Dopravní kolaps v hlavním městě, na němž se velkou měrou podílely četné rekonstrukce vozovek, neušel pozornosti nejvyšších politických špiček. V září za to primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), jenž ovšem nemá v gesci dopravu, sepsul dokonce prezident Miloš Zeman.

„To, že opravy silnic jsou zcela nekoordinované, chaotické a nedomyšlené, způsobuje dennodenně komplikace statisícům obyvatel,“ psal v otevřeném dopise, v němž zároveň Hřiba vyzval k rezignaci. „Současná dopravní situace je natolik kritická, že ohrožuje mimo jiné práci složek integrovaného záchranného systému.“

Video
Video se připravuje ...

Dopravní kolaps kvůli opravám Štěrboholské spojky. (13. července 2021) Policie České republiky

Dlouhodobý stav

Že jsou rekonstrukce silnic nepopulární právě kvůli nezbytným dopravním uzavírkám, se shodují jak Hřib, tak i jeho náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Když neděláte nepopulární opravy a uzavírky, tak mosty padají,“ zmínil Hřib na tiskové konferenci ke stavební sezoně TSK za rok 2021 například pád Trojské lávky. Ta se zřítila přesně před čtyřmi lety, 2. prosince 2017,  pád odnesli zraněním čtyři lidé.

Každá rekonstrukce má negativní dopady na dopravu. Ale pro mne coby řidiče je důležité, že na infrastrukturu, kterou jako motorista využívám, bude spoleh, a budu ji moci využívat, aniž by bylo něco zavřeno kvůli špatnému technickému stavu,“ doplnil jej Scheinherr. Podle něho se Praha dlouhodobě nachází ve „vnitřním dluhu na dopravní infrastrukturu v Praze, který činí přes 30 miliard“.

V roce 2018 byla Praha v katastrofálním stavu,“ uvádí Hřib, který se přitom zároveň zastal své předchůdkyně Adriany Krnáčové (ANO). „Mediálně to sice vypadá, že za něj mohlo hnutí ANO, které zde vládlo před námi, ale myslím, že je to zjednodušený pohled. Údržba se zanedbávala dlouhodobě i za vlády ODS.”

Toto osočení neponechala bez povšimnutí místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS), jež je zároveň i zastupitelkou hlavního města. „Po třech letech, tedy ani ne rok před končícím čtyřletým mandátem si na tiskové konferenci stěžovat, jak za poslední více než tři roky nešlo nic udělat, protože za to mohli jiní, je přinejmenším výsměch,” glosovala politička, která v letech 2010 až 2013 byla radní hlavního města pro oblast majetku.

Přes dvě miliardy, stovka akcí

Jen za letošní rok uskutečnilo TSK po celé Praze 153 akcí v celkové investici 2,5 miliard korun. Týkaly přitom nejen údržby, rekonstrukcí ploch pro chodce, cyklisty či automobilisty, ale pojily se například i s opravami inženýrských sítí nebo s budováním parkovacích míst.

Investice 2,5 miliardy je jen část dopravních investic hl. m. Prahy za TSK. Ve skutečnosti je více než dvojnásobná za celou dopravu v Praze,“ ozřejmil Scheinherr s tím, že další miliardy do infrastruktury investovaly i jiné městské firmy – mezi nimi například Dopravní podnik hl. m. Prahy, případně Investiční odbor magistrátu. Jelikož bylo letos podle primátora uděleno rekordní povolení pro stavbu bytů, kterých by vbrzku mělo vzniknout 7 tisíc, byly uzavírky nutné i třeba kvůli rekonstrukcím vodovodní a kanalizační sítě, které se pochopitelně prováděly z povrchu.

Vzato čistě statisticky – proměnou v rámci píle pracovníků TSK prošlo například 28 míst pro pěší. Vzniklo nebo vzniká 8 staveb na rozvoj cyklistické dopravy, údržba a opravy se týkaly 36 mostů, veskrze méně exponovaných, 27 lokalit se řešilo z hlediska automobilové dopravy. 34 akcí bylo provedeno na hlavních tazích a ulicích, a v 19 oblastech došlo ke zkvalitnění infrastruktury například formou protihlukových stěn či světelných křižovatek. Zanedbatelná není ani průběžná údržba, kterou TSK zajistila ve třech tisících případů. Které akce byly letos stěžejní?

