„Šlo o nedovolenou jízdu vlaku Ex 351 za úroveň hlavního odjezdového návěstidla s návěstí 'Stůj', vjetí do postavené vlakové cesty pro protijedoucí vlak Os 7406, následná srážka a vykolejení obou vlaků,“ uvedla inspekce v závěrečné zprávě. Při srážce zemřeli oba strojvedoucí a jeden cestující z lehčího regionálního vlaku RegioShark, který náraz odrazil zhruba 80 metrů.
Zásah hasičů na místě tragického železničního neštěstí u obce Milavče na Domažlicku
Během vyšetřování příčin a okolností havárie se nepodařilo zjistit, proč strojvedoucí nereagoval na návěst Výstraha.
Hrůzná svědectví a krvavá bilance po srážce vlaků v Milavči: Zemřeli tři lidé, desítky utrpěly zranění
Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po 8. hodině ranní oblačno, plus 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost. „V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu," uvedli autoři zprávy.
Zkušený strojvedoucí
Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. „Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry. DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce. Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.
„Kriminalisté dnes na základě závěrečné zprávy Drážní inspekce případ odložili,“ řekla v poledne domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová.
Škoda na osobním vlaku přesáhla 65 milionů, zbytek byl na vozech expresu a tři miliony korun na zařízení dráhy.