Legendární letenský kolotoč pochází z konce 19. století. Nejstarší dochovaný kolotoč v Evropě má za sebou velice pestrou minulost. Po přestěhování na Letnou roku 1894 ho nejprve poháněl obíhající sluha, aby ho posléze nahradila ozubená kola a ještě později elektromotor. Kolotoč dlouhá léta chátral, loni se ho však konečně podařilo opravit a nyní už je nachystaný na další sezonu.

Minulý rok se poprvé roztočil 11. července a fungoval do konce října. Za tu dobu se na něm svezlo 12 837 lidí. „Loňský rok byl po té dlouhé rekonstrukci takovým zkušebním. Prokázal to, že rekonstrukce proběhla dobře, protože byl plně v provozu a nemá žádné závady, které by bylo potřeba odstranit,“ řekl na tiskové konferenci generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

V letošním roce bude kolotoč fungovat od pátku do neděle a ve státní svátky až do října, za sto korun se na něm mohou svézt jak děti, tak i dospělí. Leckoho by možná napadlo, že je škoda neprovozovat kolotoč každý den, podle ředitele Ksandra je však třeba si uvědomit, že jde o historickou památku, a tak není možné ji tolik zatěžovat. „Musíme ke kolotoči přistupovat s respektem, aby tu zůstal i pro další generace.“

Národní technické muzeum historickou atrakci koupilo už v roce 2004, byla však v dezolátním stavu. Než se znovu koníci roztočili, uběhlo neuvěřitelných osmnáct let. Na jeho opravu se dokonce skládali Pražané.  „Přispívali lidé z celé Prahy, vybralo se 800 tisíc a byl to důležitý impuls, aby se pohnulo s restaurováním koní,“ vzpomínal starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě).

Rekonstrukci historického kolotoče provázela celá řada těžkostí. Předně bylo složité vůbec najít firmu, která by dokázala samotnou stavbu opravit. Proběhlo totiž několik výběrových řízení a firma, která původně vyhrála, ho podle ředitele Ksandra spíše poničila, než aby mu pomohla a muzeum spolupráci ukončilo. „Pak následovalo několik výběrových řízení, celkem pět a ve třech se nikdo nepřihlásil,“ doplnil.

Až z pátého výběrového řízení vyšla vítězně restaurátorská firma bratří Kmošků z Litomyšle, která by kolotoč měla uvést opět do chodu. Peníze se nakonec sbíraly z různých zdrojů. Kromě sbírky poskytlo dotaci asi 400 tisíc korun hl. město, Praha 7 pak přispěla 750 tisíc a na rekonstrukci přispěly i firmy Avast a Wasia. Peníze dalo i ministerstvo kultury. Celková cena rekonstrukce se vyšplhala na 23 milionů.

Fotogalerie
24 fotografií