraběnka Dimitrescu

Úvod ve vesnici je ale skutečně děsivý. Stejně jako návštěva středověkého hradu, kterému vládne třímetrová upíří paní Alcina Dimitrescu. Ta měla hráče děsit, ale ještě před vydáním Resident Evil Village se z ní stal sexsymbol. Určitě má na tom podíl v nemalé míře její bujný dekolt. Hraběnka Dimitrescu vás bude ve svém domově pronásledovat stejně, jako to dělal Mr. X v druhém nebo Nemesis v třetím díle. Brousit si na vás budou zuby i její tři čarodějné sestry.

I když jsou tyto monstrózní ženy dobré padoušky a i zbytek protivníků včetně Heisenberga ovládajícího kov nebo záhadné matky Mirandy je zajímavý, jakmile zmutují do podoby bossů, je to bída. Bitvy s nimi jsou děsně fádní, nezajímavé a tuctové. Víceméně na všechny navíc platí stejná taktika přímé ofenzivy. Prostě do nich budete pálit, než se svalí mrtví k zemi. Bossové byli přitom vždy silnou stránkou série Resident Evil, ale u Village to bohužel neplatí. Ale zpátky k lokacím.

Atmosférické lokace střídají nudná prostředí

Po hradu zavítáte do výborně zpracovaného strašidelného domu, ale pak už vás zajímavá prostředí nečekají. Následující bažina je tuctová a pozdější továrna vyloženě nudná lokace. Druhá polovina hry je prostě slabší. Nejhorší je ale samotný konec, kdy se hra změní v arkádovou střílečku, kde máte v zásobníku 700 nábojů a kosíte protivníky po desítkách. To není Resident Evil v podobě, jakou bych si jako dlouholetý fanda ságy přál. A určitě nebudu jediný.

Boj s vlkodlaky, kteří útočí ve smečkách, je vtahující. Uhýbají před vašimi útoky, trochu taktizují a jsou děsiví. Jakmile ale máte přílišnou palebnou sílu, napětí je tatam. Alespoň že klasické hlavolamy jsou zpět v plné polní. Patří k nejzábavnějším částem hry. Jsou spíše jednodušší a mají vždy logické řešení, ale baví. A to je to nejdůležitější. Stejně jako celá hra, i když má své mouchy. Nenabízí toho totiž vůbec málo.

Vždy je co dělat

Její životnost se pohybuje zhruba mezi 10 až 15 hodinami. Záleží, zda se budete věnovat vedlejším aktivitám. Narazíte i na nepovinného bosse, můžete se věnovat minihrám s naháněním kuličky v modelech hradů či se věnovat lovu. Ulovené ryby, slepice, vepře nebo kozy vám vévoda za příslušný peníz uvaří. Jeho pochoutky vám zvýší permanentně zdraví, posílí odolnost atd. Dukeovy hlášky vás zase pobaví a mnohdy i rozesmějí. Po dohrání Village lze odemknout nové zbraně do nové hry.

Zpřístupníte si i klasickou minihru Mercenaries, v níž máte za úkol se během časového limitu dostat v úrovních z bodu A do bodu B. Za každého zlikvidovaného vlkodlaka nebo zombie získáte pár sekund k dobru. Co se technického zpracování týče, recenzovaná PlayStation 5 verze je na tom parádně. Grafický RE Engine se předvádí naplno. Vizuálně je hra vážně nádherná. Jak prostředí plná detailů, tak propracované modely postav i nestvůr zaujmou. Hra podporuje i ray-tracing, který jí dodává nádherné světelné efekty.

Na PlayStation 5 je to radost hrát

Je jen na vás, zda ho zapnete. Hra běží v stabilních 60 fps s vypnutým ray-tracingem a nepatrnými zpomalováními, pokud je zapnutý. Já ji dohrál s ním a nejde skutečně o nic hrozného. Hardware konzole PlayStation 5 je znát i na nahrávacích časech. Ve hře jsou díky SSD (polovodičovém disku) prakticky nulové. Když ji spustíte, okamžitě hrajete. Při hraní je dobře využit i ovladač DualSense. Vibrace jsou sice slabší, ale svítí barevně podle vašeho zdraví. Při boji jsou krásně cítit adaptivní spouště.

164 fotografií

Kladou odpor podle toho, z jaké zbraně pálíte. Resident Evil Village má nejenom krásnou grafiku a dobrou technickou stránku, i jeho hudba a zvuky jsou na vysoké úrovni. I když nejde o horor a závěr se vážně nepovedl, jde celkově o kvalitní hru s chytlavým příběhem. Její součástí měla být i multiplayerová ptákovina Resident Evil Re:Verse. Ta byla ale odložena na léto. Pokud si Village pořídíte, dostanete ji zdarma později. V krabicových verzích najdete kód na stažení.

Série Resident Evil přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 78 %

Dobrá hratelnost