Vandalové nejčastěji škrábou nebo leptají skla, čmárají po vozech nebo ničí zastávkové označníky. Loňské škody jsou o 330 tisíc korun vyšší než ty za rok 2021.

Téměř polovina z celkové výše škod je spojena s útoky na tramvaje. „Vedle sprejování na karoserie vozů je častým prohřeškem i škrábání na skla nebo jejich leptání. Náklady na opravy v tomto případě snižujeme lepením reparačních fólií. Jejich náhrada je oproti výměně celého skla až dvacetkrát levnější,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Výměna skla podle typu stojí 3 až 20 tisíc korun, stržení a nalepení nové folie tisícovku.

Sprejování na ústupu?

Pachatelé postupně ustupují od sprejování na vozidla MHD. Jejich díla totiž na autobusech, tramvajích ani trolejbusech mnoho parády neudělají. „Jakmile na voze grafický výtvor objevíme, okamžitě jej necháme stáhnout do vozovny a očistit. Domněnka vandalů, že budou po městě slavní, je tedy mylná a jejich finance i čas jsou zbytečně vyhozené,“ vysvětlil Havránek.

Video
Video se připravuje ...

Vandalové v Brně poničili tramvaj, hledá je kriminálka Policie ČR

Vedle poškozování skel a karoserií vozů je dalším nejčastějším prohřeškem ničení sedadel nebo zastávkových označníků. Jízdní řády na nich bývají pořezané, polepené nebo pokreslené. 

Pomáhá všímavá veřejnost

Dopravní podnik upozorňuje na trend, kdy stále víc cestujících na vandaly dokáže upozornit. Třeba v případě páska, který  loni v srpnu v autobuse na lince 64 rozbil bezpečnostním kladívkem okno.

Dispečink dopravního podniku kontaktoval městskou policii a hlídka našich strážníků mladíka zadržela. Protože byla škoda vyčíslena na pět tisíc korun, případ jsme předali do správního řízení,“ popsal událost mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Fotogalerie
7 fotografií