„Zatímco starší zemské stezky propojovaly především jednotlivé osady, za vlády císaře Karla VI. (1711 až 1740 – pozn. red.) začala výstavba nových silnic stavěných podle jednotného předpisu, které nejkratší trasou spojovaly hlavní říšská města,“ řekl k objevu archeolog David Parma z Ústavu archeologické památkové péče Brno.

Fungovala 100 let

Dálnice spojující Brno s Olomoucí byla podle něj otevřena v roce 1740, tedy v roce, kdy Karla VI. vystřídala na trůnu jeho dcera Marie Terezie (1740 až 1780). Archeologové část dálnice odkryli při rekonstrukci okružní křižovatky v Brně-Slatině.

„Silnice fungovala beze změn úspěšně po velmi dlouhou dobu. Minimálně přes 100 let. Až poté bylo na ní nasypáno štěrkové lůžko a položena dlažba z žulových kostek,“ upřesnil archeolog.


O tom, že císařští dělníci odvedli skvělou práci, se koneckonců mohou přesvědčit motoristé dodnes. Na základech císařské dálnice totiž dodnes vede silnice č. I/430, tzv. stará dálnice ve směru od Brna na Vyškov.

VIDEO: Archeologové našli v trase budoucí dálnice D55 u Moravského Písku významné nálezy.

Video
Video se připravuje ...

Archeologové našli v trase budoucí dálnice D55 u Moravského Písku významné nálezy. Archaia Brno

Fotogalerie
4 fotografie