1) Jak vybrat zájezd, abychom se nedostali do potíží a nepřišli o svoje peníze?

Když přijdete do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury vybrat zájezd, měl byste první vždy žádat, aby vám cestovní kancelář nebo cestovní agentura ukázala certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Jen tak budou vaše peníze chráněny. Kopie certifikátu musí být umístěna i na internetových stránkách. Ze zákona navíc máte právo, aby vám byl tento certifikát předložen. Pokud je vše v pořádku nemusíte se bát o peníze ani se nemůže stát, že byste v případě krachu cestovní kanceláře zůstali v zahraničí na holičkách.

V České republice totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy načerno organizuje a prodává kde kdo. Tyto firmy mají často i vlastní katalogy zájezdů, proto jsou velice těžko rozeznatelné od cestovních kanceláří. V těchto případech ale nejste chráněni proti úpadku a mohou vám tedy nastat značné problémy. Podle zákona o cestovním ruchu nemáte nárok na žádnou finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci.

Krátce řečeno, kdo se při prodeji zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, jděte jinam!

2) Co má obsahovat cestovní smlouva,kterou klient podepisuje při nákupu zájezdu ?

Kromě označení obou smluvních stran tzn. vás (klienta cestovní kanceláře) a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zda-li je či není na místě doprava apod. doporučujeme, abyste si nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité boby zájezdu. Tím mám na mysli např. zda-li má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu, dětské bazény... "Co je psáno,to je dáno" a vyhnete se tak potom dohadům.

Nebojte se tedy požádat o doplnění smlouvy a pakliže jste si připlatili za pokoj s výhledem na moře a cestovní kancelář vám to odmítá dopsat do cestovní smlouvy, jděte jinam!

3) Jak zájezd reklamovat ? Co dělat, když služby nesplnily to,co máte uvedeno v cestovní smlouvě a co jste si zaplatili?

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu vaší cestovní smlouvy, tak máte právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Nejlépe uděláte, když budete reklamoval nedostatky nejprve ihned na místě pobytu u delegáta cestovní kanceláře. Pokud nebudou odstraněny a vykompenzovány k vaší spokojenosti přímo na místě, tak máte právo podat po návratu do ČR reklamaci.

Pro tento případ si nechte nedostatky hned potvrdit od delegáta CK, nafoťte si je, nebo si zajistěte svědectví ostatních členů zájezdu. Reklamaci podejte vždy písemně např. doporučeným dopisem, abyste měli později v rukou důkaz. Přiložte i kopii důkazů, které jste pořídili na místě. Podle zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu.

Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů odpovědět. Když nejste spokojeni s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, pak bohužel nezbývá než se obrátit na soud.