Strakonická a Barrandovský most

„Mezi největší akce, které mají význam pro řidiče a pro pěší, je určitě Strakonická, jejíž rekonstrukci jsme zahájili letos v březnu. Nyní je ve vysokém stádiu dokončenosti a příští jaro by měla být hotová,“ uvedl k úseku dlouhému tři kilometru Scheinherr. Řidiči by měli ocenit kromě lepšího povrchu také nový jízdní pruh.

Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Autor: Blesk:Czech News Center, a.s./Martin Sekanina

Nejen prostorem, ale i časem Strakonická souvisí s Barrandovským mostem, jehož rekonstrukce je právě že také naplánovaná. Respektive už probíhá. Práce se dle Scheinherra zatím týkají tzv. spodní stavby mostu. „Základy, pilíře a ložiska,“ vyjmenoval. „Na tuto etapu naváže rekonstrukce v příštím roce, která bude pro řidiče nejdůležitější. Proto letošní investice byly využity tak, aby došlo ke zkvalitnění objízdných tras, které vzniknou v rámci dopravního omezení Barrandovského mostu.“

Od centra přes Holešovice až na kraj Prahy

Velké rekonstrukční práce se týkaly například Wilsonovy ulice u Hlavního nádraží či v Argentinské ulici, která je stěžejní holešovickou tepnou. Právě její realizaci si Scheinherr pochvaluje. „Podařilo se nám zkrátit dobu provedení téměř o polovinu. Opravil se přitom i plynovod, vodovod i kanalizace, přeložilo se vysoké napětí. Je to zároveň i příprava na výstavbu lávky z Holešovic na Karlín,“ vyjmenoval.

Letošní práce se zřetelem do budoucnosti se týkaly rovněž Karlova náměstí. „Dokončila se rekonstrukce 4 křižovatek. Je mezi nimi nastaveno dynamické řízení, zlepšené podmínky jsou pro pěší i cyklisty. Proběhla i příprava na celkovou revitalizaci vnitřků parku.“ Stranou nezůstává ani Žižkov – tamní stěžejní dopravní tepna, kterou představuje Koněvova, se průběžně rekonstruuje několik let. Podle Scheinherra se jedná o kompletní rekonstrukci od chodníků, parkovací stání i zastávky MHD,která do budoucna také dle požadavků Prahy 3 zaručí více stromů.

Jak probíhaly zavírky a rekonstrukce silnic v Praze na podzim 2021? Málo toho nebylo.
Autor: Blesk

„Na nábřeží Edvarda Beneše pražský dopravní podnik překládal koleje do nové polohy, aby mohly vzniknout širší jízdní pruhy pro autobusy či nákladní automobily, které tudy potřebují projet,“ zmínil další z řady akcí náměstek. Z těch, které řidiči nenesli úplně dobře, lze vyjmenovat ještě třeba rekonstrukci Prosecké ulice, která spojuje Prosek a přilehlé městské části jako jsou Letňany, Kbely nebo Čakovice, s Libní. Práce komplikovaly například kanalizace, vodovod ale i trolejové vedení.

Na západě Prahy se pracovníci TSK na několik měsíců „nastěhovali“ třeba do Patočkovy ulice. Rekonstrukci jejího povrchu ocení zejména tamní obyvatelé – došlo totiž k položení tzv. tichého asfaltu dle požadavku radnice Prahy 6. „A v Horoměřické ulici došlo k opravě dvou mostů a kompletní přestavbě křižovatky, která se tak přeměnila na kruhový objezd, čímž je komunikace bezpečnější,“ zmiňuje frekventovanou ulici, která spojuje Prahu se středočeskými Horoměřicemi.

Fotogalerie
69 fotografií